کد خبر: ۲۶۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: همه گیری اخیر بیماری تب برفکی (سویه o هندی) با اقدامات قرنطینه ای و نظارت های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور مهار شد.
دکتر سعید چرخکار افزود: به علت همه گیری جمعیت دامی کشور به بیماری تب برفکی از اواخر اسفند سال گذشته؛ ورود و جابجایی دام ها در بین استان ها ممنوع شد؛ اما با نظارت های بهداشتی و اقدامات قرنطینه ای سازمان دامپزشکی و همچنین واکسیناسیون سراسری دام ها این ممنوعیت در هفته سوم خرداد لغو شد.

 


وی با اشاره به این که این نوع تب برفکی از کشورهای همسایه شرقی وارد کشور شده است افزود: با وجود آن که ممنوعیت جابجایی دام ها در بین استان ها برداشته شده است اما در2استان شرقی کشور (سیستان و بلوچستان و هرمزگان) هنوز محدودیت ها اعمال می شود و ورود هر گونه دام از کشورهای همسایه شرقی به این دو استان ممنوع است.
دکتر چرخکار گفت: برآورد سازمان دامپزشکی از جمعیت دامی دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان حدود100هزار رأس دام است اما صاحبان 200 تا300هزار رأس دام در انتظار دریافت مجوز برای انتقال دام های خود به دیگر استان های کشور هستند که این موضوع نشان دهنده وجود نوعی قاچاق یا ورود غیر مجاز دام به این دو استان است.
معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور گفت: فقط برای دام هایی مجوز خروج از این دو استان صادر می شود که اسناد لازم مبنی بر نظارت های سازمان دامپزشکی از جمله واکسیناسیون و سابقه نگهداری را ارائه کنند.
وی افزود: با وجود آن که موضوع همه گیری تب برفکی در کشور منتفی شده است اما کانون های انفرادی این بیماری در برخی از مناطق کشور هنوز وجود دارد.
وی اضافه کرد: در آخرین گزارشی که به سازمان دامپزشکی کشور رسیده است فقط دو کانون کوچک50 رأسی از جمعیت گوسفندی در استان لرستان به این بیماری مبتلا هستند.
دکتر چرخکار گفت: خوشبختانه واکسن تب برفکی (سویه o هندی) را موسسه رازی ساخته است که از20اردیبهشت به مدت20روز حدود4میلیون دام سنگین (گاو، گوساله، گاومیش) و12میلیون گوسفند و بز واکسینه شدند.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: براساس پروتکل بهداشتی سازمان دامپزشکی حدود15تا20درصد از جمعیت گوسفند و بز و همچنین60درصد از جمعیت گاو و گوساله باید بر علیه تب برفکی واکسینه شوند که این سازمان به صورت جدی این کار را انجام داده است.
وی درباره گرانی های گوشت در ماه اخیر گفت: مهمترین علت گرانی گوشت قرمز خشکسالی های مداوم در سال های اخیر، کاهش تولید و افزایش نیاز کشور است.
دکتر چرخکار افزود: به علت خشکسالی در سال های اخیر بسیاری از گاوداری ها و گوسفندداری ها مجبور به کاهش دام های خود شدند که این امر باعث شد شمار دام های مولد به علت سوء تغذیه کاهش یابد.
وی افزود: تنها مقدار ناچیزی از گرانی گوشت به علت ابتلای دام ها به سویه تب برفکی بوده است که به علت برداشته شدن ممنوعیت جابجایی دام ها بین استان های کشور این علت نیز دیگر وجود ندارد و گرانی های اخیر بیشتر جنبه کاذب دارد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بیدگلی
|
-
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۳
0
0
سپاس برای اظهارنظر صادقانه و تخصص دکتر چرخکار.
نظر شما
ادامه