کد خبر: ۲۶۴۰

حکیم مهرهر سال 76 میلیون تن ماده غذایی در آمریکا فاسد می‌شود و 5 هزار نفر از مردم این کشور در اثر خوردن این مواد و گرفتار شدن به بیماری‌های ناشی از آن، جان‌شان را از دست می‌دهند.
 البته مرگ در اثر مصرف غذاهای فاسد بیشتر در کودکان، سالمندان و کسانی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف است، رخ می‌دهد. پزشکان آمریکایی، نقش مصرف‌کنندگان را در پیشگیری از فساد مواد غذایی و پیامدهای آن بسیار پررنگ می‌دانند و می‌گویند که اگر آنها هنگام خرید، طبخ و مصرف انواع خوراکی‌ها نکات ساده‌ای را رعایت کنند، می‌توانند غذایی سالم و به دور از هرگونه بیماری را سر سفره‌های‌شان داشته باشند. آنها 6 نکته ساده اما کاربردی را به همه کسانی که وضعیت تغذیه‌شان برای‌شان اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنند.
هوشمندانه خرید کنید

هیچ‌گاه با عجله برای خرید مواد غذایی به فروشگاه نروید یا از مغازه‌هایی که با فروشندگان‌شان رودربایستی دارید، خرید نکنید. خرید کردن در کمال صبر و حوصله باعث می‌شود که شما به تاریخ تولید و مصرف کالاها توجه کنید و از خریدن محصولاتی که بسته‌بندی‌شان ایراد دارد، بپرهیزید. نکته دیگر اینکه همیشه اوایل هفته و صبح‌ها شما می‌توانید خوراکی‌های تازه‌تری در فروشگاه‌ها پیدا کنید. حواس‌تان باشد که از خیر کالایی که مثلا 6 ماه تاریخ مصرف دارد و تنها یک ماه‌اش باقی مانده، بگذرید و کالاهای تازه‌تر و با تاریخ مصرف بیشتر را در سبد خریدتان بگنجانید. معمولا محصولاتی که تاریخ مصرف بیشتری دارند، عقب‌تر از محصولات کهنه‌تر قرار داده می‌شوند. پس هنگام انتخاب، کالاهایی را که عقب‌تر هستند بردارید.
شستشو یادتان نرود

همه مواد غذایی به شستشو نیاز دارند؛ از میوه و سبزی گرفته تا کنسرو ماهی و بطری نوشابه. شما باید میوه و سبزیجات را با آب و مواد ضدعفونی خوب شستشو دهید و با یک چاقوی تمیز و البته با دستی پاکیزه و شسته‌شده، آنها را پاک و خرد کنید. محصولات بسته‌بندی‌شده مانند پنیر، ماست، شیر، نوشابه، قوطی رب گوجه‌فرنگی و... هم نباید بدون شسته‌شدن درون یخچال یا فریزر قرار بگیرند؛ زیرا آلودگی آنها می‌تواند به سادگی به تمام خوراکی‌هایی که در یخچال و فریز دارید، منتقل شود. راستی، حواس‌تان باشد که موادی را که گل و لای زیادی دارند (مانند سیب‌زمینی و سبزی) بدون شستشو توی یخچال نگذارید.
گوشت‌های خام را از دیگر موادغذایی جدا کنید

هیچ‌گاه گوشت قرمز، مرغ یا ماهی خام را در کنار میوه، سبزیجات یا غذاهای نیمه‌آماده قرار ندهید. حتی از چاقوی مشترک هم برای خرد کردن گوشت‌های خام و سبزیجات استفاده نکنید و سینک ظرف‌شویی‌تان را هم بعد از شستن گوشت خوب بشویید و بعد، میوه‌های‌تان را برای شستشو درون سینک ظرف‌شویی بریزید. تمام این کارها به خاطر این است که میکروب و باکتری‌های قابل انتقالی در گوشت‌های خام وجود دارند که تنها با پخته شدن از بین می‌روند و اگر شما اصل جداسازی را در مورد آنها رعایت نکنید، می‌توانید سبب فاسد و آلوده شدن سایر مواد غذایی شوید.
دمای پخت و فریز کردن مواد را رعایت کنید

باکتری‌هایی که در گوشت وجود دارند، تنها با پختن خوب از بین می‌روند و در دمای مناسب فریزر، فعالیت‌های‌شان را متوقف می‌کنند. بنابراین برای اینکه از سلامت مواد پروتئینی خود در فریزر مطمئن باشید، دمای آن را روی منفی 20 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و گوشت مرغ یا گوشت قرمز را هم با دمای بالای 100 درجه بپزید تا باکتری‌های‌اش را نابود کنید. بد نیست بدانید که کباب یا سرخ کردن گوشت‌ها (به جز گوشت ماهی) نمی‌تواند همه باکتری آنها را از بین ببرد.
از دور ریختن خوراکی‌ها نترسید

معمولا افراد بعد از اینکه غذای‌شان را می‌خورند، باقی‌مانده آن را در ظرف مخصوصی روی میز می‌گذارند تا پس از خنک شدن درون یخچال قرار دهند. متخصصان می‌گویند که اگر غذایی بیش از 2ساعت در هوای محیط قرار داشته باشد، فاسد می‌شود. آنها همچنین تاکید می‌کنند که قرار دادن مواد غذایی حاوی گوشت بیشتر از 4 روز درون یخچال به معنای فساد آنهاست و شما باید برای جلوگیری از مسمومیت غذایی، آنها را دور بریزید. در ضمن، خوردن محصولات غذایی که حتی یک روز از تاریخ مصرف‌شان گذشته به هیچ‌کس توصیه نمی‌شود و میوه‌هایی که نرم شده یا کپک زده‌اند هم باید هر چه زودتر دور ریخته شوند.
حواس‌تان را در رستوران جمع کنید

وقتی رستوران می‌روید، خوب حواس‌تان به خوراکی‌هایی که قرار است بخورید، باشد. شما دارید برای غذایی که می‌خورید، پول می‌دهید. پس اصلا دلیلی برای خجالت کشیدن وجود ندارد. اگر می‌بینید که شکل ظاهری سالادتان عوض شده یا غذای‌تان بوی نامطلوب یا ماندگی می‌دهد، حتما از پیشخدمت بخواهید که آن را برای شما عوض کند. در ضمن، اگر چیزی از غذای‌تان باقی ماند و تصمیم گرفتید که آن را به خانه بیاورید، حتما آن را درون یک ظرف دربسته بریزید و اگر قصد دارید که بعد از صرف غذا به پارک یا شهربازی بروید، از خیر آوردن باقی‌مانده غذا به خانه بگذرید.

نظر شما
ادامه