کد خبر: ۲۵۲۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
گرن، دامپزشک – باکتریولوژیست و ایمونولوژیست فرانسوی متولد 22 دسامبر 1872 و متوفی به تاریخ 9 ژوئن 1961 در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد و پدرش را در سال 1882 (یعنی در ده سالگی) بر اثر ابتلا به بیماری سل از دست داد...

حکیم مهر -  تاکنون حتماً نام باسیل کالمت – گرن (Bacillus Calmette – Guerin) موسوم به BCG را شنیده‌اید و می‌دانید تعداد بسیار زیادی از مردم در نقاط مختلف دنیا و کشورمان به لطف واکسن ب.ث.ژ از بیماری سل درامان مانده‌اند. دو مخترع این واکسن کالمت (پزشک) و گرن (دامپزشک) بوده‌اند که به مناسبت 13 تیر ماه روز بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان نگاهی به زندگی پروفسور گرن خواهیم داشت.

 

 

 

گرن، دامپزشک – باکتریولوژیست و ایمونولوژیست فرانسوی متولد 22 دسامبر 1872 و متوفی به تاریخ 9 ژوئن 1961 در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد و پدرش را در سال 1882 (یعنی در ده سالگی) بر اثر ابتلا به بیماری سل از دست داد. وی در دانشکده دامپزشکی آلفورت از 1892 تا 1896 در رشته دامپزشکی  به تحصیل پرداخت و همزمان با تحصیل دستیار دامپزشک و پاتولوژیست معروف آن دانشکده (ادموند نوکارد) هم بود.

در سال 1897 به انستیتوپاستور لیل فرانسه پیوست و در آنجا با رئیس انستیتو که پزشک، باکتریولوژیست و ایمونولوژیست فرانسوی به نام آلبرت کالمت بود همکار شد. گرن در ابتدا فعالیت خود را بر تهیه پادزهر در برابر گزش مار و واکسن ضد آبله متمرکز نمود و پس از مدتی موفق شد با استفاده از خرگوش تکنیک تولید و نیز روش سنجش کیفی حدت واکسن‎ها را ارتقا دهد.

وی در سال 1900 رئیس آزمایشگاه شد و سپس از 1905 تا 1915 و نیز از 1918 تا 1928 خود را وقف تحقیق برای ساخت واکسن علیه میکروب سل کرد و تا فوت کالمت در سال 1933 با او همکار بود.

گرن در سال 1905 باسیل سل گاوی موسوم به Mycobacterium bovis را کشف کرد که می‎توانست حیوانات را بدون ایجاد بیماری مقاوم کند. از این پس وی با همکاری کالمت روشهایی را برای تقلیل و کاهش حدت مایکوباکتریوم با پاساژهای متعدد در محیط کشت ابداع کرد. در سال 1908 نتیجه تحقیقات و فعالیت‌ها به بار نشست و واکسن تولید شد و به افتخار نام این دو دانشمند BCG نامگذاری شد. پس از 230 پاساژ سرانجام در سال 1921 آنها به واکسن مؤثری برای استفاده انسان دست یافتند.

 

 

 

در سال 1928 ، گرن به پاریس رفت تا ریاست بخش سل انستیتو پاستور را بعهده بگیرد. وی در سال 1939 نایب رئیس کمیته ملی مقابله با سل در فرانسه و سال 1948 هم رئیس اولین کنگره بین المللی BCG شد. البته گرن مسئولیت‎های متعدد دیگری نظیر ریاست آکادمی دامپزشکی فرانسه ، آکادمی پزشکی و غیره را هم در کارنامه خود دارد.

گرن که افتخار دامپزشکان جهان است و فعالیت‎های ارزشمند وی منجر به نجات جان بسیاری از مردم شد سرانجام پس از عمری تحقیق و خدمت در سن 89 سالگی در پاریس از دنیا رفت.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۱
0
0
سلام
حتما مي دانيد كه اين جناب نوكارد هم همان كسي است كه ميكروارگانيسمي به نام نوكارديا را به نامش ثبت كرده اند. و البته حتما باز هم مي دانيد كه سالمون هم كه كاشف سالمونلا بود دامپزشك است. به هر حال حركت بسيار جالبي را براي شناساندن مصاديق ايراني و خارجي دامپزشكان موفق به ويژه در عرصه بهداشت و سلامت شروع كرده ايد كه برايتان آرزوي موفقيت دارم.
رضا دقيقيان
|
-
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
0
0
با خوندن اين نوشته به رشته ي خودم بيشتر افتخار ميكنم هر چند الان مدتي ميشه كه به يادگيري زبان فرانسه پرداختم از اين به بعد بيشتر از پيش در يادگيري اين زبان تلاش ميكنم تا اگه خدا بخواد شايد رفتيم فرانسه به افتخار اسم من اسم يه باكتري جديد رو ( رضلا ) گذاشتن
مرتضی
|
-
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
0
0
خدا رحمتش کنه و ممنون از شما
رزیدنت میکروبیولوژی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
0
1
خیلی خوشحالم که این خبر در خبرنامه دلسوز حکیم مهر ده سال پیش چاپ شده. امروز که عصر ارتباطات هست و همه جهان منتظر واکسن کرونا هستند خوبه که این خبر رو باز نشر کنید تا در عصر ارتباطات در فضای مجازی خوانده بشه
نظر شما
ادامه