کد خبر: ۲۵۱۱
با توجه به نقش مهم دامپزشکان در کنترل و پیشگیری از بروز سالک انتظار می‎رود این همایش نقطه عطفی برای همکاری بیشتر پزشکان و دامپزشکان در مهار سالک باشد / مردم در سفرهای تابستانی باید از مصرف لبنیات محلی و غیرپاستوریزه اکیداً پرهیز کنند تا با همکاری همگان و عزمی ملی بتوان تب مالت را مهار و کنترل کرد...

حکیم مهر -  رییس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی در آستانه 13 تیر روز مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان با اشاره به منشاء حیوانی 75 درصد بیماری‌های نوپدید و اشتراک 60 درصدی بیماری‌های عفونی بین حیوان و انسان، همکاری بیشتر پزشک و دامپزشک را برای کنترل و مهار بیماری‌هایی نظیر سالک، تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، آنفلوآنزای A و سایر بیماری‌های مشترک خواستار شد.

 

 

دکتر محمد لطفی‌زاده با تأکید بر لزوم پخت کامل گوشت و پرهیز از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه، اظهار کرد: مردم در سفرهای تابستانی باید از مصرف لبنیات محلی و غیرپاستوریزه اکیداً پرهیز کنند تا با همکاری همگان و عزمی ملی بتوان تب مالت را مهار و کنترل کرد.

وی با انتقاد از حذف روز بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از تقویم رسمی کشورمان افزود: امسال به دلیل اهمیت بیماری سالک تمرکز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ششمین همایش کشوری روز بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان بر این بیماری واقع شده و با توجه به نقش مهم دامپزشکان در کنترل و پیشگیری از بروز سالک انتظار می‎رود این همایش نقطه عطفی برای همکاری بیشتر پزشکان و دامپزشکان در مهار سالک باشد.

لطفی‎زاده با اشاره به عامل انگلی بیماری سالک (لیشمانیوز) و نقش پشه‌های خاکی در انتقال این عامل گفت: پشه‌های خاکی در مقایسه با پشه‌های معمولی بسیار کوچک‌تر هستند، بدون صدا پرواز می‌کنند و از راه گزش حیوانات آلوده به انگل نظیر جوندگان، سگ یا انسان عفونی شده و سپس با گزش حیوانات و انسان‌های دیگر عفونت را منتشر می‌کنند.

وی با اشاره به شکل پوستی لیشمانیوز به عنوان شایع‌ترین شکل این بیماری افزود: زخم سالک که معمولاً لبه‌های برجسته و مرکز فرورفته دارد گاهی با درد همراه است و ممکن است حتی خودبخود هم در طولانی مدت بهبود یابد ولی با این حال مراجعه به پزشک در اسرع وقت در صورت بروز زخم لازم است.

رییس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به سالک گفت: ضمن رعایت بهداشت در محیط‎های روستایی، شخم زدن زمین‌های بایر، خشک کردن باتلاق‌ها و آب‌های راکد باید خود را از معرض گزش پشه‎های خاکی دور نگه داشت.

لطفی‎زاده به مردم توصیه کرد: در مناطقی نظیر روستاهای حاشیه دریاچه بختگان، استان اصفهان و مناطقی که سالک شیوع بیشتری دارد از بیرون رفتن در هنگام تاریکی شب که پشه‎‌های خاکی بیشترین فعالیت را در این ساعات دارند خودداری کنند و در صورت بیرون رفتن از لباس‌های آستین بلند و جوراب استفاده کرده و پیراهن خود را داخل شلوار بگذارند.

وی استفاده از اسپری‌ و قلم‌های دافع حشرات بر روی بخش‌های برهنه بدن و پشه‌بند هنگام خواب و پوشاندن در و پنجره منزل با توری و پرده را از دیگر اقدامات مؤثر در پیشگیری از ابتلا به سالک عنوان کرد.

 

نظر شما
ادامه