کد خبر: ۲۴۶۸۰

زندانی

پیرمرد شوشتری که وظیفه نگهداری از چند راس گاو را برعهده داشته، به دنبال یک بی احتیاطی و تصادف یک موتورسوار با گاومیش وی، موجب مرگ سرپرست یک خانواده شده و بابت عدم توانایی در پرداخت دیه شخص متوفی چند ماهی است که در زندان به سرمی‌برد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، مددجو که دارای مسئولیت نگهداری از چهار رأس گاومیش را برعهده داشته، یک شب به دلیل فراموشی در بازگرداندن یکی از احشام که طبق سنت همیشگی در کنار جاده به چریدن می‌پرداختند، گرفتار یک مشکلی می‌شود که نتیجه این سهل انگاری روانه ساختن این دامدار پیر و بیمار به پشت میله‌های سرد زندان می‌شود.

محکومیت حبسی که این شخص را به پرداخت نصف دیه کامل یک مرد مسلمان کرده، بابت حضور سرزده گاومیشی است که شبانه و در مسیر جاده کم نور شوشتر به شعیبیه ناگهان در مقابل یک موتور سوار سبز شده و موجب مرگ راکب و تلف شدن خودش می‌شود.

به دنبال این حادثه این فرد که مسئولیت اصلی در حفظ و مراقبت از این گاومیش را داشته به حکم قضایی شعبه دوم دادگاه عمومی حقوقی شهرستان شوشتر با استناد به ماده 1257 قانون مدنی به پرداخت 50 درصد دیه محکوم شده و در ادامه به دلیل این که وی توانایی پرداخت این میزان بدهی ناخواسته را نداشته روانه حبس می‌شود.

طبق نظریه هیات کارشناسان ترکیب و تقارن دو خطای مشترک متوفی و مسبب حادثه (شخص زندانی) با سهم مساوی 50 درصد به علت بی احتیاطی از جانب راننده موتور سیکلت در عدم توجه به مسیر در حال حرکت خود و متقابلا به میزان 50 درصد هم به دلیل بی احتیاطی این مددجوی محبوس با عنوان بی‌احتیاطی به علت عدم مراقبت صحیح از احشام و نقض مقررات مربوط به ماده 209 و 210 آیین نامه رانندگی به سهم برابر مقصر اعلام می‌شوند.

«سیدجلال» که از دار دنیا صاحب تنها یک خانه روستایی مستهلک و کوچک است، با وجود یک خانواده پر جمعیت برای رهایی از این گرفتاری نمی‌داند بین آوارگی فرزندانش و آزادی خودش کدام را انتخاب کند.

وی که سرپرست یک خانواده 12 نفره می‌باشد، به دلیل عدم استطاعت مالی در پرداخت دیه ناشی از مرداد ماه سالجاری در زندان شوشتر تحمل حبس می‌کند.

مبلغ کل بدهی این مددجو که 825 میلیون ریال است که با کمک‌های موردی پرداخت شده و آورده بخش از بدهی از سوی خانواده‌ این زندانی به مبلغ 50 میلیون تومان تقلیل پیدا کرده است.

 

نظر شما
ادامه