کد خبر: ۲۴۶۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

لکه ننگ مافیای واردات بر جلوه خوش رنگ ماهیان زینتی/ ماهی‌های وارداتی، معاف از قرنطینه

در حالی که هفتگی بیش از 100 میلیون تومان ماهی وارداتی به‌صورت رسمی وارد کشور می‌شود، طی 10 سال گذشته قیمت ماهی در بازار داخلی ثابت بوده یا به‌صورت لاک‌پشتی رشد کرده است؛ چرا که مافیای واردات ماهی، بازارهای داخلی را فلج کرده است؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان زینتی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: پرورش ماهیان زینتی در ایران هرچند یک فرصت شغلی با حاشیه سود مناسب تلقی شده است، اما مافیای واردات به قدری قدرتمند در بازار داخلی ظاهر شدند که عملاً نفس تولیدکنندگان داخلی گرفته شده است.

«مسعود صالحی» افزود: واردکنندگان ماهی از کشورهای چین، تایلند، سنگاپور و مالزی توانسته‌اند هفتگی بین 100 تا 150 میلیون تومان ماهی وارد کنند، در حالی که قیمت ماهی‌های پرورش‌یافته داخلی، طی 10 سال گذشته با کمترین رشد ممکن روبه‌رو بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که یک ماهی آنجل سه‌بند در ایران یک‌هزار و 800 تومان به‌فروش می‌رسد، قیمت این ماهی در بازارهای صادراتی بیش از 50 هزار تومان برآورد می‌شود که نشان‌دهنده قدرت مافیا برای رونق واردات ماهی است.

قدرت مافیای واردات، توان سازمان شیلات را نیز گرفته است

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان زینتی ادامه داد: مافیای واردکننده ماهیان زینتی (م.الف) توانسته است با قدرت پول، حتی بر تصمیم‌گیری‌های شیلات اثرگذار بوده و هرگونه توان را از تولیدکنندگان داخلی بگیرد، چنانکه با وجود مصوب شدن منع واردات ماهی‌های کوچک و نیم‌بند، به‌علت قدرت این شرکت بزرگ فعال در حوزه واردات ماهی، سازمان شیلات نتوانست مصوبه خود را اجرایی کند.

صالحی تصریح کرد: اکنون 70 تا 80 درصد ماهی‌های بازار داخلی از طریق واردات تأمین می‌شود که بخش قابل توجهی از آن به‌صورت رسمی وارد کشور شده و بخش کوچکی نیز به‌صورت قاچاق به بازارهای داخلی تزریق می‌شود.

وی یادآور شد: طی 10 سال گذشته قیمت فروش ماهی‌های زینتی در بازار داخلی به قدری ثابت بوده یا رشد محدود داشته است که با هیچ عدد و رقمی قابل مقایسه نیست و همین علت باعث شده تولیدکنندگان که نتوانسته‌اند از سود متعارفی برخوردار شوند، نتوانند به‌گونه‌ای بنیه اقتصادی داشته باشند تا محصولات خود را به بازارهای بین‌المللی صادر کنند.

واردات بچه‌ماهی، بدون قرنطینه

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان زینتی تأکید کرد: تنها شرکت م.الف دارای 60 میلیون پروانه تولید ماهی است که عمده آن از بازارهای وارداتی تأمین شده و تنها پرورش‌دهندگانی می‌توانند با این شرکت بزرگ همراهی کنند که جزو زیرمجموعه این شرکت باشند، در حالی که تعداد قابل توجه پرورش‌دهندگان می‌تواند در قالب یک تشکل صنفی فعالیت کرده و از قدرت چانه‌زنی لازم برخوردار شوند.

صالحی اظهار داشت: مافیای قدرتمند ماهی‌های زینتی به‌صورت شرکتی اقدام به حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌کند، اما به‌علت محدود کردن بازار داخلی ایران و نگه داشتن پرور‌دهندگان در بازار سنتی داخلی، عملاً امکان بالندگی و پویایی را از پرورش‌دهندگان ماهیان زینتی گرفته است.

وی همچنین گفت: واردکنندگان ماهی می‌توانند در هر حجمی که تمایل داشته باشند، اقدام به واردات بچه‌ماهی کنند و بدون نگه داشتن آنها در قرنطینه، آنها را در بازارهای داخلی عرضه کنند؛ این در حالی است که ماهی‌های داخلی حتماً باید بین 15 تا 25 روز در قرنطینه باشند.

غذای ماهی‌ها هم وارداتی است

صالحی در ادامه افزود: با وجود آنکه شرکت‌های مختلفی در حوزه تأمین غذای ماهیان زینتی فعال هستند، اما واردات غذای ماهی از کشورهای جنوب شرقی آسیا باعث شده تولید از صرفه اقتصادی خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: اکنون تولیدکنندگان غذای ماهی با اعلام ورشکستگی مبدل به واردکنندگان غذای ماهی شدند و چنین شرایطی به‌علت نبود انسجام صنفی بین پرورش‌دهندگان ماهی و قدرت بلافصل مافیای قدرتمند واردات است.

صادرات ماهی به کشورهای عربی و حاشیه دریای خزر

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان زینتی با اشاره به شرایط سیاسی جدید ایران و نقش آن در بازارهای اقتصادی و تلاش برای عرضه محصولات ایرانی به کشور روسیه ادامه داد: هرچند کشور روسیه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین پرورش‌دهندگان ماهیان زینتی در کنار آلمان نام گرفته است، اما پس از پیشی گرفتن آلمان و قدرت گرفتن این کشور بعد از جنگ جهانی دوم، روسیه نتوانست به تناسب کشورهای نظیر آلمان و حتی جنوب شرقی آسیا در این حوزه فعالیت کند.

صالحی تصریح کرد: به‌علت نبود توان اقتصادی، هنوز پرورش‌دهندگان ماهی زینتی نتوانسته‌اند برای بازاریابی کالاهای خود در نمایشگاه‌های روسیه حضور پیدا کنند، اما به‌نظر می‌رسد شرایط کنونی فعلی بتواند بازار داخلی را از رکود مطلق خارج کند.

وی یادآور شد: محموله‌هایی از ماهی‌های زینتی به کشور ارمنستان و کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین امارات و قطر ارسال شده است، اما به‌صورت نامنظم و مقطعی بوده و برای توسعه صادرات باید برنامه‌ریزی کرد.

صالحی تأکید کرد: بازار ماهیان زینتی در ایران یله و رها است و با وجود آنکه می‌تواند به‌عنوان یک فرصت شغلی با حداقل هزینه و امکانات مبدل به یک فرصت سرمایه‌گذاری شود، به‌علت نداشتن متولی و جولان واردکنندگان، عملاً صرفه خود را از دست داده است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
0
0
م.ا ديگه كيه؟!
نظر شما
ادامه