کد خبر: ۲۴۵۴۲

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: اقتصاد و تولید سلامت محور از اولویت های اصلی سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور به ویژه در زمینه صادرات است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدرضا صفری» روز چهارشنبه در دیدار با معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام اظهار کرد: رعایت سلامت کالاهای صادراتی در زمینه فراورده های دامی و دام زنده بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: دو کارکرد و قانون بالادستی تصویب شده که قانون جامع نظام دامپروری است و صدور پروانه واحدهای دامپروری را به نظام دامپزشکی و نظام مهندسی کشاورزی واگذار کرده است و قانون افزایش بهره وری صدور پروانه فعالیت های صنفی و رتبه بندی فعالیت های اعضا را به سازمان سپرده اند.

صفری یادآور شد: این 2 قانون که قانونی خوب و پیشرونده است، موجب افزایش بهره وری در فعالیت های کشاورزی، انتقال دانش و فناوری های نوین به بخش کشاورزی می شود و هدف آن ارتقای فناوری در زیربخش های کشاورزی است.

وی تاکید کرد: سیاست های کلی کشور حرکت به سمت بهره گیری از نظام های تخصصی، بخش خصوصی و انجمن های مردم نهاد خصوصی و غیر دولتی و صنفی است که این صنوف و تشکل های غیر دولتی به نمایندگی از مردم در تصمیم گیری ها دخیل باشند و نظام سازمان دامپزشکی نیز خود را برای استفاده از بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد آماده کرده است.

به گفته وی، سازمان نظام دامپزشکی یک نهاد حاکمیتی در سازمان دامپزشکی کشور است که اولویت آن فعالیت در حوزه سلامت جامعه است، چرا که سلامت اقشار مختلف در هیچ کجای دنیا قابل معامله نیست و از اهمیت وافری برخوردار است.

وی یادآور شد: به هر میزان که فعالان عرصه دامپزشکی تقویت شوند، موجب تقویت و ارتقای جامعه می شود و استان ایلام نیز دستاورهای خوبی در زمینه تولید فرآورده های دامی و اهمیت به مقوله دامپزشکی داشته است.

صفری خاطر نشان کرد: ظرفیت مهم ایام اربعین و مرز مهران می تواند به سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی برای اجرای برنامه ها و اهداف خود کمک کند و باید در زمینه صادرات دانش فنی به کشور عراق نگاه جدی تری داشته باشیم.

وی در ادامه از تمایل کشور عراق برای ارتباط با ایران در موضوع سرمایه گذاری های مشترک بویژه در حوزه دامپزشکی خبر داد و گفت: کشور ایران در حال حاضر از نظر تولید به توانمندی لازم رسیده و الان حفظ و توسعه بازارهای جهانی باید در اولویت و دستور کار مسئولان و صادر کنندگان قرار گیرد.

وی گفت: تنها راه حفظ باراز کشور عراق مرتبط شدن با این کشور از راه انتقال دانش فنی است و باید در زمینه دانش و فناوری به این کشور نفوذ کنیم و تبادل دانشجو و پذیر دانشجو یکی از راه های ارتباطی دانش است و ما باید دانش خودمان را در عراق توسعه دهیم.

صفری پیشنهاد کرد یک همایش ملی در زمینه انتقال دانش و تکنولوژی، بازاریابی و بازرگانی با حضور دستگاه ها و گروه ها و تجار مختلف فعال در این زمینه از دو کشور ایران و عراق برگزار شود که این همایش پایه گذار مراودات علمی، فناوری و دانش بین ایران و عراق باشد.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: بروز بیماری های واگیر در بین احشام و حیوانات اهلی و وحشی می تواند فاجعه آفرین باشد و همین امر نیاز به مدیریت وضعیت در هنگام بروز بیمارهای واگیر دارد که استان ایلام در این زمینه موفق عمل کرده است.

«حسین کلانتری» با اشاره به هم مرزی استان ایلام با کشور عراق و سرانه جمعیت پنج میلیون نفری استان های مرزی عراق با ایلام ادامه داد: ارتباط استان ایلام در زمینه های مختلف با استان های هم مرز در کشور عراق زیاد و ارزنده است.

وی افزود: یکی از مباحث مطرح شده در زمینه مراوده با کشور عراق موضوع صادرات است که روزانه در مرز مهران بالای یک هزار کامیون کالا صادر می شود و در مذاکراتی که با آنها داشته ایم نیاز این کشور به فرآورده های گوشت سفید و قرمز مطرح است که مقدمات و شرایطی برای صادرات این فرآورده ها انجام شده است.

وی اضافه کرد: مرز مهران در طول تاریخ همواره یک تهدید بوده، اما اکنون این تهدید به فرصت بدل شده و مرز برای مجموعه دامپزشکی کشور و استان یک فرصت فوق العاده در همه بخش ها به ویژه آموزش است.

کلانتری اظهار کرد: استان های هم مرز ایلام در کشور عارق تمایل زیادی برای برقراری ارتباطات در زمینه آموزش و انتقال دانش، فناوری و تبادل دانشجو با استان ایلام دارند و این مرز فرصت خوبی برای استان به وجود آورده است.

وی یادآور شد: دامپزشکی با توجه به جایگاه بسیار مهمی که دارد همواره مورد توجه و حمایت مسئولان استان قرار داشته و به طور قطع بیشتر از گذشته و با توجه به مرز مهران موقعیت دامپزشکی تثبیت، تقویت و حمایت می شود.

کلانتری خواستار حمایت و پشتیبانی مجموعه دامپزشکی کشور و دولتمردان از دامپزشکی استان شد و تاکید کرد: این حمایت ها از دامپزشکی استان توسط مسئولان کشوری ملموس و قابل رویت باشد تا انگیزه برای حمایت های مسئولان استانی از این بخش بیشتر شود.

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام هم در این دیدار گفت: مرز مهران یک قطب و فرصت ایده آل برای استان ایجاد کرده است و در طول هفت ماهه گذشته بیش از 13 هزار تن فرآورده دامی، آبزیان پروتینی و دام زنده سالم و مورد تایید سلامت از نقاط مختلف کشور از این مرز صادر شده است.

«دکتر وهاب پیرانی» افزود: نگاه مدیریت ارشد استان به دامپزشکی ارزنده و قابل تقدیر است و این مجموعه مدیریتی در هر شرایطی مانند شیوع بیماری لمپی اسکین از دامپزشکی استان به طرق مختلف حمایت و پشتیبانی کرده اند و فرمانداران دیگر شهرستان ها نیز بودجه دامپزشکی شهرستان های تابعه را به صورت ویژه تخصیص داده اند.

بیش 33 هزار نفر در کل کشور عضو سازمان نظام دامپزشکی هستند که بخش عمده ای از آنها را دامپزشکان تشکیل داده اند و سایر اعضا نیز دارای تحصیلات دانشگاهی و تخصص لازم در زمینه های مختلف مرتبط با دامپزشکی هستند و سالانه حدود یک هزار و 500 نفر نیز به این جمع اضافه می شود.

در همه استان ها شورای نظام دامپزشکی وجود دارد که اعضای هیات مدیره آن به وسیله رای گیری اعضا انتخاب می شوند و استان ایلام 600 نفر عضو سازمان دامپزشکی دارد.

 

 

نظر شما
ادامه