کد خبر: ۲۴۴۴۶

دستگاه روسیتک اولین بار در ایران طراحی و ساخته شده و مشابه خارجی آن به ایران وارد نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری دانشجو، دانشجوی مخترع دانشگاه رازی کرمانشاه موفق به ساخت دستگاه روسیتک یا دستگاه شبیه ساز شده شکمبه شد.

این دستگاه اولین بار در ایران طراحی و ساخته شده و مشابه خارجی آن به ایران وارد نشده است.

دانشجوی دکتری تغذیه دام از گروه علوم دامی دانشگاه رازی گفت :این دستگاه علاوه بر اینکه امکان مطالعه ی کلیه ی فراسنجه های تخمیر و تحقیقات میکروبیولوژی را در حیوانات زنده و دیگر مدل های شکمبه مصنوعی صورت می گیرد، میسر می سازد.

این دانشجو تصریح کرد: امکان مطالعه ی تجزیه پذیری یک خوراک یا اجزای آن مشابه با آنچه که در حیوانات فیستوله گذاری شده صورت می گیرد با استفاده از روش کیسه گذاری را نیز عملی می کند.

وی همچنین افزود: این دستگاه دارای هشت مخزن تخمیر بوده که شرایط فیزیولوژیکی مشابه آنچه که در حیوانات نشخوارکننده وجود دارد، از قبیل دما، اسیدیته، محیط بی هوازی، جریان بزاق مصنوعی و جابه جایی مواد خوراکی جهت نگهداری و رشد میکروارگانیسم ها را فراهم می کند.

ناصری با اشاره حمایت اساتید دانشکده بیان کرد: این دستگاه تحت راهنمایی آقای پروفسور فرخ کفیل زاده و با همکاری آقای دکتر حسین جهانی عزیز آبادی طراحی و ساخته شده و در حال حاضر مورد استفاده و بهره برداری قرار دارد.

 

 

نظر شما
ادامه