کد خبر: ۲۴۴۲۶

دوهزار قطعه از گونه فیل‌ماهیان در حال حاضر وزنی بالای 40 کیلوگرم دارند که از سال آینده استحصال خاویار از آنها آغاز می‌شود.

به گزارش حکیم مهر، مسئول فنی و اجرایی آبزی‌پروری در مؤسسه جهاد نصر امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که از سال 1392 خورشیدی با سازمان شیلات ایران منعقد شده است، این مؤسسه مکلف است تا 10 سال آینده 80 هزار تن انواع آبزیان را تولید کند.

«حسین اسلامی» افزود: این تولیدات برای 10 هزار تن میگو، 10 هزار تن گوشت ماهی خاویاری، 100 تن خاویار و 60 هزار تن انواع ماهیان در قفس پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 64 قفس خریداری شده که از سال گذشته 16 قفس آن نصب و از دی‌ماه بچه‌ماه در آنها رهاسازی می‌شود.

اسلامی ادامه داد: در گمیشان استان گلستان و در مزرعه‌ای در بندرعباس پیش‌بینی شده که 400 تن میگو تولید شود و تا پایان سال نیز امیدواریم این تولید به 500 تن برسد.

وی تصریح کرد: تا پایان سال جاری در پرورش ماهی قزل‌آلا نیز اقدامات مثبتی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده دوهزار و 500 تن تولید داشته باشیم.

اسلامی یادآور شد: برای نصب قفس‌ها در دریای خزر و خلیج فارس، مطالعات برای تولید شش‌هزار تنی در دو نقطه از دریای خزر و یک نقطه از خلیج فارس به اتمام رسیده است.

وی تأکید کرد: علاوه بر آن، در لارین، بندر کیاشهر و جزیره قشم نیز مزرعه دوهزار تنی که هریک پتانسیل تولید 30 تن خاویار را دارند، در حال احداث هستیم.

تولید 60 تن ماهی قزل‌آلا در قفس در سال گذشته

مسئول فنی و اجرایی آبزی‌پروری در مؤسسه جهاد نصر اظهار داشت: سال گذشته به‌صورت پایلوت، 60 تن ماهی در قفس ازجمله قزل‌آلا تولید و به بازار عرضه شد و امسال نیز برای تولید 500 تن ماهی، بچه‌ماهیان در نوشهر ذخیره‌سازی شده است و از ابتدای دی‌ماه عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

اسلامی با اعلام اینکه بزرگ‌ترین گله ماهیان خاویاری توسط این مؤسسه در حال تولید است، گفت: تولید خاویار پروسه‌ای هشت تا 9 ساله نیاز دارد که در این راستا دوهزار از گونه خاویاری فیل‌ماهی پرورش داده شده است که در حال حاضر به وزن 40 کیلوگرم رسیده است و از سال آینده استحصال خاویار از این گونه باارزش آغاز می‌شود.

 

وی همچنین افزود: در حال حاضر عمده ماهیان خاویاری مورد استفاده فیل‌ماهی است که در برنامه است از گونه‌های دیگری همچون قره‌برون، تاس‌ماهی و گونه سیبری نیز استفاده شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: پروژه‌های شیلاتی که توسط این مؤسسه انجام شده است، در حال حاضر با مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های تابعه انجام شده، اما از سرمایه‌گذاران خارجی نیز برای اجرای هرچه بهتر این پروژه‌ها دعوت به همکاری شده است.

وی ادامه داد: از پروژه پرورش ماهی سیباس در جزیره قشم از مشارکت‌های یک شرکت خارجی بهره‌برداری شده است.

سرمایه‌گذاری برای پرورش ماهی در قفس همچون خشکی است

مسئول فنی و اجرایی آبزی‌پروری در مؤسسه جهاد نصر درباره میزان سرمایه‌گذاری ماهی در قفس و روش پرورش استخر تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری پرورش ماهی در قفس تقریباً معادل خشکی است، اما مشکلات خاص خود را دارد و همچنین محاسنی نیز دارد که یکی از آنها پرورش در محیط طبیعی است و خصوصیات آبزی پرورش داده شده را شبیه دریا می‌کند.

اسلامی یادآور شد: پرورش ماهی در قفس در ایران بحث جدیدی است، اما در دنیا حدود 40 سال سابقه دارد و در استان‌های شمالی تنها دو دوره می‌توان پرورش ماهی در قفس انجام داد، زیرا شرایط آب و هوایی اجازه تولید بیشتر را نمی‌دهد و می‌توان شش ماه از سال، ماهیان سردآبی و شش ماه دیگر ماهیان گرم‌آبی پرورش داد.

وی تأکید کرد: برای بازاریابی محصولات آبزی تولیدشده اقداماتی انجام شده است و تلاش می‌شود تا زمانی که تولیدات بازار واقعی خود را پیدا کند، بازارمحور تولید کنیم.

اسلامی در پایان اظهار داشت: تاکنون حدود 500 تن آبزی به‌صورت تولید لایه‌ای (یعنی متناسب با شرایط بازار) توسط این مؤسسه انجام شده است که امیدواریم با کمک سرمایه‌گذاری‌های خارجی بتوانیم حجم عملیات اجرایی و میزان تولیدات را افزایش دهیم.

 

 

نظر شما
ادامه