کد خبر: ۲۴۴۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

شایع ترین بیماری مشترک بین انسان و دام در استان تب مالت و شاربن است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در نشست هم اندیشی با مدیرکل و معاونان صدا و سیمای استان گفت : بیش از 800 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که مهم ترین بیماری های قابل انتقال از دام به انسان در خراسان شمالی شامل بروسلوز یا تب مالت و شاربن است.

«دکتر احمدی» بر توجه به توصیه های بهداشتی برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مشترک حیوان و انسان تاکید کرد و از اجرای طرح پایش در استان به منظور کنترل و پیشگری از این بیماری ها خبر داد.

وی گفت: خراسان شمالی دارای 14 پست دامپزشکی است که از این تعداد 50 درصد آنها در مسیر های مرزی مستقر هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: مصرف کنندگان با ارسال کد رهگیری درج شده بر روی بسته های مرغ آماده طبخ به سامانه ثبت شده بر روی بسته بندی می توانند از سلامت گوشت و زمان تولید و انقضاء آن اطلاعات لازم را کسب کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در فرهنگ مردم خراسان شمالی رغبت به استفاده از شیر فله‌ای بیش از شیرهای پاستوریزه و استریلیزه است افزود: برای ترغیب مردم به استفاده از شیر و نیز پاسخ به ذائقه مردم استان در استفاده از شیرخام فله‌ای، مبادرت به ساماندهی مراکز عرضه شیر فله‌ای شده است.

«دکتر رمضانی» اظهار داشت: توصیه دامپزشکی و نیز دانشگاه علوم پزشکی به مردم، مصرف شیر به‌صورت استریلیزه و یا پاستوریزه است اما مردم خراسان شمالی رغبت بسیار زیادی از استفاده از شیر فله‌ای دارند.

وی افزود: از این‌رو کارگروه سلامت، برای تأمین امنیت سلامت مردم در مصرف شیر خام، ساماندهی عرضه این محصول را در دستور کار خود قرار داده است و از این‌ پس تنها، مراکز تعیین‌شده برای عرضه، مجاز به فروش شیر فله‌ای هستند.

وی خاطر نشان کرد: تا کنون در بحث ساماندهی شیر خام 5 مرکز در استان راه اندازی شده که بیش از 342 مورد اخطاریه کتبی در این خصوص بوده است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک دولتی
|
-
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
0
0
یادش بخیر اقای دکتر شریفی انگار بومی اینجابود ولی نه ، بهتر از ما بومی ها وبیشتر از بقیه کار کرد وامروز هرچه از خود بجای گذاشته امید است حفظ و ارتقا یابد
نظر شما
ادامه