کد خبر: ۲۴۳۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

با وجود آنکه بیماری لکه‌سفید در سال جاری مشکلاتی را به وجود آورد، اما تا پایان آذرماه پیش‌بینی می‌شود که میزان صادرات آبزیان به 50 هزار تن برسد و تولید یک میلیون تنی کل آبزیان در کشور محقق شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان شیلات امروز در حاشیه در کنگره بین‌المللی آبزی‌پروری خاورمیانه و آسیای مرکزی گفت: تنوع گونه‌ای با تأکید بر گونه‌های بومی اقتصادی به انجام عملیات اصلاح نژاد گونه‌های وارداتی از ضروریات پایداری تولید است که در این باره توسط این سازمان اقدامات بسیار خوبی آغاز دشده است.

«حسن صالحی» افزود: با وجود مشکلات پیش‌آمده در میگو، پیش‌بینی می‌شود که امسال یک میلیون تن تولید در کل گونه‌های آبزیان ناشی از صید و آبزی‌پروری داشته باشیم.

وی درباره رشد صادرات میگو طی ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: در هشت‌ماهه گذشته، بیش از 50 درصد رشد صادرات در میگو را شاهد بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که بیش از پنج‌هزار تن صادرات میگو در 9 ماهه پیش‌بینی شده است.

صالحی ارزش این میزان میگوی صادرشده را 25 میلیون دلار برشمرد و ادامه داد: بیشترین صادرات مربوط به کشورهای آسیای جنوب شرقی است.

وی در مقایسه صادرات میگو در سال جاری با سال گذشته تصریح کرد: در کل سال گذشته 11 هزار تن صادرات میگو داشتیم که حجم عمده‌ای در سال جاری ناشی از میگوهای باقیمانده از سال گذشته است.

بیماری در میگو در تمامی کشورها وجود دارد

رئیس سازمان شیلات درباره اینکه چرا با وجود اینکه میگوی وانامی جایگزین میگوهای فعلی شده است، باز هم شاهد بیماری هستیم، یادآور شد: وجود بیماری در میگو در سایر کشورهای بزرگ و تولیدکننده هرساله با تلفاتی همراه است، به‌گونه‌ای که مرکز پرورش میگوی EMF در سال 2009، کشور چین در سال 2010، مالزی 2012 و مکزیک در سال 2013 شاهد تلفات سنگینی در حوزه میگو بودند، با وجود آنکه گونه پرورش آنها نیز وانامی بوده است.

صالحی با اشاره به وجود مرکز پرورش میگوی عاری از ویروس SPF در کشور تأکید کرد: سرمایه‌گذاری‌های مشترکی توسط معاونت فناوری رئیس جمهوری و دولت در این حوزه انجام شده است و فاز نخست اجرایی آن با مشارکت بخش خصوصی و سایر بخش‌ها آغاز شده است، به‌طوری که در حال حاضر از غرب جهان (آمریکا) در حال انتقال مولدان جدید به این مرکز هستیم تا بتوانیم تولید میگوی عاری از بیماری داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در سال گذشته نیز در حوزه ماهی قزل‌آلا شاهد بیماری VHS بودیم، بنابراین وجود ویروس و بیماری را نمی‌توان در کشور منکر شد.

صالحی همچنین گفت: در حال رایزنی با مؤسسه‌ای هستیم که تولید واکسن لکه‌سفید می‌کند و حدود 30 نمایندگی در دنیا دارد و امیدواریم که بتوانیم با واردات واکسن، بخشی از تلفات ناشی از این بیماری را کاهش دهیم.

وی در ادامه افزود: کشور نروژ که بزرگ‌ترین تولیدکننده میگو در جهان است، شاهد خسارت 15 تا 20 درصدی در این بخش بوده است.

خسارت نهایی میگو برآورد نشده است

رئیس سازمان شیلات خاطرنشان کرد: استفاده از پروبیوتیک‌ها، مدیریت صحیح و تغذیه مناسب می‌تواند به طرز چشم‌گیری از میزان تلفات و خسارت در میگو بکاهد.

صالحی درباره آمار نهایی خسارت میگو در سال جاری ادامه داد: هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، اما پیش‌بینی می‌شود که حدود 30 تا 40 درصد در استان بوشهر کاهش تولید داشته باشیم؛ این در حالی است که در استان خوزستان خسارت ناچیز برآورد می‌شود.

وی درباره تولید ماهیان سردآبی و گرم‌آبی در کشور تصریح کرد: تولید عمده ماهیان سردآبی در شش‌ماهه دوم سال است که هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و در حوزه ماهیان گرم‌آبی نیز برداشت در استان‌های شمالی انجام شده و در استان‌های جنوبی در حال برداشت هستیم.

صالحی درباره میزان تولید آبزیان در سال گذشته یادآور شد: در حوزه ماهیان گرم‌آبی، سردآبی و خاویاری در سال گذشته حدود 355 هزار تن تولید داشتیم که میزان صادرات آبزیان در این سال 72 هزار تن بود و در مجموع صادرات ماهی و میگو در سال گذشته 312 میلیون دلار برآورد شده است.

وی تأکید کرد: میگوی ایرانی بازار صادراتی مناسبی دارد و جزو اولویت‌های توسعه آبزی‌پروری محسوب می‌شود.

اولویت پرورش ماهی در قفس در شمال و جنوب کشور

رئیس سازمان شیلات اظهار داشت: پرورش ماهی در قفس در استان‌های شمالی و جنوبی کشور نیز در اولویت بوده، زیرا بازارهای خوبی برای صادرات خواهد داشت و بر اساس مطالعات انجام‌شده در جنوب کشور استفاده از گونه‌های سیباس، کوبیا، هامور و صبیتی مدنظر است که با ورود آنها به قفس می‌توان میزان تولید را افزایش داد.

صالحی همچنین گفت: مرکز بوشهر برای پرورش ماهی سیبس در نظر گرفته شده است و در قشم نیز دو مرکز تکثیر دیگر در قشم نیز راه‌اندازی شده است؛ بنابراین امکان تولید ماهی سیباس در قفس و در مزارع پرورشی امکان‌پذیر است.

وی در ادامه افزود: در آب‌های داخلی کشور نیز سه گونه کپور هندی قابلیت تولید دارد که فعالیت‌های تحقیقاتی مربوط به آن در استان خوزستان به انجام رسیده و مرکز تکثیر مستقلی نیز برای مولدسازی در نظر گرفته شد است.

صالحی درباره تولید ماهیان خاویاری نیز خاطرنشان کرد: در کنار پنج گونه ماهی خاویاری، گونه سبیری که از سال 1384 وارد کشور شده، امسال وارد تولید اقتصادی می‌شود، زیرا این گونه طی دو تا سه سال به خاویار می‌رسد که البته خاویار تولیدی آن قابل مقایسه با فیل‌ماهی نیست، اما برای تنوع گونه‌ای مناسب است.

وی ادامه داد: گونه استرلیاد هم از دیگر گونه‌هایی است که می‌تواند برای تنوع گونه‌ای مؤثر باشد.

رایزنی با محیط زیست برای پرورش تیلاپیا ادامه دارد

رئیس سازمان شیلات تصریح کرد: در زمینه تولید تیلاپیا نیز فعالیت‌های تحقیقاتی مناسبی به انجام رسیده و در حال مذاکره و رایزنی و بحث با سازمان حفاظت محیط زیست هستیم تا با رعایت همه حساسیت‌های زیست‌محیطی نسبت به پرورش این گونه در محیط‌های محصور یا متراکم اقدام کنیم.

صالحی یادآور شد: شیلات یکی از بخش‌هایی است که تراز تجاری آن بیش از 50 درصد مثبت است، به‌گونه‌ای که در سال گذشته ارزش صادرات آن 312 میلیون دلار و میزان واردات 180 میلیون دلار بوده است؛ بنابراین در برنامه شش‌ساله، پرورش ماهی در قفس، افزایش مکانیزاسیون در مزارع گرم‌آبی و سردآبی در راستای افزایش تولید در واحد سطح، توسعه مزارع خرد و توسعه آبزی‌پروری ساحلی و ماهیان خاویاری در دستور کار است.

وی تأکید کرد: در ماه‌های اخیر به رشد صادراتی مشابه سال گذشته رسیده‌ایم که علت عمده آن ماهیان گرم‌آبی بوده که صادرات مناسبی را به کشور عراق تجربه کرده است.

صالحی اظهار داشت: با وجود آنکه داعش مشکلاتی را برای گسترش محصولات صادراتی به‌وجود آورد، بخش شیلات نیز متأثر از آن شد، اما در حال حاضر وضعیت مناسبی وجود دارد و صادرات از نیمه نخست سال مشکلاتی داشته که مرتفع شده است.

وی در ادامه گفت: تولید مناسب ماهیان گرم‌آبی در استان‌های شمالی انجام شده است که صادرات آن نیز توسط بخش خصوصی در حال انجام است و نسبت به سال گذشته افزایش پیش‌بینی می‌شود.

صالحی همچنین افزود: برآورد می‌شود حدود 50 هزار تن از انواع آبزیان تا پایان آذرماه سال جاری صادرات داشته باشیم.

تولید آبزیان پرورشی به سرعت افزایش می‌یابد

رئیس سازمان شیلات در کنگره فوق نیز بر تنوع گونه‌ای و تأکید بر گونه‌های بومی اقتصادی خاطرنشان کرد: پرورش و مصرف آبزیان در مناطق روستایی از پارامترهای مؤثر در تأمین امنیت غذایی و اشتغال در این مناطق محسوب می‌شود و توسعه پرورش ساحلی از اقداماتی است که در راستای توسعه آبزی‌پروری پایدار مدنظر است.

وی ادامه داد: پرورش میگو یکی از باارزش‌ترین محصولات آبزی به‌شمار می‌رود و فعالیتی ارزشمند و بدون جایگزین است.

صالحی تصریح کرد: توسعه پرورش ماهی در قفس از دیگر اولویت‌های این سازمان بوده و تکثیر آبزیان از نقاط کلیدی توسعه پایدار آبزی‌پروری نیز مدنظر قرار دارد.

وی یادآور شد: آبزی‌پروری پایدار در کشور نیازمند کسب دانش و فناوری کاربردی روز جهان و بومی‌سازی دانش و فناوری در مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر آن، ایجاد کارخانه‌های مجهز و مدرن تأمین غذا، تأسیسات صنایع شیلاتی و ایجاد شبکه عرضه داخلی و صادرات از اقدامات مورد نیاز و ضروری پیش و پس از تولید است.

صالحی تأکید کرد: پتانسیل تولید آبزیان به‌ویژه در زمینه تولید آبزیان پرورشی به‌گونه‌ای است که در صورت درخواست بازار، ایران قادر است با یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، تولید آبزیان پرورشی خود را بر اساس پتانسیل‌های شناسایی‌شده و دارای زیرساخت‌های مناسب به سرعت افزایش دهد.

وی اظهار داشت: دارا بودن واحدهای فرآوری مناسب که دارای استانداردهای صادراتی به اتحادیه اروپا و دارای کد EC است، یکی از امکانات موجود در کشور است و تاکنون تعداد 19 واحد برای صادرات به روسیه مجوزهای لازم را کسب کرده‌اند و از سوی کشور روسیه نیز مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
0
0
ظاهرا جای شیلات و دامپزشکی با هم عوض شده آخه شیلات رو چه به پیشگیری از بیماری با واکسن!!! کارشناس آبزیان
ناشناس
|
-
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
0
0
واکسنی برای این بیماری وجود ندارد
فقط در حد تحقیقات است
متخصص بهداشت ابزیان
نظر شما
ادامه