کد خبر: ۲۴۳۵۳

حکیم مهر - اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا (FDA) اجازه استفاده از مرغ تراریخته (ترانس ژنتیک یا اصلاح شده ژنتیکی) را برای تولید دارو صادر کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، بیشتر داروها در آزمایشگاه ساخته می شوند، اما اکنون پژوهشگران سرگرم پیدا کردن روش هایی برای تولید این داروهای ساختگی از طریق حیوانات مزرعه هستند.

اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا هفته جاری استفاده از نخستین مرغ تراریخته تولید کننده دارو را تصویب کرد.

شرکت دارویی «الکزیون» (Alexion) موفق شده است با اصلاح ژنتیکی یک مرغ به تخم مرغ هایی دست یابد که دارای داروی Kanuma است؛ Kanuma آنزیمی نوترکیب انسانی است که برای درمان یک اختلال نادر ژنتیکی استفاده می شود.

افراد مبتلا به کمبود لیزوزوم اسید لیپاز و یا LAL که یک اختلال ارثی است، یک نسخه معیوب از این آنزیم را که برای شکستن مولکول چربی در داخل سلول استفاده می شود، تولید می کنند. Kanuma به عنوان یک جانشین برای این آنزیم عمل می کند.

داروی Kanuma که توسط مرغ تولید می شود در داخل سفیده تخم مرغ یافت می شود، بنابراین مرغ هایی که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده اند تنها بخشی از این کار را انجام می دهند، زیرا این آنزیم باید توسط محققان جدا و متمرکز شود.

"جانت ابیا" مدیر بخش تحقیق و ارزیابی دارو در اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد: نقص LAL یک اختلال ژنتیکی نادر ارثی است که می تواند آسیب جدی و مادام العمری به ارگان بزند.

وی افزود: با استفاده از این فناوری، این بیماران برای اولین بار به درمانی دست یافته اند که می تواند موجب بهبود زندگی و شانس زنده ماندن آنان شود.

محققان شرکت دارویی آلکسیون می گویند این مرغ های تراریخته در مکان های محافظت شده پرورش می یابند و خطر راه یابی آنان به جمعیت مرغ هایی که برای مصارف خوارکی پرورش می یابند وجود ندارد.

اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا پیش از این نیز یک داروی منعقد کننده خون را تایید کرده است که در شیر بزهای اصلاح شده ژنتیکی ساخته می شود.

 

 

نظر شما
ادامه