کد خبر: ۲۴۳۵۲

سه نفر از دانشمندان ژاپنی، چینی و آمریکایی با کشفیات خود در زمینه های علمی و پزشکی موفق به دریافت جایزه نوبل شدند و یک دانشمند ژاپنی نیز در بخش فیزیک به این مهم دست یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، کشفیات این افراد مربوط به تحقیقاتی بوده است که بر روی داروهای جدید بخصوص داروی ضد مالاریا و انگل انجام داده اند.

نوبل پزشکی 2015 به سه دانشمند رسید 

گفته می شود، تحقیقات صورت گرفته از سوی آنان که در نهایت به کشف داروهای جدید در این زمینه منجر شده، در علم پزشکی از اهمیت علمی بسزایی برخوردار است.

در مراسمی که شب گذشته (پنجشنبه) در استکهلم برگزار شد، «ویلیام کمبل» دانشمند آمریکایی و «ساتوشی اومورا» دانشمند ژاپنی که هر دو بیولوژیست میکروبی هستند، به عنوان دو فرد برگزیده معرفی شدند که روش درمانی جدیدی را برای مقابله با بیماری های انگلی که عامل آن ها کرم است، کشف کرده اند.

نوبل پزشکی 2015 به سه دانشمند رسید 

این دو دانشمند موفق شده اند دارویی به نام «اورمستین» را کشف کنند که استفاده از آن می تواند بیماری های انگلی در دستگاه گوارش و بیماری های انگلی مثل کوری رودخانه ای را درمان کند.

بیماری کوری رودخانه ای به پوست و چشم مبتلایان آسیب می زند و در صورت پیشرفت می تواند به نابینایی منجر شود.

به گزارش روزنامه «ژاپن تودی»، «کمبل» از پژوهشگران ارشد دانشگاه «درو» در نیوجرسی است و «ساتوشی اومورا» هم علاوه بر دانشگاه «کیتاساتو» ژاپن، در چندین دانشگاه در کشورهای آمریکا و انگلستان تدریس می کند.

دیگر دانشمندی که توانست شب گذشته جایزه نوبل را به دلیل کشفی مشابه از آن خود کند «تو یویو» چینی از آکادمی علوم و داروهای سنتی کشور چین بود.

او موفق شد با بررسی متون پزشکی کهن یک داروی بسیار موثر برای بیماری مالاریا کشف کند و همین تحقیقات ارزنده باعث شد تا او جایزه نوبل در داروسازی را به دلیل ساختن دارویی به نام «آرتمیسینین» از آن خود کند.

او این دارو را در جریان تحقیقات پزشکی که برای ارتش چین انجام می داد، کشف کرد. گفته می شود او برای این کشف 15 سال زمان صرف کرده است.

نوبل پزشکی 2015 به سه دانشمند رسید 

کشف دانشمند 84 ساله چینی از مدت ها قبل در رسانه های چین بازتاب گسترده ای داشت و از وی در روزهای اخیر در داخل چین با اهدای هدایایی تقدیر شده بود.

جایزه انجمن نوبل در بخش پزشکی 960 هزار دلار اعلام شده که به طور مشترک به این سه پژوهشگر پزشکی اهدا شد.

دیگر دانشمند ژاپنی که توانست شب گذشته جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کند «تاکاکی کاجیتا» 56 ساله از مرکز علمی و فیزیک کانادا بود.

بر اساس گزارش منتشر شده، این دانشمند ژاپنی در سال های اخیر تحقیقات مفصلی روی نوترون ها و چگونگی شکل گیری و قرار گرفتن آنها به صورت توده ای انجام داده بود.

«ژاپن تودی» می نویسد که «تاکاکی» ژاپنی در دانشگاه توکیو و همچنین «کویینز» کانادا سمت استادی دارد.

با دریافت جایزه نوبل توسط این افراد شمار دانشمندان ژاپنی که تاکنون موفق به کسب این جایزه جهانی شده اند به 24 نفر رسیده است.

در اقدامی کم سابقه، چند نفر از بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا در سال 1945 نیز در مراسم شب گذشته اهدای جایزه نوبل حضور داشتند.

اعطای جایزه صلح نوبل که از سال 1901 آغاز شده، تاکنون به 870 نفر و 23 سازمان داده شده است.

جایزه پزشکی اولین مورد از جوایز سالانه بنیاد نوبل است که برندگان آن اعلام می شود و قرار است در روزهای آینده برندگان جوایز سایر رشته ها نیز اعلام شود.

 

 

نظر شما
ادامه