کد خبر: ۲۴۲۸۷

اعلام دلایل کاهش 20 درصدی تولید میگو در کشور/ هشدار به پرورش‌دهندگان با روند سرد شدن هوا

به‌دلیل کاهش قیمت جهانی میگو، تولیدکنندگان رغبت کمتری به پرورش میگو داشتند و بدین‌ترتیب پیش‌بینی کاهش 20 درصدی تولید در سال جاری می‌شود که نمی‌توان آن را به گسترش بیماری لکه‌سفید نسبت داد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره مولدهای میگوی موجود در کشور گفت: مولدهای موجود از سال‌های 1386 و 87 خورشیدی به کشور وارد شده‌اند و سپس در مزارع تکثیر کشور مولدسازی شده‌اند و بعد از آن نیز همچنان بچه‌میگو از نسل‌های مولدان اولیه استحصال می‌شود.

«دکتر امرالله قاجاری» افزود: از آنجا که این مولدها چندین سال است والدگیری می‌شوند و در هر مرحله نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند، امکان آن وجود ندارد که بیماری لکه‌سفید میگو بدین‌ترتیب انتقال پیدا کند، زیرا مولدهای استحصال‌شده کاملاً سالم هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری لکه‌سفید بومی کشور شده است و طی سال‌های مختلف علاوه بر ایران، به صنعت پرورش میگوی نقاط مختلف جهان نیز آسیب‌هایی را وارد می‌کند.

قاجاری ادامه داد: این بیماری از سال 1381 خورشیدی برای نخستین‌بار در کشور گزارش شد و استان‌های خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان را درگیر کرده است.

وی تصریح کرد: رعایت اقدامات امنیت زیستی در جهت پیشگیری از ورود عامل بیماری‌زا -که نوعی ویروس است- به مراکز تکثیر و مزارع پرورش و رعایت شرایط مدیریت بهینه پرورشی و کاهش استرس‌های محیطی و همچنین برداشت میگو در زمان‌های مناسب می‌تواند در جلوگیری از گسترش بیماری مؤثر باشد.

تعلل تولیدکنندگان میگو باز هم خسارت‌زا شد

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان یادآور شد: سازمان دامپزشکی کشور همزمان با فصل تکثیر و پرورش، برنامه‌های پایش و مراقبت‌های گسترده‌ای را به انجام رسانده است و به مراکز در معرض خطر نیز گوشزد کرده است، اما متأسفانه برخی تولیدکنندگان برای آنکه وزن میگوها به اندازه اقتصادی برسد، نسبت به برداشت آن اقدام نکرده‌اند و این تعلل باعث شده است که خسارت‌هایی به آنها وارد شود.

قاجاری تأکید کرد: عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط برخی پرورش‌دهندگان و همچنین مراکز تکثیر میگو و واردات نهاده‌های غذایی همچون خوراک می‌تواند گسترش این بیماری را دامن بزند.

وی اظهار داشت: در سال گذشته بیماری در سیستان و بلوچستان و خوزستان گسترش پیدا کرد که مهم‌ترین عامل بروز آن، از طریق راه‌هایی بود که ویروس توانسته بود به مزرعه پرورشی انتقال یابد که مهم‌ترین آن، آب بین مزارع و خوراک آلوده بود.

قاجاری همچنین گفت: بچه‌میگوها نیز نباید از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر منتقل شوند، زیرا این امر باعث استرس شده و می‌تواند به گسترش بیماری دامن بزند و علاوه بر آن تجمع ویروس‌ها در رسوب‌های موجود می‌تواند باعث شود که شرایط بهداشتی در خطر قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: بیشترین عاملی که باعث انتقال بیماری لکه‌سفید در میگو می‌شود، مکانیکی بوده و هیچ ربطی به واردات مولدان ناسالم ندارد؛ چرا که والدگیری در شرایط کاملاً بهداشتی انجام شده و علاوه بر آن، در چندین مرحله پایش و آزمایش می‌شود.

توصیه به برداشت میگوی هرمزگان، پیش از سردتر شدن هوا

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان خاطرنشان کرد: به پرورش‌دهندگان میگوی استان هرمزگان بارها اخطار داده شده که همزمان با سرد شدن هوا، بیماری گسترش پیدا می‌کند و ممکن است باعث مرگ و میر میگوها شود و باز هم دوباره اعلام می‌شود که پیش از سردتر شدن هوا، نسبت به برداشت محصول خود اقدام کنند تا ضرری متوجه آنها نشود.

قاجاری درباره تولید میگوی SPF که عاری از ویروس بوده و در چند سال گذشته توسط محققان مؤسسه علوم شیلاتی کشور بررسی شده است، ادامه داد: این میگوها که بدین‌ترتیب تولید شده‌اند، هنوز به عرصه وارد نشده‌اند و ما در حوزه بهره‌برداران تولیدکننده میگو، مولد SPF داخلی نداریم.

وی از کاهش 20 درصدی تولید میگو در کشور خبر داد و تصریح کرد: به‌دلیل مسائل اقتصادی موجود و بازار نامناسب این محصول و کاهش قیمت جهانی آن رغبتی برای تولید بیشتر وجود نداشت؛ بنابراین نباید کاهش تولید میگو در سال جاری را به بیماری لکه‌سفید نسبت داد.

قاجاری یادآور شد: بازار جهانی میگو در سال جاری مناسب نبود، بنابراین بچه‌ماهیان کمتری نیز تولید و به عرصه تحویل داده شد.

وی تأکید کرد: تولیدکنندگان برای بازاریابی و فروش محصول خود با رغبت کمتری روبه‌رو بودند، بنابراین این مسئله بر تولید کلی میگو در کشور اثرگذار بود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان در پایان اظهار داشت: پرورش‌دهندگان میگو باید رعایت شرایط بهداشتی در تمامی مراحل، استخرهای پرورشی، غذای سالم و حمل و نقل‌های غیرضروری را رعایت کنند و در شرایط قرنطینه‌ای کامل اقدام به تولید کنند تا متوجه ضرر و زیان نشوند.

 

 

نظر شما
ادامه