کد خبر: ۲۴۲۴۸

مدیرعامل اتحادیه آبزیان کشور گفت: تعلل سازمان دامپزشکی در شناسایی سلامت لاروها و استفاده از کیت‌های آلوده باعث خسارت 100 میلیون دلاری پرورش‌دهندگان میگو شد و این سازمان باید بداند با مرجع قرار دادن کتاب‌های خارجی و انتخاب برخی دستورالعمل‌ها نمی‌توان آبزیان کشور را مدیریت کرد.

«ارسلان قاسمی» امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تعلل سازمان دامپزشکی و استفاده از کیت‌های آلوده برای شناسایی لاروها باعث شیوع لکه‌سفید در چهار استان بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان شد.

وی افزود: مزارع پرورش میگو در چهار استان مذکور به‌علت عدم تشخیص صحیح سلامت لاروها توسط سازمان دامپزشکی با تلفات بالای میگو روبه‌رو شد و بیماری که پرورش‌دهندگان گمان می‌کردند ریشه‌کن شده است، دوباره شیوع پیدا کرد.

پرورش‌دهندگان میگو 100 میلیون دلار خسارت می‌بینند

وی خاطرنشان کرد: به‌علت تعلل صورت‌گرفته سازمان دامپزشکی، عملاً 100 میلیون دلار خسارت به پرورش‌دهندگان میگو وارد شد و معلوم نیست توسط کدام مرجع و چگونه جبران خواهد شد!

قاسمی ادامه داد: در صورتی که امسال حجم تولید میگو را 10 هزار تن با توجه به تولید سال گذشته بدانیم و قیمت هر کیلوگرم را هفت تا 10 دلار برآورد کنیم، رقمی بیش از 100 میلیون دلار خسارت به پرورش‌دهندگان میگو وارد شده است.

وی تصریح کرد: در حالی که قانون افزایش بهره‌وری در ماده 32 صندوق بیمه محصولات کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی را مکلف به بیمه اجباری همه محصولات دامی ازجمله سایت‌های پرورش میگو کرده است، این صندوق با بهانه نبود اعتبارات، از اجرای قانون سر باز زده است.

قاسمی یادآور شد: بیماری لکه‌سفید میگو که کمبود اعتبار نمی‌شناسد، در حالی با تلفات 50 تا 60 درصدی به‌ویژه در بوشهر تمام زحمات پرورش‌دهندگان میگو را نابود کرد که معلوم نیست چنین خسارتی چگونه جبران خواهد شد!

وی تأکید کرد: از مزارع موجود میگوی کشور کمتر از 50 درصد تحت پوشش صندوق بیمه هستند که این صندوق نیز تمام تلاش خود را برای نپرداختن کامل و جامع خسارت به‌کار می‌گیرد و کمتر از 20 تا 30 درصد خسارت وارده را جبران می‌کند.

سخت‌گیری دامپزشکی در ورود غذای لارو

مدیرعامل اتحادیه آبزیان کشور اظهار داشت: مسئولان سازمان دامپزشکی معتقدند غذای قاچاق لارو باعث شیوع لکه‌سفید بوده است، در حالی که خود سازمان دامپزشکی به‌علت اعمال قواعد سخت‌گیرانه، از ورود غذای مناسب لارو جلوگیری می‌کند.

وی همچنین گفت: در حالی که غذای میگوی در حال پرورش از مبادی رسمی و با کیفیت مناسب وارد می‌شود، قواعد سخت‌گیرانه در حالی که غذای لارو در داخل کشور تولید نمی‌شود، باعث شده از مبادی غیررسمی و قاچاق تغذیه لاروها صورت گیرد و نتیجه آن بروز فاجعه‌ای است که عمق آن تا سفره غذایی پرورش‌دهندگان نفوذ پیدا می‌کند.

مرجع قرار دادن کتاب‌های خارجی، مدیریت آبزیان نیست

قاسمی در ادامه افزود: سازمان دامپزشکی به‌عنوان یک سازمان غیرعملیاتی نتوانسته طی سال‌های گذشته به کمک آبزیان کشور بیاید و در بسیاری از مواقع، خسارت‌های واردشده به‌علت سوءمدیریت این سازمان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی با مرجع قرار دادن کتاب‌های خارجی نوشته‌شده در حوزه آبزیان، دستورالعمل‌هایی را برداشت کرده و در استان‌ها ابلاغ می‌کند، در حالی که مشخص نیست چقدر دستورالعمل‌های انتخاب‌شده می‌تواند در داخل ایران کاربرد داشته باشد.

قاسمی ادامه داد: شرایط تولید محصولات آبزی در کشوری که در شمال و جنوب آن منابع آبی و دریاهای آزاد قرار دارند و کوهستان و چهارفصل بودن آن زبانزد خاص و عام است، مناسب با مختصات فعلی تولید آبزیان در کشور نیست.

وی تصریح کرد: پایین بودن سرانه مصرف آبزیان در ایران و تنوع نداشتن سفره آبزیان مردم ایران در کشور و مشکلاتی که هر روز برای پرورش‌دهندگان ماهیان سردآبی و گرم‌آبی و میگو به‌وجود می‌آید، نیازمند مدیریتی صحیح در کلان کشور است که باید سازمان شیلات و دامپزشکی پاسخگوی آن باشند.

افق صادراتی میگو طلوع نکرده، غروب کرد

مدیرعامل اتحادیه آبزیان کشور یادآور شد: در حالی که انتظار می‌رفت پس از تلفات بالای اواخر دهه 80 در تولید میگو، امسال با برداشت مناسب بتوان محصولات ایرانی را راهی بازارهای جدید و بین‌المللی کرد، تعلل صورت‌گرفته باعث شد صادرکنندگان نتوانند برای تأمین ثبت سفارش خود اقدام کنند.

قاسمی تأکید کرد: هرچند بازارهای سنتی میگو از گذشته نیز در اختیار پرورش‌دهندگان میگو قرار داشت، اما طی سال‌های اخیر تلاش شده بود بازارهای جدیدی برای توسعه صادرات میگو به‌وجود آید که چنین فاجعه‌ای در سایت‌های پرورشی باعث بی‌اعتبار شدن صادرکنندگان و عدم تأمین ثبت سفارش صورت‌گرفته شد.

وی در پایان اظهار داشت: از سوی دیگر، با وجود کاهش حجم تولید میگو، قیمت این محصول نیز نسبت به سال گذشته در روند نزولی قرار گرفته که خسارت واردشده را بیشتر از پیش بزرگ‌نمایی می‌کند.

 

خبر مرتبط:

جوابیه سازمان دامپزشکی به ادعای مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان

مدیرعامل اتحادیه تکثیر و صادرات آبزیان: استفاده از کیت‌های غیراستاندارد، عامل آلودگی مزارع پروش میگو بوده است

 

 

نظر شما
ادامه