کد خبر: ۲۴۲۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
در این نامه بر لزوم بازنگری و اصلاح آیین‌نامه بند "ز" قانون سازمان دامپزشکی کشور تاکید شده است ...

حکیم مهر - انجمن صنفی واردکنندگان دارو و فرآورده‌های بیولوژیک دام در نامه ای خطاب به به رئیس سازمان دامپزشکی، توضیحاتی در خصوص نامه رئیس سازمان غذا و دارو و اشتغال داروسازان در کارخانجات تولید داروهای دامی ارائه کرد.

در این نامه آمده است:

 

ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور

برادر گرامی جناب آقای دکتر خلج

 

با سلام و درود

همانطور که مستحضرید اخیرا جناب آقای دکتر دیناروند خواستار به کارگیری فارغ التحصیلان داروسازی در شرکت های داروهای دامپزشکی شده و در نامه خود به مواردی از آیین نامه بند "ز" قانون سازمان دامپزشکی کشور استناد کرده است.

این انجمن به عنوان یکی از تخصصی ترین سازمان های مردم نهاد فعال در بخش دارو و دام و طیور، لازم می داند نظر آن مقام محترم را به موارد ذیل جلب نماید:

از ابتدای سال جاری این انجمن صنفی خواستار تشکیل کارگروه اصلاح آیین نامه بند "ز" بوده است. این آیین نامه - که بدون نظرخواهی از انجمن های صنفی مرتبط و تکمیل مراحل قانونی از جمله ماده 2 و 3 قانون بهبود محیط کسب و کار - مورد تصویب دولت قبل قرار گرفته است، علیرغم برخورداری از برخی نقاط مثبت، واجد نقاط و نکاتی است که باید با نگاه ملی و بر اساس شاخص های توسعه پایدار مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

از آغاز شکل گیری و پدید آمدن شرکت های فعال در بخش داروهای دامپزشکی در چندین دهه قبل، این شرکت ها از تخصص های مورد نیاز خود - دامپزشک و داروساز- چه در بخش بازرگانی و چه در بخش تولیدی استفاده کرده اند. این نوع همکاری در قالب های متنوع از جمله استخدام، استخدام پاره وقت، قرارداد مشاوره و .... بوده است. در بعضی شرکت ها، داروسازان- که ما همواره ایشان را جزو همکاران خود می دانیم- حتی در سمت های سهامدار و عضو هیات مدیره و مدیر عامل و مانند آن هم حضور داشته و دارند. این نوع همکاری ها مبتنی بر اصول اقتصادی و پایه های علمی و فنی و فارغ از نیاز به دستور العمل ها و مکاتبات اداری بوده است. به بیان ساده و صریح هر جایی که یک شرکت نیاز به تخصص داروساز داشته است از دانش و تجربه داروساز بهره گرفته است و هرجا که نیاز به دامپزشک است از دانش و تجربه دامپزشک.

به نظر می رسد یکی از عوامل مهم در مشکلات اشتغال داروسازان، نحوه مدیریت و نظارت بر حضور و حسن انجام کار مسوولین فنی داروخانه های انسانی می باشد. در شرایطی که مسوولین فنی داروخانه های انسانی یا حضور ندارند یا حضورشان محدود به نشستن و نظاره کردن روند نسخه پیچی است، طبعا مسوولیت مهم ایشان به دست تکنیسین ها و دیپلمه ها سپرده شده است. بهتر است سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان و سازمان نظام پزشکی به این مساله نیز توجه نمایند.

معضل عدم تطابق کمی و کیفی فارغ التحصیلان با نیازهای بازار کار منحصر به داروسازان نیست. این معضل – بنا بر اطلاع ما- حداقل در دیگر بخش های گروه از جمله پزشکان و دامپزشکان نیز وجود دارد. تقاضای این انجمن بازنگری شرایط و ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته ها و نیز بازنگری سر فصل های دروس در جهت کارآمد سازی دوره های دامپزشکی و داروسازی برای صنعت است. اظهارات مکرر مسوولان آموزش عالی مشور موید این نظر است.

و در خاتمه خاطرنشان می شود همانطور که قابل پیش بینی بود،دلایل ما به عنوان یکی از مخالفین الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت و درمان ، بانگاه به مساله از بین رفتن فرصت های شغلی دامپزشکان درست بوده است. پیش بینی می شود در صورت این الحاق، وزارت بهداشت و درمان روند جایگزینی دامپزشکان در سازمان دامپزشکی و حتی داروخانه های دامپزشکی را با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری نماید!

 

رونوشت:

- سازمان نظام دامپزشکی

- جامعه دامپزشکان ایران

- جامعه اسلامی دامپزشکان ایران

- مطبوعات و سایت های خبری

 

خبر مرتبط:

رئیس سازمان نظام دامپزشکی: با بکارگیری دکتر داروساز انسانی در کارخانه های داروی دامی مخالفم/ توزیع داروهای دامپزشکی خارج از داروخانه به صلاح نیست

دخالت داروسازان در حیطه وظایف دامپزشکی ادامه دارد/ لزوم برخورد قاطع متولیان دامپزشکی و تشکل‌های صنفی

پاسخ کوبنده جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک به نامه رئیس سازمان غذا و دارو

نامه رئیس سازمان غذا و دارو به رئیس سازمان دامپزشکی در راستای حمایت از داروسازان

دکتر دیناروند: درخواست کردیم کمیته‌ای که مسئولیت نظارت را در دامپزشکی برعهده دارد، به سازمان غذا و دارو منتقل شود

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
0
0
آفرین!... حرفتان بسیار منطقی و مودبانه بود...
نظر شما
ادامه