کد خبر: ۲۴۱۵۷

یک فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان با اشاره به اینکه بیماری توکسوپلاسموز یکی از شایع‌ترین عفونت‌های انگلی به شمار می‌رود، گفت: تست غربالگری توکسوپلاسموز در زنان باردار جهت پیشگیری از این بیماری در بین نوزادان لازم است.

به گزارش فارس، «دکتر معصومه عابدینی« درباره بیماری توکسوپلاسموز اظهار داشت: توکسوپلاسموز یکی از شایع‌ترین عفونت‌های انگلی مشترک بین انسان و حیوان با پراکندگی وسیع جهانی است. شیوع آلودگی در کشورهای مختلف در زنانی که در سن باروری قرار دارند؛ از 4 تا 100 درصد متغیر بوده به طور مثال در کشور کره و ویتنام کمتر از 0.8 درصد و در برزیل 74.5 درصد است.

وی افزود: آلوده شدن زنان باردار به توکسوپلاسموز در برخی مواقع منجر به مرگ جنین، زایمان زودرس، صدمات و ضایعات شدید مغزی و چشمی همچون نابینایی، کری و عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود.

این فوق ‌تخصص عفونی کودکان با اشاره به اینکه زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های توکسوپلاسموز هستند، بیان داشت: این مسئله خطرات جدی را برای جنین به همراه دارد لذا به نظر می‌رسد که به کمک روش‌های آموزش و بهداشت همچنین افزایش سطح آگاهی‌های بهداشتی از طریق رسانه‌های عمومی می‌توان از بار آلودگی و عوارض غیر قابل برگشت آن در نوزادان کاست.

عابدینی گفت: افزایش سطح آگاهی‌های بهداشتی همچنین سبب کاهش هزینه‌های سنگین ناشی از درمان توکسوپلاسموز و آموزش افراد معلول ناشی از این بیماری می شود.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که تست غربالگری توکسوپلاسموز به صورت یک آزمایش سرولوژی روتین در مراکز بهداشتی درمانی شهری‌ و روستایی برای همه زنان در ابتدای بارداری انجام شود می‌توان اقدامات لازم را در درمان‌ آنها انجام داد، همچنین با ارائه راهنمایی‌ها و آموزش‌های لازم تا حد زیادی از عواقب ابتلا به این بیماری مخاطره‌آمیز پیشگیری کرد.

 

 

نظر شما
ادامه