کد خبر: ۲۴۱۰۸

بی‌اعتنایی سازمان محیط زیست به پرورش تیلاپیا در کشور

با وجود آنکه جلسات مکرری برای پرورش تیلاپیا در کشور انجام شده است، اما همچنان سازمان حفاظت محیط زیست بر موضع خود پابرجاست و هنوز در این باره به نتیجه واحدی نرسیده‌ایم.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات امروز در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: این سازمان در کنار بخش خصوصی و نظر 200 آبزی‌پرور که با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار تعیین تکلیف پرورش تیلاپیا در کشور شدند، هرگونه کمکی لازم باشد، انجام می‌دهیم.

«حسین عبدالحی» افزود: مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی در بافق یزد همچنان به پژوهش‌های خود درباره ماهی تیلاپیای تک‌جنس ادامه می‌دهد و به نتایج خوبی نیز دست یافته است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه در نقاط مختلف کشور پتانسیل برای پرورش گونه سریع‌الرشد تیلاپیا وجود دارد، اما سازمان حفاظت محیط زیست بر موضع خود پابرجاست و اجازه پرورش این گونه را نمی‌دهد.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست نگرانی از مهاجم بودن این گونه دارد و علاوه بر آن، درباره پرورش این گونه در استان‌های غیرساحلی نیز دچار شک و تردید است، زیرا معتقد است امکان آن وجود دارد که این گونه بتواند خود را به دریا برساند و برای گونه‌های آبزی داخلی مهاجم باشد.

عبدالحی تصریح کرد: پتانسیل‌های زیادی در کشور به‌ویژه استان‌های غیرساحلی که امکان پرورشی ماهی در آنها وجود دارد، هست، اما ابتدا باید بتوانیم نظر سازمان حفاظت محیط زیست را در این باره تغییر دهیم.

وی از تولید بچه‌ماهی در سایت پرورش در قشم خبر داد و یادآور شد: گونه سیباس که با همکاری فرانسوی‌ها در قشم در حال رشد است، هم‌اکنون در مرحله ریختن بچه‌ماهی قرار دارد که تولیدات آن می‌تواند برای پرورش ماهی در قفس نیز مورد استفاده قرار گیرد.

عبدالحی تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم شاهد توسعه آبزی‌پروری در گونه‌هایی که برای کشور مناسب هستند، باشیم.

گفتنی است، 200 نفر از آبزی‌پروران کشور با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری، درخواست قانونی شدن تولید ماهی تیلاپیا در کشور را داشتند، زیرا سالانه 25 میلیون دلار برای واردات فیله این ماهی هزینه می‌شود و از آنجا که پتانسیل تولید تیلاپیا در کشور وجود دارد، ضرورت معرفی قانونی ماهی تیلاپیا برای صنعت آبزی‌پروری کشور ضروری است.

همچنین در این نامه ذکر شده است که رئیس جمهوری نسبت به تشکیل کارگروهی برای حل مسئله بین پرورش این گونه و مخالفت‌های سازمان حفاظت محیط زیست، هرچه سریع‌تر شکل بگیرد.

 

 

نظر شما
ادامه