کد خبر: ۲۴۰۶۵

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با ایسنا منطقه زنجان، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه پرورش شتر به صورت سنتی و پروانه‌دار در سطح استان زنجان نداریم و اگر هم شیر آن در فروشگاه‌ها به فروش برسد، از سایر استان‌ها وارد شده و غیر قانونی است، چراکه دامپزشکی هیچ نظارتی روی آن ندارد.

«دکتر محمدباقر حاج‌کاظمی» ادامه داد: متاسفانه بیماری مرس، بیماری مشترک بین انسان و شتر است که در طول ماه‌های گذشته تحت عنوان بیماری تنفسی خاورمیانه، استفاده از لبنیات منسوب به شتر را با مخاطره مواجه کرده، طوری که حتی در ایام محرم، دامپزشکی استان زنجان اجازه ذبح هیچ شتری را به عزاداران نداد.

وی افزود: البته فرآورده‌هایی نظیر دوغ شتر، حرارت لازم جهت نابودی ویروس مذکور را دیده و قابل مصرف است، اما افرادی که به طور مستقیم در فرآیند تبدیل شیر به دوغ یا ماست قرار می‌گیرند از هجوم ویروس درامان نیستند و به عبارتی با جان خود بازی می‌کنند.

حاج‌کاظمی تصریح کرد: در واقع کرونا، خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس‌های سرماخوردگی معمول تا ویروس‌های مسبب بسیاری از بیماری‌های کشنده دیگر مانند سارس و مرس را شامل می‌شود. این در حالی است که علایم بیماری مرس در مراحل اولیه به سرماخوردگی شباهت دارد و تب، سرفه و تنگی نفس از علایم آغازین آن به شمار می‌رود که به تدریج وخیم‌تر شده و در صورت دریافت نکردن کمک‌های بهداشتی به مشکلات تنفسی شدید، عوارض گوارشی و نارسایی کلیه‌ها منجر می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: این بیماری مانند سرماخوردگی از طریق ترشحات بدن موجود آلوده قابل انتقال است و با عطسه و سرفه بیمار یا ناقل ویروس در فضا نشر می‌شود. از این‌رو شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده فروش شیر شتر مراتب را به دامپزشکی استان گزارش داده و از ادامه تخلف جلوگیری کنند.

 

 

نظر شما
ادامه