کد خبر: ۲۴۰۵۷

رییس سازمان غذا و دارو به اظهارات رئیس اتاق تهران با عنوان " اجرای طرح نصب برچسب اصالت را متوقف کنید" واکنش نشان داد.

«دکتر رسول دیناروند» معاون وزیر بهداشت در واکنش به اظهارات رئیس اتاق تهران با عنوان "اجرای طرح نصب برچسب اصالت را متوقف کنید" گفت: طرح رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت از یکسال پیش و به صورت تدریجی در سازمان غذا و دارو آغاز شده و تا زمانی که طی دوره زمانی مشخصی همه کالاهای سلامت محور را تحت پوشش خود قرار دهد، توسعه خواهد یافت.

دیناروند گفت: این طرح به اشتباه با عنوان "برچسب اصالت" شهرت یافته است؛ چرا که اساسا این نام، عنوان صحیح و کاملی برای طرح مذکور نیست و پیشنهاد می‌شود نام درست این طرح یعنی "طرح شناسه‌گذاری کالا" یا "رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت" که اساسا ماهیتی متفاوت از برچسب اصالت دارد، استفاده شود.

وی در ادامه افزود: اصالت یک کالا به وسیله برچسب و هولوگرام هیچگاه قابل تایید نیست؛ زیرا به آسانی قابل جعل بوده و بدیهی است که در اینصورت احتمال غیراصیل بودن کالاهای دارای این برچسب‌ها نیزوجود خواهد داشت.

دیناروند با بیان اینکه طرح نامبرده صرفا جهت کنترل اصالت فراورده نبوده و در راستای رهگیری وردیابی نیز کاربرد دارد، افزود: بنابراین با توجه به ارزیابی‌های علمی صورت پذیرفته در دنیا، این روش، شیوه‌ای مقبول ازسوی ارگان‌های نظارتی است. ممکن است هر کشوری بنا به مقتضیات خود تغییراتی اندک در اجرا داشته باشد، اما اساس کار و آنچه که مورد پیگیری سازمان جهانی بهداشت و دستگاه‌های نظارتی کشورهای معتبر است، بهره‌مندی از روش کدگذاری یگانه، برای هر بسته از محصولات است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تمرکز این طرح در ابتدا بر محصولات وارداتی اعم از دارو، فرآورده‌های مکمل، آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، ملزومات مصرفی و محصولات غذایی و سپس تولیدات داخل همین فراورده‌ها آنهم با هدف شناسه‌گذاری است و نه فقط کنترل اصالت.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه با اطلاع رسانی مناسب می‌توان حق انتخاب کالای اصیل از تقلبی را برای مصرف کننده قائل شد و زمان تولید، قیمت کالا، تاریخ انقضا و تمامی اطلاعات عمومی محصولات را به صورت کاتولوگ الکترونیک در دسترس آنها قرار داد، عنوان کرد: این موضوع یکی از مهم‌ترین محاسن طرح رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت است.

دیناروند همچنین ادامه داد: می‌توان شناسه‌گذاری کالا را با درج یک بارکد دو بعدی بر روی بسته اجرایی کرد؛ در این صورت امکان درج بارکد مورد نظر بر روی بسته توسط تولید کننده چه در کشور ایران و چه در سایر کشورها انجام شود. پس از آن اطلاعات مربوط به بارکد، به صورت الکترونیک در سامانه مرکزی سازمان غذا و دارو درج شده و پس از راستی آزمایی اطلاعات، ثبت می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو درتوضیح بیشتر اضافه کرد: در این طرح برای هر بسته کالا شناسنامه‌ای الکترونیک تهیه می‌شود تا در هر زمان و مکانی، بوسیله یکی از طرق تلفن همراه، اینترنت، پیامک و تلفن، قابلیت استعلام اصالت آن وجود داشته باشد.

وی با یادآوری مجدد محاسن این طرح افزود: برخی‌ها به دلیل نا آگاهی و تصور اشتباهی که در تشابه این طرح با برچسب اصالت یا شبنم که در گذشته به عنوان طرحی ناقص اجرا شد، می‌بینند با سازمان مخالفت می‌کنند؛ حال آنکه این طرح جدای آنچه تاکنون بوده است.

دیناروند با بیان اینکه کمتر کسی را می‌توان یافت که با آسیب‌های قاچاق و آفات اقتصادی، بیکاری، محروم کردن دولت از حقوق گمرکی و سایر معضلات آن آگاه نباشد، اضافه کرد: آنچه حساسیت قاچاق کالاهای سلامت را نسبت به حوزه‌های دیگر به مراتب بیشتر می‌کند، موضوع سلامتی و بهداشت است؛ چه بسیار آسیب‌های جسمی و حتی مرگ‌هایی که بواسطه استفاده از کالاهای تقلبی، قاچاق و ماهواره‌ای تقلبی رخ نداده است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، رئیس سازمان غذا و دارو با ابراز تعجب بسیار از اعتراضات برخی نهادهای رسمی کشور مانند اتاق بازرگانی، نسبت به موضوعاتی که از قاچاقچیان انتظار آن می‌رود، خاطرنشان کرد: چرا باید شنونده اعتراضاتی باشیم که ازسوی قاچاقچیان هم بر ما وارد می‌شود؟ چرا نهادهای حامی تجارت رسمی، تولید قانونی و سلامت مردم باید این رسالت تاریخی خود را فراموش کرده و دچار اشتباهات مهلکی مثل افتادن در دام افرادی شوند که به دلیل تخلف، از سوی سازمان غذا و دارو عرصه بر آنها تنگ شده است.

وی با قاطعیت اعلام کرد: طرح رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت را با پشتوانه‌های قانونی و حمایت‌هایی که دستگاه‌های ذیربط ایجاد کردند، آغاز کرده و ادامه خواهیم داد.

دیناروند در ادامه به اتاق بازرگانی پیشنهاد کرد: بر اساس اطلاعات نادرست اظهارنظر نکنند و اگر قصد ارائه نظرات و پیشنهاداتی را دارند، می‌توانند از طریق جلسات مشترک آنها را با ما مطرح کنند. سازمان هم اطلاعات مورد نیاز و آسیب‌های ناشی از قاچاق به اقتصاد کشور را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

رئیس سازمان غذا و دارو با ابراز تاسف از سخنان چندی پیش یکی از مسئولین اتاق بازرگانی که در اظهار نظری گفته بود طرح رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت 500 میلیارد تومان هزینه داشته یا رانت ایجاد کرده است، خاطر نشان کرد: این طرح جزو وظایف شرکت‌های واسطه محسوب نمی‌شود و خود شرکت‌های تولید کننده ملزمند بارکد را بر روی کالای خود چاپ کنند و اگر موفق به انجام آن نشوند، باید آن را به صورت برچسب بر روی محصول و کالای خود درج کنند و همانطور که قبلا هم گفته شد مصرف کننده پس از استعلام، شاهد اصالت یا عدم اصالت محصول خواهد شد، نه با صرف مشاهده برچسب یا بارکد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه هنوز در ابتدای راه اجرای طرح قرار داریم، عنوان کرد: طبیعی است که مشکلات احتمالی نیز به مرور رفع خواهد شد و در آستانه تکامل طرح آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند و در خصوص نحوه فعالیت نیز آموزش‌های لازم ارائه خواهید شد.

وی در پاسخ به شبهاتی که این روزها توسط عده‌ای خاص در خصوص این طرح در رسانه‌ها مطرح می‌شود نیز گفت: طرح شناسه‌گذاری کالا روشی کم هزینه، علمی، بین‌المللی و متکی به پشتوانه‌های قانونی و دارای فواید بسیار است. ضمن آنکه دستگاه‌های متولی این حوزه نیز روش مورد نظر را تصویب کرده، قبول دارند و وزارت بهداشت را در راستای عملیاتی کردن آن حمایت خواهند کرد.

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از آنجا که حساسیت مردم نسبت به سلامت خویش بالاست، به هیچ وجه نمی‌پذیرند که سلامت‌شان به خطر افتد و لذا هیچگاه کالای غیر اصیل را انتخاب نمی‌کنند. در این صورت فروشندگان نیز از عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی اجتناب خواهند کرد. یکی از اهداف اصلی ما در مبارزه با قاچاق، برخورداری از پتانسیل مردمی است که با این طرح به آن نائل خواهیم شد. مطمئنا با اجرای طرح، بخش قابل توجهی از قاچاق حوزه سلامت حذف خواهد شد.

دیناروند همچنین با بیان اینکه اگر قرار بود روش‌های کنونی مبارزه با قاچاق موثر باشد، طی این سال‌ها به اهداف خود رسیده بود، یادآور شد: به دلیل مرزهای وسیع و رشد تقلب در شبیه‌سازی کالاهای اصیل، متاسفانه آنگونه که باید و شاید موفق به کنترل کامل ورود کالاهای قاچاق به کشور نشده و نتوانسته‌ایم سطح عرضه را در برابر آنها ناامن کنیم و این مسئله موجبات وارد آمدن صدمات شدید اقتصادی به سلامت مردم را فراهم آورده است.

دیناروند در خاتمه اطمینان داد: طرح " شناسه گذاری کالا " یا " رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت " با عنوان طرحی اساسی و موفق و با جدیت تمام و به نفع سلامتی مردم و اقتصاد کشور اجرا خواهد شد.

سه روز پیش مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در نامه سرگشاده ای به رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارائه دلایل ۱۰ گانه، خواستار توقف اجرای طرح نصب برچسب کنترل سلامت و اصالت کالاهای حوزه سلامت شد. وی با اشاره به دلایل خود درخواست کرد تا زمان مشخص نمودن راهکارهای اجرایی شدن این طرح با مشارکت نماینده اصناف و تشکل های مربوطه نسبت به توقف اجرای طرح مزبور اقدام صورت پذیرد.

 

 

نظر شما
ادامه