کد خبر: ۲۳۹۱۶

طاعون ارتفاعات خرمنه سر روستای ده بهار شهرستان طارم استان زنجان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه تلفات طاعون در زنجان به 126 راس رسید گفت: به نظر می‌رسد استان گیلان، منبع آلودگی حیات وحش طارم به این بیماری باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، نهم شهریورماه خبر تلف شدن 5 راس کل و بز وحشی در منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر طارم بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR تایید شد و پس از آن اکیپ‌های گشت یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان با پایش این منطقه میزان تلفات کل و بز در «دربند‌ ده بهار» تا 11 آبان‌ماه به 126 راس رسید این در حالی است که نوزدهم مهرماه ناصر جعفری، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان از در آستانه کنترل قرار گرفتن شیوع این بیماری در این منطقه خبر داده بود.

پس از اینکه انتقال بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از دام‌های اهلی به کل و بزهای منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر با اعلام دامپزشکی استان زنجان مبنی بر عدم وصول گزارشی از تلف شدن حتی یک راس دام اهلی در مناطقی که در حاشیه منطقه «دربند ده بهار » قرار دارند، منتفی شد، مسئولان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشتند که به نظر می‌رسد این بیماری ویروسی از مرزهای مشترک طارم با گیلان به حیات وحش منطقه «دربند ده‌بهار» منتقل شده باشد.

مبارزه با بیماری‌های واگیر دامی و بیماری مشترک بین انسان و دام یکی از ماموریت‌های مهم در حیطه وظایف دامپزشکی است که این امر از طریق واکسیناسیون دام و طیور علیه انواع بیماری‌ها، تست و خون‎‎گیری و انجام آزمایش و شناسایی دام‌های راکتور و مثبت و سپس حذف آن‌ها از جمعیت دامی انجام می‌گیرد.

در استان زنجان، اداره دامپزشکی به مبارزه با بیماری‌های مشترک و واگیر دامی می‌پردازد و همه ساله طرح‌های نمونه‌برداری، آزمایش، تست و کشتار، واکسیناسیون دام‌ها، سمپاشی اماکن دامی و سایر انجام می‌شود به طوری که در نیمسال نخست امسال به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری شاربن، شاربن علامتی، قانقاریا، آگالاکسی، تب‌برفکی، آبله، لمپی‌اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR حدود 2 میلیون و 455 هزار راس دام واکسینه شده است.

به منظور اطلاع از کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR شیوع یافته در منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر طارم و ابتلای احتمالی دام‌های اهلی مناطق مستعد استان زنجان به این بیماری با «دکتر منصور صمصامی»، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری دامی دامپزشکی استان زنجان به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه، مشروح مصاحبه را می‌خوانیم.

تسنیم: دامپزشکان زنجانی تست‌های غربالگری را چگونه در گاوداری‌ها انجام می‌دهند؟

صمصامی: گاوداری‌های استان زنجان توسط کارشناسان ذیربط هر 6 ماه یکبار تحت پوشش تست غربالگری بیماری سل و بروسلوز قرار می‌گیرند که دام های مشکوک به بیماری و راکتور پس از شناسایی روانه کشتارگاه می‌شوند. البته مردم اطمینان داشته باشند که تمامی دامداری‌ها و گاوداری‌های صنعتی استان زنجان تحت نظارت اداره کل دامپزشکی قرار داشته و هیچگونه گوشت آلوده به بیماری از کشتارگاه‌ها به مراکز عرضه گوشت ارسال نمی‌شود.

تسنیم: چند راس از دام‌های استان زنجان در نیمسال امسال علیه بیماری‌ها واکسینه شده‌ است؟

صمصامی: در نیمسال نخست امسال به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری شاربن، شاربن علامتی، قانقاریا، آگالاکسی، تب‌برفکی، آبله، لمپی‌اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR حدود 2 میلیون و 455 هزار راس دام واکسینه شده است. در رابطه با کنترل و پیشگیری از بیماری بروسلوز یا تب مالت 560 هزار دام تحت پوشش قرار گرفته است.

تست سل، بروسلوز و مشمشه از 18 هزار و 700 راس دام شامل گاو و گوساله و اسب انجام شده است. علاوه بر این یک هزار قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری واکسینه و سپس کارت واکسیناسیون برای این حیوانات صادر شد.

به منظور مقابله با انگل‌های خارجی اداره بهداشت و مدیریت بیماری دامی دامپزشکی استان زنجان سمپاشی بر روی بدن حدود 10 هزار و 300 راس دام و حدود یک میلیون و 470 هزار مترمربع جایگاه دام انجام داده است.

تسنیم: چند راس دام در عملیات پیشگیری از بیماری تب برفکی در زنجان تحت پوشش قرار می‌گیرد؟

صمصامی: در گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی عملیات واکسیناسیون دام علیه بیماری تب برفکی در 3 فاز یعنی خرداد، مهر و بهمن‌ماه و در مناطق روستایی واکسیناسیون تب برفکی در 2 فاز یعنی خرداد و بهمن‌ماه انجام می‌گیرد.

تب برفکی در گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی استان زنجان که از 20 مهرماه آغاز شده به مدت 30 روز به طول می‌انجامد.

به طور متوسط در هر طرحی بیش از 65 هزار راس دام تحت پوشش قرار می‌گیرد اما با توجه به کاهش جمعیت گاوی استان زنجان ممکن است این رقم با کاهش مواجه شود.

پیش‌بینی می‌شود در فاز زمستانه 70 هزار راس گاو و گوساله در گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی و مناطق روستایی تحت پوشش قرار گیرند.

تسنیم: واکسیناسیون دام‌های هدف استان زنجان به منظور پیشگیری از بیماری تیلریوز در چه زمانی انجام می‌شود؟

صمصامی: تیلریوز، بیماری خونی است که از طریق کنه به گاو و گوساله منتقل می‌شود. انتظار داریم 7 هزار گاو و گوساله علیه این بیماری در استان زنجان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرد.

واکسیناسیون دام‌های هدف ضد بیماری تیلریوز در استان زنجان از آذر ماه آغاز می‌شود و دامداران در صورت تمایل می‌توانند به شبکه‌های دامپزشکی مراجعه کرده و نسبت به واکسینه دام خود اقدام کنند.

تسنیم: عملیات واکسیناسیون دام‌های منطقه دربند ده‌بهار طارم و مناطق مستعد آلوده به بیماری طاعون به کجا رسیده است؟

صمصامی: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که بین حیات وحش در منطقه «دربند ده‌بهار» شهرستان طارم انتشار یافته با واکسیناسیون به موقع دامپزشکان کنترل شد به طوری که حتی یک مورد آلودگی دام اهلی در این منطقه مشاهده نشده است.

تسنیم: منبع بیماری طاعون در منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر طارم شناسایی شده است؟ برخی‌ها اجرا نکردن به موقع واکسیناسیون دا‌م‌های اهلی را عامل اصلی ابتلای حیات وحش طارم می‌دانند به عنوان یک مسئول این اظهارات را تا چه میزان قابل قبول می‌دانید؟

صمصامی: تاکنون حتی یک مورد مشکوکی از آلودگی دام‌های اهلی به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طارم مشاهده نشده است و به نظر می‌رسد استان گیلان، منبع آلودگی حیات وحش طارم به این بیماری باشد.

اظهارات برخی از مسئولان مبنی بر عدم واکسیناسیون به موقع دام‌ها از سوی دامپزشکان پذیرفتنی نیست چرا که اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان به موقع اقدام به واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مختلف از جمله شاربن، شاربن علامتی، قانقاریا، آگالاکسی، تب‌برفکی، آبله، لمپی‌اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR می‌کند.

 

نظر شما
ادامه