کد خبر: ۲۳۸۹۶

از اسب عربی و میمون گرفته تا بز و گوسفند از جمله حیواناتی هستند که با اهداف مختلفی از جمله اصلاح و تکثیر نژادی، انجام آزمایشات و استفاده در موارد تفریحی و ورزشی به کشور وارد می‌شوند.

به گزارش ایسنا، حیواناتی از جمله جوجه‌های مختلف با نژادهای متفاوت، بز و گوسفند از جمله حیواناتی هسند که با هدف تکثیر نژادی به ایران آورده می‌شوند، اما به غیر از این حیوانات مولد نژاد اسب و میمون نیز به ایران وارد می‌شود که هدف از واردات در وهله نخست تفریحی و هدف دیگر انجام ازمایشات برای ساخت سرم و واکسن است.

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که در شش ماهه نخست امسال، ایران مجموعا بیش از 875 هزار دلار جوجه از جمله جوجه یک‌روزه گوشتی، جوجه اجداد تخمگذار یک‌روزه، جوجه مادر یک‌روزه تخم گذار وجوجه مادرگوشتی یک‌روزه از دو کشور به ایران وارد شده‌اند.

به این ترتیب در مدت مذکور فرانسه مجموعا بیش از 664 هزار دلار و امارات حدود 212 هزار دلا جوجه مولد نسل به ایران فروخته است که احتمالا امارات واسطه صادرات است نه کشور تولیدکننده آن.

فرانسه علاوه بر جوجه برای تکثیر نژادی بز نیز به ایران صادر می‌کند. بنابراین در 6 ماه نخست سال این کشور مجموعا به میزان 18 هزار و 600 کیلو بز زنده مولد نژاد خالص را که حدودا 400 هزار دلار ارزش دارد به ایران فروخت.

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که گوسفند نیز از جمله دیگر حیواناتی است که ما از فرانسه خریداری می‌کنیم که حجم واردات این حیوان نیز در نیمه نخست سال از این کشور به کمتر از 90 هزار دلار می‌رسد. البته در کنار فرانسه افغانستان نیز به ایران 30 هزار دلار گوسفند فروخته است.

اما همه حیواناتی که به ایران وارد می شوند نیز به منظور تکثیر نژاد نیستند، به این ترتیب میمون از جمله حیواناتی است که برای اهداف آزمایشی در بحث سرم و واکسن سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

ایران میمون را از ترکیه وارد می کند اگرچه مشخص نیست نژاد این میمون ها از چه کشوری است و آیا ترکیه واسطه صادراتی به حساب می آید یا نه اما بنابه توضیحات یکی از شرکت های واکسن سازی در ایران این میمون ها برای آنکه برای انجام آزمایشات قابل استفاده باشند نباید هیچگونه بیماری خاصی داشته باشند.

آمار گمرک نشان می‌دهد که ایران طی شش ماهه نخست امسال به ارزش بیش از 54 هزار دلار میمون را از هند خریده است. اسب مسابقه ای نیز از دیگر حیوانات وارداتی ایران است که از امارات، ترکیه، روسیه، هلند و آلمان به ایران وارد می شوند.

ایران طی نیمه نخست امسال کمتر از یک میلیون و 500 هزار دلار اسب خریده است، که بیشترین میزان آن مربوط به آلمان و بعد از آن روسیه است.

شتر از جمله حیواناتی است که اگرچه نام آن از لیست واردات امسال خط خورده است، اما ایران سال گذشته کمتر از یک میلیون دلار از این حیوان را از پاکستان و افغانستان به کشور وارد کرده بود.

 

 

نظر شما
ادامه