کد خبر: ۲۳۸۸۹

تابناک در خبری با عنوان «تغذیه بیماران با گوشت های فاسد و فرافکنی عجیب مسئولان!» نوشت:

از بیمارستانی که چندی پیش وزیر بهداشت از آن بازدید به عمل آورده و پس از بازگشت به تهران، وضع آن را باعث شرمندگی خود عنوان کرده بود، افتضاحی مخابره شده که دردناک است، اما از آن دردناک تر، واکنش مسئولان به این اتفاق است.

به گزارش «تابناک»، کارشناسان دامپزشکی شوش در بازرسی از بیمارستان نظام مافی این شهر با اتفاقی مواجه شدند که می‌تواند حکم شوکی بر نظام سلامت این خطه را داشته باشد و حتی موید شایعاتی باشد که هر از چندگاهی در این خصوص در نقاط مختلف کشورمان دهان به دهان نقل می‌شود، نگرانی آفرینی می‌کند و گاه تکذیب هایی هم به خود می‌بیند.

ماجرا آن گونه که اداره دامپزشکی شوش اعلام کرده، به این صورت است که بازرسان این اداره با مراجعه به بیمارستان نظام مافی متوجه دهها کیلو گوشت فاسدی شدند که برای تغذیه بیماران بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بیمارانی که در این اندیشه هستند در این محیط با غذای سالمی مورد پذیرایی قرار می‌گیرند اما خبر ندارند که در آشپزخانه چه وضعیت غیر قابل باوری حاکم است!

به گفته میلاد عامری، رییس اداره دامپزشکی شهرستان شوش، در نتیجه این بازرسی، 140 کیلوگرم گوشت مرغ تاریخ مصرف گذشته، 40 کیلوگرم گوشت قرمز گوساله فاقد تاریخ کشتار و مقادیری چربی گوسفندی جمعا به میزان 220 کیلوگرم از آشپزخانه بیمارستان نظام مافی شوش کشف و ضبط گردید. به گفته وی، پیمانکار طرف قرار داد بیمارستان قصد مصرف این مقدار گوشت در طبخ غذا را داشت که شناسایی و معدوم گردید.

 

همه این اتفاقات در حالی گزارش می‌شود که پیشتر، زمانی که وزیر بهداشت از این بیمارستان، (تنها بیمارستان شهرستان 200 هزار نفری شوش) بازدید به عمل آورده وبه وزارت خانه بازگشته بود، از وضعیت موجود ابراز شرمساری کرده بود تا اینگونه به نظر برسد که اوضاع نه تنها بهتر نشده، بلکه سهل انگاری ها آنقدر تداوم یافته که حتی بیماران از تغذیه معمولی نیز محروم شده‌اند!

تلخ تر آنجاست که می‌دانیم اگر این اتفاق تلخ در یک بیمارستان دولتی -که شهروندان برای بهبود و به دست آوردن سلامتی‌شان به آن مراجعه می‌کنند- در هر کشور دیگری اتفاق افتاده بود، مسئولان مرتبط یا استعفا می‌دادند و یا از کار برکنار می‌شدند؛ حال آنکه فرجام این ماجرا در بیمارستان نظام مافی، هیچ برخوردی نبوده. بی آنکه بشنویم مسئولانی که این اتفاق تحت مدیریت آنها روی داده، مورد بازخواست و برخورد قانونی قرار بگیرند و نتایج پیگیری ها و برخوردها به اطلاع مردم برسد!

اما این پایان ماجرا نیست چراکه می‌بینیم پس از انتشار این خبر تلخ در تابناک خوزستان، شبکه بهداشت و درمان شوش جوابیه ای صادر نموده که نه تنها پاسخ ابهامات فوق در آن به چش نمی‌خورد، بلکه به نوعی بر عجایب ماجرا می‌افزاید. به چهار بندی که در این جوابیه آمده دقت کنید:

1- آشپزخانه مذکور توسط پیمانکار اداره می‌گردد و مواد غذایی توسط ایشان تهیه و با نظارت کارشناس تغذیه به صورت روزمره در بیمارستان طبخ می‌گردد.

2- مکررا” توسط کارشناسان اداره دامپزشکی به صورت معمول از سردخانه بیمارستان بازدید به عمل می‌آمده و قبلا” هیچ گونه مواردی مشاهده نشده است.

3- هیچ‌گونه استفاده‌‌های از مواد غذایی مذکور حتی یک وعده غذایی تهیه نگردیده است.

4- مواد گوشتی ضبط شده با تنظیم صورت‌جلسه مشترک کارشناسان اداره دامپزشکی و بیمارستان جهت طی سیر مراحل قانونی جهت معدوم نمودن آن تحویل اداره دامپزشکی گردیدند. در ضمن از همه عزیزان خبرنگاران درخواست می‌شود قبل از هرنوع انعکاس اخبار با اداره مربوطه تماسی جهت صحت و سقم خبرداشته باشید.


به نظر اندک دقتی در این جوابیه برای درک واقعیت های ماجرا و پی بردن به فرافکنی رخ داده کافی به نظر می‌رسد اما بد نیست به جهت مستند کردن ماجرا توضیح دهیم که این جوابیه به معنای استفاده نشدن از گوشت های فاسد در این بیمارستان در گذشته نیست و حتی به این بخش از آن که تاکید شده در گذشته بازدیدها چنین نتیجه شومی به همراه نداشته نیز نمی‌توان تکیه کرد.

به این اشکال، مشخص نشدن سرنوشت پیمانکار خطاکار را هم می‌توان افزود و از مسئولان پرسید که مجازات در نظر گرفته برای مسئول تغذیه بیمارستان که در نتیجه قصور وی چنین تخلف نابخشودنی ای رخ داده، چیست و چرا نباید مسئولان بیمارستان که این افتضاح در سایه کم کاری ها و قصور ایشان رخ داده، تنبیه نشوند؟

فارغ از این اشکالات، جا دارد از مسئولان بپرسیم این گوشت های فساد از کدام مرجع خریداری شده‌اند و آیا برخورد قانونی با آنها صورت گرفته یا خیر چراکه سخت است بپذیریم همه این افتضاح حاصل یک اتفاق بوده و پیمانکار بیمارستان که پیشتر صالح بوده و عملکرد سالمی داشته، به یکباره سراغ فروشنده ای خطاکار رفته، گوشت فاسد خریداری کرده، مسئول تغذیه این خطا را ندیده و احتمالا برای آشپز و عوامل آشپزخانه هم این ابهام به وجود نیامده که چرا می‌بایست با مواد فاسد غذا بپزند!

و چه تلخ است که مسئولان به جای پاسخ دادن به این همه ابهام، از مسئولان می‌خواهند که پیش از انتشار اخبار، از صحت و سقم آن مطلع شوند! انگار نه انگار که اگر قرار باشد بگوییم چه کسی کارش را درست انجام داده و چه کسی نه، خبرنگاران در این ماجرا مردود به نظر نمی‌رسند، اما مسئولان بیمارستان و مدیران ارشد ایشان...!

 

خبر مرتبط:

بازدید دادستان و رئیس اداره دامپزشکی شوشتر از بیمارستان خاتم‌الانبیاء این شهرستان (+تصاویر)

جوابیه مشترک شبکه بهداشت و شبکه دامپزشکی شهرستان شوش در مورد کشف گوشت فاسد در یک بیمارستان

ماجرای عجیب کشف و ضبط گوشت‌های فاسد از آشپزخانه بیمارستان نظام مافی شهرستان شوش چه بود؟

کشف و ضبط فرآورده‌های خام دامی فاسد از آشپزخانه بیمارستان نظام مافی شوش! (+تصاویر)

 

 

نظر شما
ادامه