کد خبر: ۲۳۸۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان نسبت به تکثیر ماهی مهاجم تیلاپیا در رودخانه ها و تالاب های استان هشدار داد.

به گزارش ایرنا، «احمدرضا لاهیجان زاده» در ستاد توسعه شیلات استان اظهار کرد: ماهی تیلاپیا جزو 100 گونه مهاجم دنیا شناخته شده که نوع "تیلاپیا زیلی" در خوزستان مشاهده شده است.

وی افزود: این نوع ماهی از سال 1390 در آب های داخلی جنوب استان به ویژه در آبادان و خرمشهر و بعد در تالاب شادگان مشاهده شد و هم اکنون به جز رودخانه زهره در تمام رودها و تالاب های خوزستان وجود دارد.

لاهیجان زاده با بیان اینکه این ماهی با توجه به وزن ارزش اقتصادی ندارد اظهار کرد: تیلاپیا اکنون به گونه غالب در تالاب بین المللی شادگان تبدیل شده و با توجه به خصلت گیاهخواری، گونه های گیاهی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته وی رشد این نوع ماهی در استخرهای پرورش ماهی باعث افت تولید شده است.

وی با اشاره به طرح تکثیر گونه ای از تیلاپیا در مزارع یزد تصریح کرد: این گونه بسیار خطرناک است و تنوع زیستی و درآمد طبیعی شیلات را تهدید می کند و سازمان حفاظت محیط زیست موافق پرورش این ماهی به این شکل نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین نحوه صید ماهی در سواحل استان را نوعی جنایت توصیف کرد و افزود: صید با این روش ها باعث نابودی آبزیان در خلیج فارس می شود این در حالی است که یگان حفاظت شیلات نمی نتواند در این محل ها فعالیت کند.

وی با اشاره به آلودگی آب دریا و رودهای استان توسط پتروشیمی ها گفت: پتروشیمی ها باید وادار شوند که برای احیای خوریات گام بردارند و بخشی از خسارت هایی که وارد می کنند با احیا جبران کنند.

با «تیلاپیا زیلی» مقابله کنید

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران نیز در این جلسه ارائه راهکار توسط محیط زیست خوزستان را برای از بین بردن ماهی مهاجم 'تیلاپیا زیلی' خواستار شد.

محمد پورکاظمی افزود: ماهی تیلاپیا برای نخستین بار توسط پژوهشکده آبزی پروری جنوب در سال 1389 در استان گزارش شد و انتظار ما این است که محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از تنوع زیستی راهکاری برای مقابله با آن پیدا کند.

وی افزود: سازمان محیط زیست می تواند برای ورود تیلاپیا زیلی به آب های خوزستان ادعای خسارت در مجامع بین المللی مطرح کند.

پورکاظمی وظیفه مقابله با صنایع آلاینده و تعیین جرایم برای آنها را نیز وظیفه محیط زیست است.

وی تاکید کرد: تیلاپیا زیلی با گونه های اقتصادی تیلاپیا متفاوت است و نباید آنها را در یک ردیف قرار داد و توافق کرده ایم که گونه های اقتصادی را پرورش دهیم.

مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بارها به صراحت با پرورش ماهی تیلاپیا در کشور مخالفت کرده اند.
آخرین بار مهر 1393 بود که معاون محیط طبیعی این سازمان اعلام کرد که تا زمانی که مطمئن نشوند اجازه پرورش این ماهی صادر نمی شود.

ماهی تیلاپیا که بومی آفریقاست بنا به اعلام سازمان ها و نهادهای جهانی حفاظت از محیط زیست جزو 100گونه های مهاجم است.

پرورش اینگونه مهاجم در برخی کشورها ازجمله آمریکا باعث نابودی زیست بوم های آبی و آبزیان بومی شده و خسارات جبران ناپذیری به بار آورده است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
0
0
مهاجم برای ماست
تراریخته( ترانس ژنیک ) برای انها
یک ضرب المثل خارجی هست ک میگه وقتی یک ماهی دستکاری شده ژنتیکی وارد شه به یک رودخانه به سمت پایین دست رودخانه باید کل ماهی هارو ترانسژنیک تلقی بشود
حالا مدام تیلا پیلا بخورین
نظر شما
ادامه