کد خبر: ۲۳۸۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

دوره آموزشی بررسی سقط جنین در دام با حضور «دکتر حسین اسماعیلی» استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و «دکتر محمدرضا شعله پاش» کارشناس دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور در محل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، در ابتدای این جلسه «دکتر محمد کشتکار» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ضمن خیر مقدم به استاد دانشگاه تهران و کارشناس دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور و تشکر از ایشان بخاطر هماهنگی و همکاری در برگزاری این دوره آموزشی، به این نکته اشاره کرد که بیش از ده درصد از جمعیت دامی کشور در استان اصفهان است که بیش از 400 هزار دام سنگین (گاو و گوساله) و سه میلیون راس دام سبک (بز و گوسفند) را شامل می شود که باعث شده سهم بالای تولید فرآورده های خام دامی نیز به این استان تعلق گیرد؛ لذا لزوم برگزاری چنین دوره ای برای کارشناسان اداره کل دامپزشکی و شبکه های دامپزشکی شهرستان های مختلف استان که در خصوص بهداشت و مدیریت بیماری های دامی فعالیت می کنند اجتناب ناپذیر بود.

در ادامه وی افزود: با وجود عوامل مختلف سقط جنین و امکان ایجاد مشکل سقط در واحدهای دامی این استان به جهت فرا رسیدن فصل سرما و مساعد بودن امکان شیوع این عوامل در دامداری ها، خواستار بیان مطالب بصورت کاربردی و علمی شدند، تا کارشناسان در مواجه با سندرم سقط جنین با اعتماد به نفس بیشتری اقدام به بررسی، نمونه برداری، شناسایی و کنترل بیماری گردند.

همچنین ایشان ابراز امیدواری کرد که این دوره های آموزشی بصورت مستمر برگزار گردد.

«دکتر اردلان مظاهری» مسئول اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص چگونگی برگزاری این دوره گفت: در این دوره که به مدت دو روز برگزار گردید، دکتر شعله پاش در ابتداء در خصوص ضرورت ثبت موارد بیماری در سیستم GIS توضیحاتی را دادند. سپس دکتر اسماعیلی علل و عوامل مختلف سقط جنین (عفونی و غیر عفونی)، روش های نمونه گیری و چگونگی ارسال نمونه ها به آزمایشگاه همچنین خصوص درمان و نکات مدیریتی جهت جلوگیری از انتقال عوامل عفونی سقط به دیگر دام ها گله و یا به گله های منطقه توضیحاتی داد و در پایان به سوالات شرکت کنندگان در خصوص مواردی که در فارم با آن برخورد کرده بودند پاسخ داد. این دوره جزو دوره هایی بود که شرکت کنندگان از مطالب عنوان شده بسیار راضی بودند و مطالب را کامل علمی و کاربردی اعلام کردند.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رامین
|
-
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
0
0
چرا از بخش خصوصی دعوت نشد که شدیدا به این گونه کلاسها نیازمنده چون هر ساله در فصل پاییز و زمستان درگیر این مشکل هستیم و کمبود این آموزشها احساس ميشه
نظر شما
ادامه