کد خبر: ۲۳۷۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

کارگاه آموزشی- ترویجی کنترل و پیشگیری از هاری، به همت آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی، مدیریت هماهنگی ترویج جهادکشاورزی استان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هدف ضرورت توسعه آموزش های ترویجی جهت تغییر رفتار و نگرش در اقشار مختلف جامعه وارائه آخرین دستاوردهای مربوط به راههای کنترل وپیشگیری از بیماری هاری برگزار شد.

کارشناس سازمان دامپزشکی کشور و مدرس این دوره آموزشی، با اشاره به وضعیت بیماری هاری در ایران افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده در طی سال های (۹۳-۸۸) بیماری هاری در شتر، الاغ، اسب، بز،گوسفند، گاو، سگ، روباه، شغال، گرگ و در موارد نادری در راسو و یوزپلنگ در کشورمان در دوره مطالعه گزارش شده است.

«دکتر عزیزیان» با بیان اینکه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خراسان رضوی از پر مخاطره ترین استان ها در زمینه هاری است؛ اظهار داشت: بیشترین موارد گزارش شده هاری در حیوانات، مربوط به سگ و در دام های اهلی مربوط به گاو بوده است و کمترین گزارش مربوط به بز می باشد.

وی خاطر نشان کرد: هر عاملی که باعث تغییر زیستگاه های طبیعی حیات وحش شود از جمله تغییرات جوی، خشکسالی، سرمای شدید می تواند باعث هجوم حیات وحش به اطراف روستاها و محدوده شهرها شود لذا برای تشخیص بیماری هاری در حیوانی نمونه برداری برنامه ریزی شده و آزمایش نمونه های دام های مشکوک الزامی است و تائید این بیماری بایستی با تشخیص آزمایشگاهی صورت پذیرد.

دکتر عزیزیان با اشاره به مراقبت های فعال و غیر فعال در زمینه کنترل این بیماری تصریح کرد: هر پستانداری به هاری حساس بوده، اما در این بازه زمانی ۶ ساله، خراسان رضوی با ۲۰ مورد بیشترین موارد ابتلاء به هاری را در شغال و روباه داشته است.

«مهندس علی محمد صفری» به عنوان مدرس این کارگاه آموزشی گفت: هاری با قدمت ۴۰۰۰ ساله، بیماری ویروسی است که سیستم عصبی مرکزی را در حیوانات خونگرم و انسان درگیر می کند.

کارشناس زئونوزهای مرکز بهداشت خراسان رضوی با اشاره به دوره کمون ۱۰روزه این بیماری افزود:گزش، گازگرفتن، پنجه کشیدن، پوست، نسوج مخاطی، دستگاه گوارش، تنفس، جفت، وسایل آلوده از عوامل سرایت بیماری هاری به حیوان و انسان است.

وی با اشاره به اینکه دیدن حیوانات شب شکار در روز از نشانه های هاری در حیوان است؛ خاطر نشان کرد: در کشورهایی که بیماری بومی شده باشد، هر گونه حیوان گزیدگی خصوصا توسط حیوانات وحشی باید مشکوک به هاری تلقی گردد؛ مگر آنکه وجود هاری در حیوان توسط آزمایشگاه نفی شود.

مهندس صفری با بیان این که قسمت اعظم سرم هاری باید به محل گزش وارد شود، اظهار داشت: نکته مهم در درمان ضد هاری پس از مواجهه، چون ۲۶ % ویروس هاری لیپید است شستشوی بلادرنگ زخم ها با آب و صابون به مدت ۱۵ دقیقه و پرهیز جدی از بخیه کردن محل زخم است.

وی دامپزشکی را گلوگاه بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان( زئونوز ) عنوان کرد و افزود: همکاران دامپزشک بایستی خود را در برابر بیماری هاری واکسینه نمایند تا سطح ایمنی خود را ارتقاء دهند، زیرا ایمن سازی قبل از مواجهه برای نیروهای شاغل در این حوزه بسیار اهمیت دارد.

مدرس این دوره آموزشی با اشاره به این که سرعت رسیدن ویروس به مرکز عصبی به طور معمول ۳ میلی متر در ساعت می باشد؛ گفت: شکل خشمگین و فلجی از علائم این بیماری است و بیش از ۹۰ درصد گزش ها در ایران از سگ ناشی می گردد و در بسیاری از کشورهای دنیا هاری انسان وابسته به هاری حیوانات اهلی است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علي
|
-
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
0
0
اذربايجان غريب درزمينه دامپزشكي جزو برترين ها است
نظر شما
ادامه