کد خبر: ۲۳۷۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

خبرگزاری ایسنا نوشت:

هر چند سال‌ها است که مرغ به صورت بسته‌بندی و با شرایط بهداشتی عرضه می‌شود ولی عرضه‌کنندگانی هستند که همچنان به صورت غیربهداشتی اقدام به فروش مرغ می‌کنند؛ این وضعیت در شهر شوشتر بسیار رایج است و گرچه از سوی اداره دامپزشکی شوشتر مورد پیگیری قرار گرفته ولی عرضه‌کنندگان تنها با در نظر گرفتن سود مالی و بدون توجه به سلامت مصرف‌کنندگان، اقدام به عرضه غیر مرغ غیربهداشتی در وضعیتی تکان‌دهنده می‌کنند.

به گزارش ایسنا منطقه خوزستان، عرضه‌کنندگان مرغ غیربهداشتی که بیشتر آنان در منزل و مکان‌هایی که از دید ناظران و بازرسان بهداشتی پنهان است، اقدام به عرضه مرغ غیربهداشتی می‌کنند و هدف از این نوع عرضه را تقاضای برخی از شهروندان در مناسبت‌های مختلف مذهبی مانند عید قربان ذکر کرده و می‌گویند "ما به تقاضای مشتریان برای عرضه مرغ زنده پاسخ داده‌ایم".

از شهروندانی که از عرضه‌کنندگان مرغ غیربهداشتی خرید می‌کنند، می‌پرسیم چرا مرغ را به صورت بسته‌بندی و در شرایط بهداشتی خریداری نمی‌کنید؟

رحیمی یکی از شهروندان شوشتر در پاسخ گفت: "من مرغ را زنده می‌خواهم و همان‌جا از فروشنده نیز می‌خواهم تا مرغ را سر بریده و پوست آن را نیز برایم دربیاورد."

این در حالی است که مجموعه دامپزشکی تاکید دارد که به هیچ وجه این نوع عرضه مرغ، بهداشتی و سالم نیست و شهروندان باید برای اطمینان، مرغ را به صورت بسته‌بندی خریداری کرده و از بهداشتی بودن مرغ اطمینان داشته باشند.

حیدری، یکی دیگر از شهروندان که اقدام به خرید مرغ زنده می‌کند، به خبرنگار ایسنا گفت: "من فقط مرغ زنده را در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی می‌خرم و پس از سر بریدن و گرفتن پوست مرغ، آن را به منزل می‌برم تا مصرف کنیم."

مهدی‌پور یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: "اگر عرضه مرغ زنده و کشتار و پاک کردن مرغ در دستگاه پَرکنی غیربهداشتی است پس چرا این فروشندگان به راحتی این نوع مرغ‌ها را می‌فروشند؟"

یکی از فروشندگان مرغ که در منزل خود، مرغ را به صورت غیربهداشتی به شهروندان عرضه می‌کند نیز به خبرنگار ایسنا گفت: "اگر اداره دامپزشکی متوجه شود، حتما به مشکل برمی خورم ولی این مردم هستند که با خرید مرغ زنده، به کسب و کار ما رونق داده‌اند و اطلاعی از غیربهداشتی بودن این نوع مرغ‌ها ندارند."

«دکتر احمد معینی» رییس اداره دامپزشکی شوشتر در این زمینه به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: به شدت با عرضه مرغ زنده و غیربهداشتی برخورد می‌کنیم، زیرا اقدام عرضه‌کنندگان مرغ غیربهداشتی، بازی با سلامت شهروندان است.

وی ادامه داد: عرضه مرغ زنده و گرفتن پوست آن در شرایط غیربهداشتی انجام می‌شود؛ باید شهروندان مراقب این سودجویان بوده و هرگز اقدام به خرید مرغ غیربهداشتی نکنند.

معینی با اشاره به راه‌اندازی سامانه پیامک کنترل بهداشتی مرغ افزود: مدتی است که این سامانه برای کسب اطمینان شهروندان از خرید مرغ بهداشتی راه‌اندازی شده و خریداران می‌تواند با ارسال کد مخصوص بر روی پاکت‌های بسته‌بندی شده مرغ به شماره ۳۰۰۰۸۹۰۳ از عرضه مرغ بهداشتی آگاه شوند.

فریدون فرهادی، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شوشتر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: برخورد با عرضه‌کنندگان مرغ غیربهداشتی بر عهده اداره دامپزشکی است و ما تنها می‌توانیم نسبت به بهداشتی بودن و یا نبودن این اماکن نظر بدهیم ولی قطعا اگر عرضه مرغ به صورت زنده و در شرایط غیربهداشتی باشد، مورد تایید نیست و سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.

وی گفت: معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شوشتر این آمادگی را دارد تا در کنار اداره دامپزشکی و سایر ارگان‌های مربوطه، برای برخورد با عرضه‌کنندگان مرغ غیربهداشتی در هر کجا که باشند، وارد عمل شوند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شوشتر عنوان کرد: از شهروندان شوشتر نیز انتظار می‌رود به هیچ وجه مرغ را که در شرایط بهداشتی عرضه نمی‌شود، خریداری نکنند و تنها از عرضه‌کنندگانی که مرغ را به صورت بسته‌بندی شده و دارای مجوزهای بهداشتی می باشد خریداری نمایند.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ عرضه مرغ زنده و گرفتن پوست در شرایط غیربهداشتی می‌تواند به شدت سلامت شهروندان را تهدید کند پیشگیری از این تهدید، نیازمند توجه شهروندان به محل‌هایی است که مرغ را عرضه می‌کنند.

مکان عرضه مرغ باید دارای مجوزهای بهداشتی و کنترل شده باشد و بازرسان بهداشتی بتوانند بر شرایط ذبح و عرضه نطارت کنند. باید توجه داشت در مکان‌های غیرمجاز که به صورت غیربهداشتی مرغ را عرضه می‌کنند، هیچگونه نظارت بهداشتی وجود ندارد و شرایط عرضه، مورد تایید دانشگاه‌های علوم پزشکی و مجموعه دامپزشکی نیست.

حال باید دید چرا هنوز برخی از شهروندان در شوشتر با وجود آگاهی از غیربهداشتی بودن این مرغ‌ها، باز هم اقدام به خرید از این عرضه‌کنندگان می‌کنند؟

به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر در میان شهروندان از سوی کارشناسان بهداشتی و دامپزشکی بتواند شهروندان را نسبت به سلامت خود و خانواده‌هایشان حساس کند.

 P062.jpg

P060.jpg

P057.jpg

P064.jpg

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۸
0
0
اگه برخورد میشه پس چرا هنوز مرغ زنده توسط واحدهای عرضه کننده کشتار میشه! باعث تاسفه! دامپزشک
ناشناس
|
-
|
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
0
0
هرجا فرهنگ مردم مرغ زنده خوری باشد و مرغ کشتار روز را قبول نداشته باشند این وضعیت هست ، هر کدام از اینها بالغ بر صدها پرونده قضایی دارند ولی دامپزشکی به تنهایی نمی تواند
نظر شما
ادامه