کد خبر: ۲۳۷۹۲

بیمار بوشهری مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو جان خود را از دست داد.

به گزارش «خلیج فارس»، از سال 79 که یکی از ناظران دامپزشکی بوشهر بر اثر همین بیماری جان خود را از دست داد، این نخستین قربانی تب کریمه کنگو طی 15 سال اخیر در استان محسوب می شود.

قربانی این بیماری، دامدار 36 ساله ای به نام ابوالحسن کره بندی می باشد که در روستای کره بند از توابع بخش مرکزی بوشهر فعالیت می کرده است که براساس اعلام پزشکان، در حین ذبح دام آلوده، ترشحات آن به زخمی که در دست وی ایجاد شده منتقل گردیده و منجر به ابتلای وی شده است.

پسر عموی این قربانی با اعلام خبر مذکور به «خلیج فارس» گفت: 27 مهرماه سالجاری و در پی بروز تب، سردرد و علائمی که حاکی از بیماری آنفولانزا بود، وی را به مرکز بهداشتی روستای کره بند و سپس درمانگاه آبپخش بردیم، اما پزشکان اعلام کردند برای ادامه اقدامات درمانی باید به بیمارستان شهید گنجی برازجان منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه در برازجان فرضیه ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مطرح شد، ادامه داد: به دلیل اینکه نمونه خون وی برای تایید این موضوع باید به تهران ارسال می شد، برای تسریع در اقدامات درمانی، وی را به شیراز منتقل کردیم، اما نهایتا 30 مهرماه سالجاری در بیمارستان شهید فقیهی شیراز جان باخت.

این پسرعموی سوگوار افزود: آنچه تقدیر بوده رخ داده و ما از هیچ کس شاکی نیستیم یا نمی خواهیم مسئولی را زیر سوال ببریم، ولی جای تعجب دارد که چرا با گذشت چند روز از این اتفاق کم سابقه و بروز بیماری خطرناک تب کریمه کنگو، دستگاههای مسئول به مردم اطلاع رسانی نمی کنند و هشدارهای لازم را به شهروندان و دامداران نمی دهند تا حساسیت ها نسبت به بیماری تب کریمه بیشتر شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه روستای کره بند یکی از مراکز تولید دام سبک و سنگین در بوشهر می باشد، از دامپزشکی هم انتقاد کرد که تنها دامپزشک مستقر در این محل حذف و به بازدیدهای دوره ای بسنده شده، ضمن اینکه پس از بروز این حادثه بود که اقدامات سم پاشی آغل ها و دامداری ها هم تشدید گردید، درحالی که باید قبل از آن این موضوع خصوصا اطلاع رسانی به دامداران صورت می گرفت.

تایید حادثه توسط رییس دانشگاه علوم پزشکی

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم مرگ یک همشهری بر اثر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را تایید کرد.

علیرضا رئیسی در گفتگو با «خلیج فارس» با اشاره به پذیرش وی در بیمارستان برازجان و سپس فوت در شیراز افزود: به جز این بیمار، تاکنون هیچ مورد مثبت یا علامت دار دیگری در اطرافیان متوفی یا اهالی روستای مذکور شناسایی نشده است، با این حال باید سطح مراقبت ها و اطلاع رسانی ها برای پیشگیری از تب کریمه بیشتر شود.

وی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی واگیردار است و بیشتر افرادی که با دام و فرآورده های دامی خام آلوده تماس دارند به این بیماری مبتلا می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: این افراد از طریق مستقیم مثل خرد کردن گوشت و تماس با خون و ترشحات دام آلوده در هنگام ذبح دام و به طور غیرمستقیم از طریق گزش کنه آلوده به آن مبتلا می شوند.

وی افزود: علائم بیماری در نهایت به صورت تب و خونریزی است و معمولا به فوت منجر می شود.

دامپزشکی: بیماری نشانه درمانگاهی مشهودی ندارد

یک مقام مسئول در اداره کل دامپزشکی استان بوشهر هم با تایید مرگ دامدار کره بندی بر اثر تب کریمه کنگو، گفت: این سازمان هر ساله خصوصا طی 6 ماه اول سال که احتمال شیوع بیماری و کنه ها زیاد است، در قالب 3 اکیپ بخش خصوصی و دولتی اقدامات سمپاشی در آغل ها و دامداری های استان را انجام می دهد.

نعمت الله رنجبر رییس اداره بهداشت بیماری های دامی دامپزشکی استان افزود: با سرکشی دوره ای نظیر دو هفته یا ماهانه تلاش شده نظارت بر دامداری ها تقویت شده و موارد مشکوک سریعا پیگیری و اقدامات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام‌های آلوده ندارد و از این رو اقدامات دامپزشکی صرفا به منظور تامین بهداشت جمعیت انسانی و متعاقب گزارش وقوع بیماری در انسان، آغاز می‌شود.

وی درباره اینکه اطلاع رسانی چندانی درباره این بیماری ها به دامداران نشده، اظهار داشت: اقدامات آموزشی و ترویجی روستاها برعهده جهادکشاورزی است، ولی دامپزشکی هم دوره های آموزشی برگزار کرده که مثلا در روستای کره بند مربوط به اردیبهشت امسال می شود.

مرگ 3 ایرانی بر اثر تب کریمه در سالجاری

براساس گزارش اداره بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت، در 12 سال گذشته 900 نفر در کشورمان به بیماری تب کریمه کنگو دچار شده اند که از این تعداد 144 نفر جان شان را از دست داده اند. امسال هم آمار ثبت شده تا پایان شهرویور ماه، از ابتلای 9 نفر به تب کریمه کنگو خبر می دهد که 3 نفر جان شان را از دست داده اند.

همچنین استان های مازندران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، یزد، اصفهان، کرمان و کرمانشاه از استان های در معرض تهدید این بیماری معرفی شده اند، طوری که 3 جانباخته امسال مربوط به مازندران و خراسان رضوی بوده است.

به طور کلی تب کریمه کنگو، ویروسی و مشترک میان دام و انسان است و کنه مخزن آن می باشد، یعنی از طریق گزش این حیوان به انسان متنقل می شود، اما در ایران اصلی ترین راه انتقال بیماری، ذبح دام آلوده خصوصا در روستاها و کشتارگاههای سنتی است. همانطور که مرگ این بوشهری هم در اثر همین موضوع بوده است.

این هشدارها را جدی بگیرید

وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تک کریمه کنگو هشدارهای زیر را به مردم و دامداران داده اند:

ویژه دامداران

- خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه ها

- رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال وعرضه کنندگان گوشت (ماسک، دستکش، عینک، پیش بند و چکمه برای هرگونه تماس با لاشه، خون و ترشحات دام مثل ذبح دام، کمک به زایمان دام، شیردوشی، پشم چینی یا پاکسازی محل نگهداری دام)

- خودداری از جدا و له کردن (کشتن) کنه‌ها توسط شیردوشان و دامداران طوری که کنه چسبیده به لباس یا پوست به دقت از بدن جدا شود. برای این کار باید از دستکش استفاده شود.

- سمپاشی منازل و اصطبل‌های روستایی جهت کاهش جمعیت کنه‌ها

- استفاده از لباس های بلند و به رنگ روشن و مالیدن موادر دور کننده حشرات به آستین و شلوار در مناطقی که احتمال گزش کنه وجود دارد.

- نگهداری لاشه حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از استحصال در اتاق سرد در کشتارگاه

ویژه شهروندان

- خودداری از خرید گوشت های بدون مهر دامپزشکی

- خودداری از مصرف گوشت تازه (گوشت خریداری شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود)

- خودداری از مصرف جگر به صورت خام (جگر خریداری شده باید به مدت حداقل ۴۸ ساعت در یخچال ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود)

- استفاده از دستکش در حین آماده کردن گوشت تازه برای تهیه غذا، گند زدایی خون و ترشحات آلوده حیوان با استفاده از محلول سفید کننده خانگی و شستن محل با آب و مواد شوینده پس از 10 تا 15 دقیقه

 

 

نظر شما
ادامه