کد خبر: ۲۳۷۸۴

اختلاف فاحش داده‌های مرکز آمار با جهاد کشاورزی در بخش دامپروری/ شائبه تناقض 50 درصدی در تعداد دام‌های سنگین

امروزه آمار ارائه‌شده توسط مرکز آمار به‌عنوان مرجعی رسمی در برنامه‌ریزی‌ها و بودجه‌های سالانه مورد استناد قرار می‌گیرد، اما گاهی تناقض‌هایی به‌وجود می‌آید که البته بیشتر آنها مربوط به دولت گذشته می‌شود، به‌گونه‌ای که در بخش کشاورزی آنچه که به‌صورت اصولی و علمی و مطابق با استانداردهای بین‌المللی توسط آمارگیران ارائه شده بود، با آنچه که در اذهان عمومی و طبق بررسی‌ها وجود دارد، تفاوت‌های زمین تا آسمان دارد؛ به‌گونه‌ای که رئیس مرکز آمار کشور درباره وضعیت آماری و تطابق آن با واقعیت در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) می‌گوید: سرشماری کشاورزی که در سال گذشته انجام شد و نتایج تفصیلی آن چندی پیش منتشر شد، بر اساس آمارهای ثبت‌شده و سرشماری عمومی و تک‌به‌تک بهره‌برداران بخش کشاورزی بوده است.

«عادل آذر» می‌افزاید: پس از آنکه اسناد نهایی سرشماری به‌دست آمد، از وزارت جهاد کشاورزی تأییدیه نهایی گرفته می‌شود و سپس اطلاع‌رسانی و درج آن در سایت‌ها انجام می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: تمامی آمار ارائه‌شده از سرشماری عمومی بخش کشاورزی با تأیید و مذاکره با مقامات وزارت جهاد کشاورزی اعلام نهایی و منتشر شده است.

پشت سر هر آماری، طرح علمی نهفته است

در نگاهی کلی به نتایج تفصیلی سرشماری سال 93، کاهش 50 درصدی تعداد دام‌های سنگین کشور به چشم می‌خورد که در گفتگوی این خبرگزاری با معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، تعداد نهایی دام‌های سنگین در کشور حدود هشت میلیون رأس عنوان شده است، در حالی که در آمارگیری انجام‌شده توسط کارشناسان مرکز آمار، این تعداد حدود چهار میلیون رأس است که در این بین فاصله‌ای فاحش وجود دارد!

سرپرست دفتر کشاورزی مرکز آمار ایران به‌صورت تخصصی‌تر در این مقوله به سخن پرداخته و معتقد است: وجود عدد و رقم به‌تنهایی کفایت نمی‌کند، زیرا وقتی که از آمار سخن به میان می‌آید، پشت سر آن طرح‌های آمارگیری وجود دارد که به‌صورت علمی تهیه شده و در قالب طرح‌های ملی همچون سرشماری سال 93 یا طرح‌های تخصصی به‌صورت سلانه تکرار می‌شود.

«مسعود اسدی» ادامه می‌دهد: کارشناسان آمار در سال گذشته منزل‌به‌منزل در روستاها سرکشی کرده‌اند و تعداد دام‌ها، باغ‌ها، مزارع، سطح زیر کشت اراضی زراعی و باغی را رصد کرده و از بهره‌برداران پرسش‌های تخصصی کرده‌اند، به‌گونه‌ای که فرم‌های تهیه‌شده از استانداردهای جهانی تبعیت می‌کند و بر اساس اصول فوق، نمی‌تواند نادرست باشد.

وی تصریح می‌کند: باید به این نکته توجه کنیم که متأسفانه عده‌ای از آن غافل شده‌اند و آن وجود خشکسالی 12 ساله حاکم بر کشور بوده که باعث شده است مراتع و سطح زیر کشت تعدادی از اراضی زراعی و باغی کاهش یابد.

اسدی یادآور می‌شود: با افزایش خشکسالی در نقاط مختلف کشور و کم شدن علوفه مراتع، به‌طور قطع تعداد دام‌های کشور نیز رو به کاهش است، زیرا بهره‌برداری‌های سنتی از علوفه وارداتی کمتری استفاده می‌کنند و بیشتر وابسته به علوفه مرتعی هستند.

وی تأکید می‌کند: علاوه بر آنکه مرکز آمار طرح‌های سرشماری عمومی را انجام می‌دهد، در فاصله بین دو آمارگیری نیز طرح‌هایی تخصصی اجرا می‌شود؛ به‌گونه‌ای که بیش از 12 تا 15 طرح آمارگیری تخصصی در بخش‌های مختلف کشاورزی در حال اجرا داریم.

سرپرست دفتر کشاورزی مرکز آمار ایران می‌گوید: بنا به ضرورت، طرح‌های تخصصی سالانه، دو سال یک‌بار و سه سال یک‌بار اجرایی می‌شود.

اسدی می‌افزاید: گاوداری‌هایی که از آن به نام گاوداری صنعتی گاوهای شیری نام برده می‌شود نیز در آمارگیری‌های سال 93 لحاظ شده است، بنابراین جای هیچ شک و شبهه‌ای در آمارها باقی نمی‌ماند.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر تعداد دام‌ها در مقایسه با آمار اخذشده در سال 93 تفاوت دارد، شاید به‌دلیل بی‌تفاوتی‌های دولت قبل بوده باشد که متأسفانه تمامی اطلاعات و آمار ارائه‌شده آنها با واقعیت روز تفاوت‌های فاحشی داشته است.

اسدی ادامه می‌دهد: مرکز آمار با وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط ارتباط هماهنگی دارد، به‌گونه‌ای که پس از آنکه اطلاعات به‌صورت ریز و تفصیلی به‌دست آمد، بلافاصله با وزارت مربوطه که در سرشماری کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است، هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود و پس از تأیید آنها به سرعت روی درگاه ملی مرکز آمار قرار می‌گیرد.

وی تصریح می‌کند: هر عدد و رقمی از سوی مرکز آمار اعلام رسمی می‌شود، باید پشت سرش طرح آمارگیری باشد، زیرا نمی‌توان با حرف و تنها استناد به برخی اطلاعات سایر دستگاه‌ها، آمار داد.

سرپرست دفتر کشاورزی مرکز آمار ایران یادآور می‌شود: آمارگیری سال 93 و جزئیات آن را نیز دوستان وزارت جهاد کشاورزی تأیید نهایی کرده‌اند و اگر منافاتی با بررسی‌های آنها داشت، باید به اطلاع این مرکز می‌رساندند.

اسدی تأکید می‌کند: مرکز آمار به‌عنوان مرجع رسمی قابل استناد است و تمامی کشور به آن اطمینان دارند؛ بنابراین باید در مواردی که شبهه وجود دارد، افراد فوق دلیل و ادله علمی داشته باشند.

اختلافات آماری از دولت گذشته به یادگار مانده است، به‌گونه‌ای که بخش کشاورزی در این بین ضرر و زیان زیادی را متحمل شده است؛ زیرا متأسفانه آنچه که در آمار گمرک و آمار ارائه‌شده توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به چشم می‌خورد، آن است که صحبت تولید بیش از نیاز محصول استراتژیکی چون گندم به میان می‌آید، در حالی که آمار گمرک حاکی از آن است که بیشتر از حد نیاز واردات انجام شده است؛ بنابراین امید می‌رود که در دولت تدبیر و امید اعداد و ارقام موجود در کشور اصلاح شده؛ کمااینکه در حال حاضر همکاران بخش کشاورزی در وزارتخانه‌ها و ارگان‌های مختلف آمار ارائه‌شده را بر اساس راستی‌آزمایی اعلام می‌کنند.

 

خبر مرتبط:

اختلاف فاحش داده‌های مرکز آمار با جهاد کشاورزی در بخش دامپروری/ شائبه تناقض 50 درصدی در تعداد دام‌های سنگین

 

 

نظر شما
ادامه