کد خبر: ۲۳۷۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

طی روزهای اخیر تعداد بسیار زیادی پرنده وحشی در آبگیری واقع در پشت پادگان المهدی در نزدیک دریاچه ارومیه به دلیل نامعلومی تلف شدنه اند.

به گزارش ایرنا، بیش از دو هزار پرنده در اطراف این آبگیر تلف شده و تعداد زیادی نیز نیمه جان و بی حال هستند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در این باره گفت: روند مرگ پرندگان در آبگیری در نزدیک دریاچه ارومیه که از ۱۵ روز گذشته آغاز شده، به حدود دو هزار قطعه پرنده از گونه های مختلف رسیده است.

«پرویز آراسته» روز سه شنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: بررسی های انجام شده بیانگر این نکته است که مرگ و میر پرندگان بر اثر آنفلوآنزای حاد پرندگان نبوده است.

اکثر این پرندگان از گونه های آنقوت، خوتکا و خروس کولی بوده اند که هنوز علت دقیق مرگ آنها مشخص نشده است.

نمونه لاشه های جمع آوری شده از این پرندگان در حال آزمایش در آزمایشگاه های اداره کل دامپزشکی، حفاظت محیط زیست و جهاد دانشگاهی است تا علت مرگ و میر این پرندگان مشخص شود.

این آبگیر زمانی بخشی از دریاچه ارومیه بوده و آب رودخانه قودوخ بوغان که از رودخانه های آلوده شهر ارومیه است به این محل سرازیر می شود.

حدس و گمان کارشناسان محیط زیست استان آذربایجان غربی مبنی بر این است که با کاهش میزان بارندگی های پاییزی و روان شدن پساب های تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و شهرک های صنعتی فاز ۱ و ۲ به این محل، میزان غلظت آلاینده های موجود در آبگیر افزایش یافته است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در حال نمونه برداری های مکرر هستیم تا به نتایج قطعی در این زمینه دست یابیم.

 رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این رابطه گفت: در چند هفته اخیر به علت نامعلوم نزدیک به هزار و ۵۰۰ پرنده از گونه‌های مختلف در اطراف دریاچه ارومیه تلف شده‌اند.

«امید یوسفی» در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه مرگ مشکوک پرندگان هنوز ادامه دارد، اظهار داشت: هنوز علت قطعی این حادثه مشخص نشده و در دست پیگیری است.

وی با بیان اینکه برای بررسی دقیق این حادثه نمونه های مورد نظر به آزمایشگاه های معتمد دامپزشکی، جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی و حفاظت محیط زیست استان ارسال شده است، عنوان کرد: در بررسی اولیه احتمال شیوع بیماری آنفولانزای مرغی وجود ندارد.

یوسفی با اشاره به احتمال مسمومیت این پرندگان به دلیل سرازیر شدن و غلظت بالای پساب تصفیه خانه ارومیه و شهرک های صنعتی اطراف آبگیر محل فرود این پرندگان، گفت: بدون نتایج آزمایشگاهی نمی توان جواب قطعی ارائه داد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تعداد پرندگان تلف شده در این حادثه را یک هزار و ۵۰۰ قطعه عنوان کرد و افزود: متاسفانه تعداد زیادی از پرندگان که دارای جثه کوچکی هستند نیمه جان بوده و احتمال افزایش مرگ آنها زیاد است.

ایجاد کلینیک صحرایی در اطراف دریاچه ارومیه

یوسفی از ایجاد کلینیک صحرایی در اطراف محل حادثه خبر داد و گفت: مقدمات این اقدام در دست اجراست و با مشخص شدن علت اصلی حادثه، اقدامات لازم برای مداوای سایر پرندگان در این کلینیک انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه این پرندگان از گونه های مختلف بوده ولی اغلب از آنقوت، خودتکا و خروس کوهی هستند، اظهار داشت: متاسفانه رودخانه قودوخ بوغان محل فرود این پرندگان بوده که پیش بینی می شود به دلیل غلظت بالای آلاینده ها این پرنده ها دچار مسمومیت شده باشند.

یوسفی با تاکید بر اینکه با بحران خشکسالی دریاچه ارومیه، حیات وحش منطقه نیز برای ادامه حیات خود دچار مشکل شده اند، گفت: از مسئولان و مقامات کشوری و استانی تقاضا داریم برای این وضعیت چاره اندیشی اساسی داشته باشند.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكتر احسان كهربا دامپزشك اروميه
|
-
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
0
0
أهالي روستاهاي أطراف پرنده هاي نيمه جان رأ گرفته و پس إز چند روز مراقبت با آب و غذاي سالم به بهبودي كامل مي رسانند
نظر شما
ادامه