کد خبر: ۲۳۷۳۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
عملکرد ما در مورد آنفلوانزا موجب شد که خسارت وارده غیرقابل تصور و کمتر از محاسبات ما شود/ تاکنون سه بار شناسایی کردیم که بیماری مرس وارد کشور شده است/ اکثر افرادی که در مورد استفاده از هورمون در طیور صحبت می‌کنند، حداقل معلومات بهداشتی را ندارند ...

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور هر یک از فعالیت های سازمان دامپزشکی کشور را تفسیر یکی از مولفه های ۹ گانه اقتصاد مقاومتی دانسته و استفاده از هورمون در طیور را کاری غیر عملی بیان کرد.

«دکتر مهدی خلج» در گفتگو با دیمه نیوز اظهار داشت: سیاست سازمان دامپزشکی کشور بر مبنای سه عرصه بهداشت دام، طیور و آبزیان و تامین بهداشت عمومی و سلامت جامعه و تجارت بین الملل می باشد.

وی ادامه داد: سیاسیت ما این است که بتوانیم با استفاده از ابزار مناسب و پتانسیل علمی کشور، جمعیت دامی را علی رغم وجود بیماری های زیاد حفظ کنیم.

خلچ اظهار کرد: بدون در نظر گرفتن فعالیت های سازمان دامپزشکی کشور به دلیل مقابله با بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان و همچنین عوامل بیماری زایی که از طریق فرآورده های خام دامی وارد زنجیره غذایی انسان می شود، واژه سلامت تعریفش عقیم و ابتر است، به عبارتی ریشه سلامت در فعالیت های دامپزشکی نهفته است.

وی گفت: در سال گذشته بالغ بر دو میلیون و ۱۲۶ هزار نوبت بازرسی بهداشتی در سراسر کشور انجام دادیم و چون ۳۰۰ هزار واحد و حلقه پرورش و فراوری تحت نظارت سازمان دامپزشکی در سراسر کشور داشته ایم که بالغ بر ۳۳ هزار تن فرآورده های دامی به علت اینکه قابلیت مصرف نداشته اند، از چرخه مصرف خارج شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه هریک از فعالیت های سازمان دامپزشکی کشور تفسیری عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است اظهار کرد: هر فعالیت سازمان دامپزشکی کشور تفسیر یکی از مولفه های ۹ گانه اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: وقتی سازمان دامپزشکی کشور مسئولیت مرزیانی از حریم بهداشتی جمعیت بزرگ دام، طیور، آبزیان و بهداشت عمومی و سلامت جامعه که علاوه بر بیماری هایی که در داخل کشور، عوامل بیرون زا هم دخیل هستند به خوبی انجام می دهد، خود بزرگترین تفسیر بر اقتصاد مقاومتی است.

خلج ادامه داد: در سال گذشته ۴ بیماری که از بیرون مرزها وارد کشور شد مبارزه کردیم، که هریک از این بیماری ها می توانست صنعت دام، به عبارتی گاوداری های کشور را به ورشکستگی دچار کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کل کشور در خصوص این ۴ بیماری اظهار کرد: یکی از این بیماری ها تب برفکی می باشد، به محض اینکه دریافت کردیم ویروسی وارد کشور شده، توانستیم اقدامات کنترل پیشگیری را به گونه ای انجام دهیم که حتی بسیاری از دامداران متوجه ورود عامل بیماری زا نشدند.

وی ادامه داد: بیماری بعدی لمپی اسکین می باشد که حتی کانونش را در همین فیروزکوه داشتیم؛ در سال قبل این بیماری می توانست تا ۹۰ درصد جمعیت گاو را بیمار کند و تلفات ۴۰ درصدی بدهد.

خلج بیان کرد: بیماری مرس که از خارج از کشور وارد شده و از انسان به انسان انتقال پیدا می کند، یکی از مظنونین این بیماری شتر می باشد، در ۱۸ ماه گذشته تمام شترهای کشور را پایش و نمونه برداری انجام دادیم که مشکلی نداشتیم.

وی گفت: شترهایی که از مرز شرقی به علت وسیع بودن مرز به صورت غیر مجاز وارد کشور می شوند، در همان منطقه متوقف و نمونه برداریم می کنیم؛ تا بحال سه بار شناسایی کردیم که این بیماری وارد کشور شده، ولی اجازه ورود این شترها را به استان های دیگر ندادیم.

خلج ادامه داد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که توسط مرغان مهاجر وارد کشور شد، در خرداد ماه در استان مازندران شناسایی و به گونه ای عمل کردیم که خسارت وارده غیرقابل تصور و کمتر از محاسبات ما بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سوال استفاده از هورمون در مرغداری ها اظهار کرد: اکثر افرادی که در مورد استفاده از هورمون ها صحبت می کنند، حداقل معلومات بهداشتی را ندارند؛ هیچ سازمانی و کسی مسلم تر از سازمان دامپزشکی کشور و دامپزشکان برای اظهار نظر در این زمینه نیستند.

وی گفت: اساساً نه از نظر علمی و نه از نظر عملی هورمون ها قابلیت استفاده در طیور را ندارند.

خلج رشد یکباره و غیر عادی مرغ ها در مرغداری ها را به علم ژنتیک، علم مدیریت بهداشت و مبارزه با بیماری ها و علم مدیریت تغذیه گره زد و بیان کرد: این عمل نتیجه یک کار فشرده علمی محققان و متخصصان در عرصه علم بهداشت دام، تغذیه دام و اصلاح نژاد بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان، افرادی که صحبت از استفاده از هورمون در مرغ ها می کنند را دلسوز نامید و گفت: این دلسوزان ایکاش کمی مطالعه می کردند.

 

 

برچسب ها: خلج،
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
0
0
آقای دکتر وقتی شما در اطلاع رسانی و آموزش همگانی کوتاهی میکنید معلوم است بازار شایعات داغ میشود . این دلیل نمی شود شما اطلاعات بهداشتی تعداد بسیاری از افراد جامعه را زیر سئوال ببرید . ببینید عیب کار شما و همکارن محترمتان کجاست که بیش از نیمی از جامعه هنوز به غلط برر این باور هستند که در تولید مرغ از هورمون استفاده میشود .
دامپزشک آشنا
|
-
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
0
0
آقای دکتر خلج : ای کاش جنابعالی وهمکارانتان به وظایف محول شده به سازمان دامپزشکی درزمینه بهداشت عمومی ومبارزه بابیماریها عمل می کردید ای کاش در زمینه بالا بردن سطح آگاهی جامعه نسبت به فعالیتهای دامپزشکی فعالیت میکردید ای کاش ازعناد ودشمنی با بخش خصوصی دامپزشکی دست بر می داشتید و دامپزشکی رایگانه میدیدید
همکار
|
-
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
0
0
آقایان دکتر خلج و صفری
با سلام ؛
مسئولین ارجمند ............... شما بزرگواران با حقوق سال 93 شکم زن و بچه خودتون رو سیر میکنید که بخش خصوصی با گذشت 7 ماه از سال 94 با تعرفه های سال قبل باید کار کند و صدایی از احدی در نیاد ..............بخدا صنف دامپزشکی ...... ازسازمان نظام پزشکی یا حتی سازمان تاکسیرانی و .... هم ذلیل تر ...........
ناشناس
|
-
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
0
0
..................... خوب حرف زدن شاید تو برخی محافل و مراسمات به درد بخوره ولی جایی که تو یه اداره دو نفر با مدرک یکسان دکتری دامپزشکی یکی 1500 میگیره و یکی 3200 ..................... این حرف زدن ها مشکلی رو از شما دوا نخواهد کرد ....................... از ما گفتن بود و از شما نشنیدن
اقتصاد مقاومتی
|
-
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
0
0
واقعاً این حرف رئیس سازمان مان کاملاً درست است چون با این درآمد و با این حقوق و اینگونه اقتصاد ، این فقط مائیم که می تونیم مقاومت کنیم و زنده بمانیم.
ناشناس
|
-
|
۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
0
0
سلام رییس سازمان شما با سیاست مقاومتی باعث حذف شرکتهای ممیزی و بیکاری ما ها شدین ...........................
دامپزشک خسته
|
-
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
0
0
دکتر خلج عزیز ما اصلا خود مقاومتیم با این حقوق ها یی که شما میدید باید عصر ها یک دکتر دامپزشک بره مسافر کشی ..............................
همکار
|
-
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
0
0
احسنت آقا مادر هرمزگان هم یکی داریم 1500 یکی داریم 3400 تبعیض تا کجا تازه خانمم هست عایله مندی هم نمی گیره
نظر شما
ادامه