کد خبر: ۲۳۶۹۷

بر اساس آخرین پایش‌های انجام‌شده توسط سازمان دامپزشکی کشور، شترهای ایرانی به بیماری مرس یا کرونا آلوده نیستند و هیچ خطری مردم کشورمان را تهدید نمی‌کند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بر اساس پایش‌هایی که سازمان دامپزشکی کشور درباره بیماری‌های مشترک و دام‌هایی چون گاو، گوساله، شتر و اسب انجام داده است، هیچ‌یک از دام‌های فوق ناقل بیماری‌های مشترکی که بخواهد مخاطراتی را برای جمعیت انسانی به‌وجود آورد، نیستند.

«دکتر داریوش جهان‌پیما» افزود: در حال حاضر وضعیت بیماری‌ها در کشور در حالت طبیعی قرار دارد و هیچ اپیدمی خاصی در نقاط مختلف گزارش نشده است.

وی استفاده از گوشت شتر در نذورات را بلامانع خواند و خاطرنشان کرد: بهتر است مردم برای قربانی کردن حیوانات مختلف همچون شتر، گوساله و گوسفند از کشتارگاه‌ها و قربانگاه‌های دائمی که توسط سازمان دامپزشکی و شهرداری‌ها تعبیه شده است، استفاده کنند.

وجود سه قربانگاه دائمی در تهران برای کشتار بهداشتی دام‌ها

مدیر بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی ادامه داد: شهرداری تهران در مناطق 14، 18 و چهار، قربانگاه‌هایی را به‌صورت دائمی برای نذورات مردم پیش‌بینی کرده است و علاوه بر آن، کشتارگاه‌ها نیز برای ایام تاسوعا و عاشورای حسینی آماده ذبح دام‌های مردم هستند.

جهان‌پیما به نگهداری دام‌های سبک ازجمله گوسفند در طولانی‌مدت و در کنار هیأت‌های عزاداری طی دهه محرم اشاره کرد و یادآور شد: در سطح شهر مشاهده می‌شود که در کنار تکیه‌های عزاداری، چندین گوسفند نگهداری می‌شود تا در شب‌های مختلف ذبح آنها انجام شود که سازمان دامپزشکی کشور به‌دلیل مخاطرات بهداشتی که می‌تواند برای هم‌وطنان ایجاد کند، با انجام چنین اقدامی مخالف است.

وی تصریح کرد: کشتار دام‌ها در خیابان‌ها، رهاسازی فضولات دام در محیط‌های شهری و رها کردن خون و احشاء دام‌ها در زمان کشتار مورد تأیید سازمان دامپزشکی نیست، اما مطابق قانون، مردم می‌توانند نذورات خود را انجام داده، اما باید تلاش کنند که موازین بهداشتی رعایت شود.

جهان‌پیما تأکید کرد: در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اکیپ‌های سیار دامپزشکی در استان‌های مختلف تردد می‌کنند و بر لاشه‌های دام‌های کشتارشده نظارت دارند تا در صورت مورد مشکوک و ناقل بیماری، از توزیع آن جلوگیری شود.

وی در پایان اظهار داشت: جمعیت شتر و دام‌های سبک ازقبیل گوسفند، بز و حتی گوساله‌های موجود در کشور آلوده به هیچ بیماری نیستند، بنابراین مردم نباید وجود این جانداران را دلیلی بر همه‌گیری بیماری تلقی کنند؛ علاوه بر آن، بیماری مرس یا کورونا که این روزها در کشورهای عربی و اطراف ایران گزارش‌هایی از انتقال انسانی آن مشاهده شده است، نیازمند آن است که از لحاظ رعایت موازین بهداشتی توسط مردم تحت نظر باشد، اما جمعیت‌های دامی کشور از این بیماری پاک است.

 

 

نظر شما
ادامه