کد خبر: ۲۳۶۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
این چهره ماندگار حوزه دامپزشکی، به مناسبت 14 مهر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران به تشریح وضعیت نشر تخصصی دامپزشکی در کشور پرداخت ...
76543

حکیم مهر - «استاد دکتر حسن تاجبخش»،‌ چهره‌ ماندگار دامپزشکی کشور در روز دامپزشکی، با اشاره به جایگاه برتر نشر دامپزشکی ایران در منطقه و تأکید بر لزوم حمایت از نشر تخصصی گفت: وضعیت نشر تخصصی ایران نسبت به کشور‌های همجوار مطلوب اما در مقایسه با کشور‌های توسعه یافته عقب‌تر است.

دکتر حسن تاجبخش،‌ چهره ماندگار حوزه دامپزشکی، به مناسبت 14 مهر روز دامپزشکی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران ‌(ایبنا) درباره وضعیت کتاب‌های رشته دامپزشکی اظهار کرد: در حوزه کتاب‌های دانشگاهی اعم از دامپزشکی با بحران مواجه هستیم. شمارگان اندک 500 نسخه کتاب در دانشگاه تهران مؤید وجود وضع نامطلوب است، بنابراین چه انتظاری می‌توان داشت؟
 
وی با اشاره به اشتراکات مباحث پایه رشته دامپزشکی با پزشکی افزود: بیشتر منابع حوزه دامپزشکی در مباحث پایه با رشته پزشکی مشترک است و به‌نظر می‌رسد وضع کتاب‌های این شاخه بدتر از سایر رشته‌‌ها نیست.

وظیفه محقق انتقال نتایج پژوهش به کتاب نیست

این عضو پیوسته فرهنگستان علوم درباره انتشار پژوهش‌های دانشگاهی در قالب کتاب گفت: انتشار نتایج پژوهش در قالب کتاب فرایندی است که بسیار کم اتفاق می‌افتد. پژوهش برای عرضه در قالب کتاب باید از نظر کیفی در سطحی ایده‌آل صورت گیرد. ضروری است مقالات پژوهشی نخست در نشریات معتبر داخلی یا خارجی به زبان انگلیسی منتشر شوند و در معرض داوری قرار گیرند.
 
تاجبخش در تشریح علل ضعف در جریان تولید کتاب براساس پژوهش‌های دانشگاهی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم وظیفه محقق انتقال نتایج پژوهش به کتاب نیست، بلکه وی یک عرضه‌کننده است؛ مقالات معتبر این عده است که در کتاب‌ها منعکس می‌شود. یک مشکل دیگر در انتشار نتایج تحقیقات، وجود جریان سرقت علمی و ادبی در کشور است.

لزوم بررسی منابع کهن در حوزه پزشکی و دامپزشکی

چهره ماندگار دامپزشکی ایران، درباره بهره‌گیری از منابع کهن در تولید کتاب‌های حوزه دامپزشکی اظهار کرد: منابع کهن در حوزه پزشکی و دامپزشکی در شاخه «تاریخ علم» قابل بررسی هستند؛ اعتبار این بررسی‌ها نیز به مراجعه پژوهشگر به نسخه‌‌‌های خطی بستگی دارد، در غیر این‌صورت نتایج به‌دست آمده فقط کپی خواهد بود.
 
مصحح کتاب «الاغراض الطبیه و المباحث العلائیه» با اشاره به مراجعه دانشمندان غربی به منابع کهن دامپزشکی افزود: بیشتر بزرگان ادبی و علمی ما در دنیا شناخته شده‌اند، البته بسیاری از این دانشمندان در جامعه غربی به‌عنوان چهره‌‌های عرب‌تبار معروف هستند. در زمان تحصیل در اروپا تلاش کردم تا جامعه دانشگاهی غرب را نسبت به اصل و ریشه دانشمندان ایرانی و مسلمان آگاه کنم.

شمارگان پایین و گرانی کاغذ

تاجبخش درباره راه‌های بهبود وضعیت نشر کتاب‌های دانشگاهی حوزه دامپزشکی نیز گفت: سه دهه در انتشارات دانشگاه تهران فعال بودم، دورانی که منابع تألیفی و ترجمه در شرایطی مطلوب ارزیابی می‌شدند. شمارگان پایین و گرانی کاغذ، در تضعیف جایگاه نشر کتاب‌های حوزه دامپزشکی بسیار مؤثر بوده است. امید‌واریم با بهبود شرایط اقتصادی کشور، نشر دانشگاهی نیز به شرایط ایده‌آل خود برسد.
 
نویسنده کتاب «تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران دوران اسلامی» ادامه داد: تزریق یارانه به انتشارات دانشگاه‌ها نیز یکی از راهکا‌ر‌های تعیین‌کننده در تغییر شرایط به سمت مطلوب است. باید توجه ویژه‌ای به کتاب‌های تخصصی صورت گیرد، چراکه نشر کتاب را نمی‌توان با نخود و لوبیا مقایسه کرد. در مجموع در مقام مقایسه وضعیت نشر تخصصی نسبت به کشور‌های همجوار مطلوب اما در مقایسه با کشور‌های توسعه یافته عقب‌تر است.

 

خبر مرتبط:

اعطای گواهینامه UNESCO و ECI به دکتر حسن تاج‌بخش

فرهنگ‌سازی برای برای جلوگیری از تخریب و انهدام محیط زیست - استاد دکتر حسن تاجبخش

«استاد دکتر حسن تاج‌بخش» رتبه اول پژوهش‌های بنیادی جشنواره بین‌المللی خوارزمی را کسب کرد

تقدیر دکتر ولایتی از اقدامات دکتر حسن تاجبخش در زمینه میراث تمدن اسلام و ایران

خاطره ای از استاد دکتر حسن تاجبخش

برندگان چهارمین جایزه بنیاد جهانی «پروفسور یلدا» معرفی و تقدیر شدند/احترام تمام قد به مقام علمی یک استاد و دامپزشک برجسته

تصاویر / مراسم بزرگداشت روز دامپزشکی مشهد با حضور استاد دکتر تاجبخش

انتشار کتاب جدید استاد دکتر تاجبخش

لغو مراسم رونمایی از تندیس استاد دکتر تاجبخش / ابراز بیاطلاعی دبیر ستاد چهرههای ماندگار از علت لغو این مراسم!

14 تیرماه ، از تندیس استاد دکتر تاجبخش رونمایی میشود + تصاویر

تصاویر / تقدیر از چهره‏های ماندگار دامپزشکی

تقدیر از برگزیدگان کتاب دانشگاهی در بخش دامپزشکی و مؤلفان پیشکسوت دامپزشک

دلیل نامگذاری 14 مهر به نام روز دامپزشکی از زبان استاد دکتر تاجبخش + عکس

مشروح گفتگو با استاد دکتر تاج بخش/عضو گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم

دکتر تاج بخش : سازمان نظام دامپزشکی نمی تواند وظایف سازمان دامپزشکی را انجام دهد!

 

 

برچسب ها: تاجبخش، نشر،
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
0
0
جناب استاد خداوند پشت وپناهتان که ستون دامپزشکی شما هستی...
ناشناس
|
-
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
0
0
مشخصا فرمایش درستی است زیرا دامپزشکان از بیکاری فراوان وقتشان را صرف تحقیقات و تولید مقالات بسیار کاربردی میکنند.
نظر شما
ادامه