کد خبر: ۲۳۵۸

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی کرمان ، هرمزگان و تبریز

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان هشدار داد:
شیوع سندرم تنفسی شتر در استان‌های مجاور استان کرمان

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: بیماری سندرم تنفسی شتر در استان قم و در منطقه نسبتاً وسیعی از حد فاصل استان قم و تهران مشاهده و گزارش مشابهی از استان‌های اصفهان و یزد نیز در این مورد دریافت شده است.

غلامرضا زیدآبادی در مورد علایم و اثرات بیماری افزود: این بیماری به صورت تنفسی و با علایم خروج ترشحات موکوسی چرکی از بینی، سرفه‌های شدید و مرطوب است که دارای واگیری بالایی نیز هست و مرگ و میر این بیماری پایین است ولی در صورت کاهش ایمنی بدن دام که بر اثر خشکسالی رخ می‌دهد، می‌تواند بر اثر عفوت‌های ثانویه مرگ و میر اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: نظر به اینکه احتمالاً عامل بیماری ویروسی است که در این صورت از طریق باد نیز قابل انتقال است، بنابراین ضروری است دامداران در صورت مشاهده علایم مشابه مراتب را سریعاً به اطلاع دامپزشکی جهت بررسی و نمونه‌برداری برسانند.

زیدآبادی در پایان خاطر نشان کرد: پرورش دهندگان شتر در استان ضرورت دارد از هرگونه حمل و نقل غیرمجاز شتر خودداری کرده تا از احتمال شیوع این بیماری در سطح واحدهای استان جلوگیری شود.

 

------------------------------------

 

توسط دامپزشکی انجام شد؛
واکسیناسیون 1.4 میلیون رأس دام هرمزگان علیه بیماری‌های واگیردار


 مدیرکل اداره دامپزشکی هرمزگان گفت: طی سال گذشته یک میلیون و 437 هزار رأس دام در استان علیه بیماری‌های واگیردار واکسینه شدند.

ذبیح‌الله غریب ضمن اشاره به عملکرد دامپزشکی استان در سال گذشته‌ اظهار داشت: یکی از دستورالعمل‌های مهم اداره مربوطه مبارزه و کنترل بیماری‌های واگیردار است.
وی همچنین به برقراری بانک اطلاعات دامی و به‌روز رسانی گزارشات بیماری‌های دامی از طریق سیستم جی‌آی‌اس در ماه‌های اخیر خبر داد و افزود: این بانک دارای مزایای متعددی برای مقابله با چالش‌های مبارزه هرچه بیشتر با بیماری‌ها واگیر است.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با بیان اینکه بانک اطلاعاتی دامپزشکی استان از سیستم پیشرفته و مدرنی برخوردار است، بیان داشت: استفاده از این بانک سبب شده بخش اعظمی از مباحث مربوط به بیماری‌های واگیر از جمله بیماری‌ نیوکاسل، تب مالت، آبله، تب برفکی و آنفلوآنزا در بین دام‌های استان فروکش کند.
غریب ادامه داد: همچنین در هرمزگان سیستم یکپارچه قرنطینه دام و صدور مجوزها، صادرات، واردات و حمل و نقل دام و فرآورده‌های خام دامی نیز راه‌اندازی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قطع واکسیناسیون شاربن در جمعیت دامی استان اظهار داشت: کنترل بیماری نیوکاسل در واحدهای مرغداری هرمزگان نیز از دیگر دستاوردهای اداره دامپزشکی هرمزگان است.
غریب با بیان اینکه اداره دامپزشکی هرمزگان در سال 88 موفق به اجرای واکسیناسیون تب برفکی در دو فاز شده اظهار داشت: اجرای نخستین مرحله واکسیناسیون تب برفکی در سال 89 نیز از ابتدای سال‌جاری آغاز شده است.
وی اضافه کرد: راه‌اندازی ‌اتوآنالیز شیمی در راستای سنجش میزان پروتئین، چربی و خاکستر و همچنین فاکتورهای شمیایی در فرآورده‌های گوشتی که به واسطه دخالت تکنولوژهای روز، در آن زمان اندازه‌گیری‌ها به دو دقیقه کاهش یافته نیز از دیگر دستاوردهای اداره دامپزشکی است.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با بیان اینکه در راستای اندازه‌گیری فاکتورهای میکروبی مدت زمان آزمایش‌های مربوطه به سه روز کاهش داده است، اضافه کرد: در هرمزگان دستگاه HPLC در راستای انجام آزمایشات هیستامین و آفالاکسین نیز راه‌اندازی شده است.
وی همچنین از استقرار اکیپ واکنش سریع به بیماری شاربن در تمام شبکه‌های استان و استقرار سیستم بررسی و مراقبت فعال بیماری طاعون، تب برفکی و جنون گاوی نیز خبر داد.
غریب با بیان اینکه کانون‌های تب برفکی در جمعیت دامی هرمزگان در سال 88 تحت کنترل درآمده، اظهار داشت:‌ تعداد بیش از یک میلیون و 437 هزار رأس دام علیه بیماری‌های واگیری مانند آبله، انترونکسمی، قانقاریا، پی‌پی‌پی و آگالاسی نیز در هرمزگان واکسینه شده‌اند.
وی افزود: بیش از 83 هزار رأس دام نیز علیه بیماری‌های مشترک بین دام و انسان همانند بروسلوز، هاری و سل در استان طی سال گذشته واکسینه شده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان ادامه داد: طرح محوری مبارزه با بیماری‌های انگلی شامل سمپاشی بیش از یک میلیون و 47 هزار رأس دام و 2 میلیون و 240 هزار متر مربع امکان دامی نیز در استان اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه اداره دامپزشکی استان طی سال گذشته بیش از 34 هزار نوبت بازدید بهداشتی را از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی را سرانجام بخشی کرده، افزود: نظارت بهداشتی بر دام‌های کشتار و کشتارگاه‌های طیور نیز طی سال گذشته در حد قابل قبولی انجام شده است.
غریب در پایان افزود: نظارت بهداشتی و کنترل کیفی بر میزان 335 هزار تن فرآورده‌های خام دامی،‌ صادراتی و وارداتی نیز طی سال گذشته در استان انجام شده است.

 

----------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی تبریز:
4 مرکز متخلف قطعه‌بندی مرغ در تبریز کشف شد


رئیس شبکه دامپزشکی تبریز گفت: چهار مرکز متخلف و غیرمجاز قطعه‌بندی مرغ در این شهرستان کشف شد.

فرهاد تقی‌زاده اظهار داشت: چهار مرکز متخلف و غیرمجاز که به صورت غیربهداشتی اقدام به قطعه‌بندی و بسته‌بندی مرغ در منازل شخصی می‌کردند، در دور جدید طرح تشدید نظارت و کنترل بهداشتی بر اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی کشف و تعطیل شدند.
وی افزود: طی گزارشات واصله به واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان تبریز مبنی بر قطعه‌بندی غیرمجاز و غیربهداشتی مرغ در تعدادی از منزل شخصی در منطقه عباسی، با هماهنگی واحد حقوقی اداره کل دامپزشکی استان پس از اخذ حکم قضایی ورود به منزل از دادستانی محترم عمومی و انقلاب تبریز، در قالب چهار اکیپ مجزا و با هماهنگی و همکاری بسیار خوب کلانتری 12، طی عملیات برنامه‌ریزی شده وارد منازل مذکور شدند و در هر چهار منزل وسایل قطعه‌بندی مرغ کشف و صورت‌جلسه شد.
تقی‌زاده اظهار داشت: در این عملیات بیش از 450 کیلوگرم مرغ قطعه‌بندی شده غیر بهداشتی و غیرقابل مصرف انسانی کشف و ضبط شد.
وی خاطرنشان کرد: اکیپ‌های نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان تبریز با شماره تلفن‌های تماس 4439272 و 4442533 آماده دریافت گزارشات مردمی از تخلفات صورت گرفته در حوزه بهداشت عمومی جامعه (تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی) است.

 

نظر شما
ادامه