کد خبر: ۲۳۵۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

دامپزشکان نقش مهمی بر سلامت غذا از مزرعه تا سفره در جامعه ایفا می‌کنند این درحالیست که با مشکلاتی متعددی مواجه هستند.

یکی از مولفه‌های اساسی حفظ جمعیت دامی در استان و کشور، حضور فعال دامپزشکان است و مبارزه و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و کنترل بیماری‌های اختصاص دامی و نظارت بر فرآورده‌های خامی دامی از وظایف این قشر از جامعه است.

«دکتر علی عسل فروش» یکی از دامپزشکان بخش خصوصی خراسان‌شمالی  پایین بودن تعرفه‌های دامپزشکی را یکی از مشکلات اصلی دامپزشکان اعلام کرد و گفت: تعرفه‌ها از سال 89 تاکنون افزایش نیافته است و دامپزشکان با وجود افزایش قیمت هزینه‌ها درحال کار کردن هستند.

وی افزود: از سوی دیگر حمایت از جامعه دامپزشکی اندک است. اگر یک مقایسه‌ای بین نظام پزشکی و نظام دامپزشکی داشته باشیم، مشاهده می‌شود که نظام پزشکی با قدرت از پزشکان حمایت می‌کند اما اگر یک راس دام دامداری از بین رود انگشت اتهام به سوی دامپزشک خواهد بود.

عسل فروش، واگذاری خدمات به بخش خصوصی را از دیگر مشکلات دامپزشکان بخش خصوصی بیان کرد و ادامه داد: سهم واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی اندک است به طوریکه از سال 86 تاکنون بیش از 30 تا 40 درصد خدمات از سوی اداره کل دامپزشکی استان به بخش خصوصی استان واگذار نشده است.

وی اظهار کرد: تعدادی از دامپزشکان استان به سوی واسطه‌گری گام برداشته‌اند و به خرید و فروش دارو و واکسن مشغول شده‌اند. همچنین درمان غیرمجاز توسط داروخانه‌ها از دیگر مشکلات دامپزشکان است بطوریکه دامدار برای پرداخت نکردن تعرفه به دامپزشک به داروخانه مراجعه کرده و شخص فعال در داروخانه نیز دارو را تجویز می‌کند و این امر سبب شده تا کلینیک‌ها و مراکز واکسیناسیون دامپزشکی به حاشیه رانده شوند.

وی تصریح کرد: اگر دامپزشک بخواهد دوره تخصصی خود را بگذراند مجبور است تا کار خود را رها کند، هر چند این امر سبب می‌شود تا شخص دیگری بر سر کار آید اما عملا موجب شده تا آن دامپزشک نیز از کار بیکار شود.

«دکتر محسن شاددل» از دیگر دامپزشکان استان تصریح کرد: دامپزشکان در معرض انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند. ابتلا به برخی از این بیماری‌ها موجب می‌شود تا دامپزشک تا آخر عمر با آن بیماری دست و پنجه نرم کند این درحالیست که بیمه خاصی وجود ندارد تا از دامپزشکان حمایت کند. حقوق بسیار کم و سختی کار دامپزشک و اینکه مجبور است در سرما و گرما در صعب العبورترین مناطق حضور داشته باشد از دیگر مشکلات دامپزشکان است.

«دکتر سید محمد مهدی احمدی» مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص واگذاری خدمات به بخش خصوصی اظهار کرد: دامپزشکی یک نهاد حاکمیتی است و خدماتی که باید به بخش خصوصی واگذار شود باید به تصویب هیات دولت برسد تا این اداره کل بتواند واگذار کند. تاکنون 60 تا 70 درصد خدمات به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه این اداره کل نظارت‌های لازم را بر روی داروخانه‌ها به منظور جلوگیری از فروش داروی بدون نسخه دامپزشک دارد، ادامه داد: نمی‌توان منکر آن شد که این کار غیرقانونی در داروخانه‌های دامپزشکی استان اصلا انجام نمی‌شود. علاوه بر آن نسخه نویسی و درمان توسط داروخانه‌های دامپزشکی استان انجام نمی‌شود.

احمدی در خصوص تحصیل دامپزشکان فعال در بخش خصوصی و در حال تحصیل بیان کرد: باید کار به گونه‌ای باشد که دامدار با در بسته کلینیک و یا مراکز واکسیناسیون مواجه نشود و ارائه خدمات از سوی آنها انجام شود. زمانی که دامپزشک در حال تحصیل است و درب کلینیک نیز بسته است چگونه می‌توان به مراجعه کنندگان خدمات ارائه داد.

 

 

برچسب ها: دامپزشکان،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
0
0
با یک ایرانی بزرگ شده در آلمان داشتم صحبت میکردم. ایشون برای دیدن اقوام آمده بودن ایران. وقتی بهش گفتم که دامپزشکی خوندم. گفتش که به ما توی آلمان از وقتی که توی دبستان درس میخونیم , یاد میدن که پزشکی و دامپزشکی جز مشاغل مهم هستن و هر جا این افراد رو دیدیم بهشون احترام بگذاریم و برای کاری که برای جامعه و کشورشون انجام میدن ازشون تشکر کنیم. ما رو ببین حتی توی روز خودمون هم بهمون یک تبریک خشک وخالی هم نمیگن.
نظر شما
ادامه