کد خبر: ۲۳۵۶۵

همزمان با هفته دامپزشکی و در آستانة 14 مهر ماه روز ملی دامپزشکی نشست خبری و مطبوعاتی مدیر کل دامپزشکی و رئیس شورای نظام دامپزشکی استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل، «دکتر صادق صالحی» به نقش دامپزشکی در تأمین غذا و امنیت غذایی جامعه اشاره کرد و گفت تأمین امنیت غذایی از ارکان مهم توسعه اقتصادی هر جامعه بوده و نقش مهمی در ارتقاء سلامت و بهداشت عمومی و اقتصاد ملی دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل به گزارشی از فعالیتهای این اداره کل در شش ماهه سالجاری اشاره کرد و گفت در حوزه صادرات از ابتدای سالجاری بیش از دو میلیون و پانصد هزار قطعه جوجه یکروزه با نظارت بهداشتی این اداره کل به مقصد کشورهای آذربایجان ، ارمنستان ، ترکمنستان و ازبکستان صادر شده است. دکتر صالحی تصریح کرد نزدیک به 10 درصد جوجه یکروزه کشور در استان اردبیل تولید می شود و پیش بینی می شود تولید تا پایان سال نسبت به مدت مشابه سالهای قبل افزایش قابل ملاحظه ای را شاهد باشیم.

دکتر صادق صالحی بر اهتمام ویژه دامپزشکی استان در حمایت از سرمایه گذار در حوزه دام و طیور تأکید کرد وافزود: در این راستا این اداره کل براساس قوانین و ضوابط بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور تمهیدات ویژه ای برای تسهیل صادرات فرآورده های خام دامی با نظارت ویژه بر کیفیت بهداشتی محموله های حوزه دام و طیور و صنایع مرتبط از استان اندیشیده است.

وی همچنین از صادرات بیش از 66 تن عسل به مقصد کشورهای عراق ، امارات متحده عربی و مالزی و بیش از یکهزار و 700 تن پا و پنجه مرغ به کشور ویتنام و بیش از 6 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار به مقصد کشورهای عراق، آذربایجان، ازبکستان و افغانستان خبر داد.

این مقام مسئول در دامپزشکی ادامه داد:  در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی و در راستای اجرای سیاست های بهداشتی و وظایف و مسئولیتهای حاکمیتی دامپزشکی مبنی بر بازرسی بهداشتی فرآورده های خام دامی از ابتدای سالجاری 96 هزار و 750 رأس دام سبک و 15 هزار و 382 رأس دام سنگین و بیش از 32 میلیون و سیصد هزار قطعه طیور در کشتارگاههای دام و طیور استان ذبح و پس از طی فرآیند نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی وارد بازار مصرف شده است.

دکتر صالحی افزود:  دامپزشکی همواره تلاش کرده تا با برنامه ریزی درست شرایط به گونه ای باشد که فرآورده های خام دامی سالم ، بهداشتی و مطمئن وارد بازار مصرف شده و در دسترس مردم قرار گیرد.

وی ضمن تأکید بر لزوم نظارت بهداشتی دامپزشکی از مرحله تولید تا مصرف محصولات دامی در راستای ارتقاء سطح کیفی و بهداشتی تولیدات کشتارگاهها ، سلامت جامعه را در گرو تأمین سلامت فرآورده های خام دامی دانست.

مدیر کل دامپزشکی استان در عین حال از فعالیت 7 باب کشتارگاه سنتی دام و 3 باب کشتارگاه صنعتی دام و 4 باب کشتارگاه صنعتی طیور در سطح استان خبر داد و در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص تعطیلی مابقی کشتارگاههای سنتی دام گفت: برای ارائه خدمات مطلوب به مردم استان با تعامل و هماهنگی های بین بخشی برنامه های ریزیهای لازم برای ساماندهی کشتارگاههای سنتی آغاز شده و با جدیت تمام پیگیری می شود و تمام کشتارگاههای سنتی در سالهای آتی به کشتارگاههای صنعتی و مکانیزه تبدیل خواهد شد.

دکتر صالحی تعداد موارد بازدید از اماکن تولید ، توزیع و استحصال فرآورده های خام دامی را بیش از 22 هزار مورد عنوان کرد و افزود : در این مدت 136 متخلف حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه با تشکیل پرونده قضایی به مراجع مختلف قضایی معرفی شده اند.

دکتر صالحی در بخش دیگری از سخنان خود در حوزه مبارزه با بیماریهای مختلف دام و طیور گفت:  در همین مدت نزدیک به 4 میلیون رأس دام و بیش از 32 میلیون قطعه طیور بر علیه بیماریهای مختلف دام و طیور واکسینه شده است.

وی واکسیناسیون نزدیک به یک میلیون رأس دام بر علیه بیماری بروسلوز (تب مالت) و بیش از 5 هزار قطعه سگهای صاحبدار بر علیه بیماری هاری ، تست سل بیش از 8 هزار رأس دام برای تشخیص بیماریهای سل و خونگیری بیش از 15 هزار دام برای تشخیص بیماری بروسلوز را از مهمترین عملکرد دامپزشکی در حوزه بیماریهای مشترک عنوان کرد.

دکتر صالحی همچنین از ضبط و معدوم سازی نزدیک به 39 تن فرآورده های خام دامی ناسالم ، غیربهداشتی و تاریخ منقضی در این مدت خبر داد.

وی اظهار داشت در راستای تأمین امنیت غذایی و ارتقاء سلامت جامعه و به ثمر رسیدن شعار دامپزشکی با عنوان از مزرعه تا سفره غذایی طرحهای متعددی توسط دامپزشکی اجرا می شود که از مهمترین این طرحها ، طرح ردیابی طیور کشتاری در کشتارگاهها با استفاده از سامانه کشوری و ارسال کد رهگیری روی لیبل های بسته بندی و پیامک به شماره 30008903 است. و طرح دیگری که اجرا می شود ، طرح لیبل گذاری بر روی لاشه های کشتاری در کشتارگاهها که محدود به کشتارگاههای صنعتی دام بوده و مشتری براساس لیبل روی لاشه ، گوشت مصرفی خود را برساس ذائقه مصرف خود تهیه می نماید.

در این نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین مرادی منش مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی نیز گفت : حوزه نمایندگی ولی فقیه در سه حوزه عقیدتی، فرهنگی و نیز ذبح شرعی در کشتارگاهها انجام وظیفه می نماید.

مرادی منش به مردم اطمینان داد نظارت بر ذبح شرعی دام در کلیه کشتارگاههای استان اعمال می شود و مردم از این بابت نگران نباشند.

وی افزود:  علاوه بر کشتارگاهها 5 باب کارگاه بسته بندی و قطعه بندی طیور نیز در سطح استان فعال هستند که در این کارگاهها نیز با استقرار ناظرین ذبح ، نظارت شرعی بصورت دقیق انجام می گردد و مردم هیچ دغدغه ای از بابت لاشه دام و طیور مصرفی از نظر شرعی و بهداشتی نداشته باشند.

حجت الاسلام مرادی منش تصریح کرد در قرآن کریم بیش از 160 آیه وجود دارد که صراحتاً  بر ضرورت حلال بودن و حلیت طعام مصرفی تأکید شده و در سخنان ائمه معصومین نیز به مراتب مورد تأکید قرار گرفته است.

در این نشست خبری رئیس شورای نظام دامپزشکی استان نیز گفت :  نظام دامپزشکی استان متشکل از 752 نفر عضو است که پرسنل سیستم دولتی و غیر دولتی و تمام اعضاء جامعه دامپزشکی را در خود جای داده است که از این تعداد ، 36 نفر تکنسین دامپزشکی ، 3 نفر دکترای تخصصی دامپزشکی و 238 نفر دکترای حرفه ای و بقیه سایر رده های حرفه دامپزشکی اعم از کاردان ، کارشناس و کارشناس ارشد دامپزشکی هستند.

دکتر مهدی فیض با بیان اینکه نظام دامپزشکی سیاست های بهداشتی دولت در حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه را محقق میکند تا سلامت غذایی سر سفره های مردم تأمین شود ، افزود: حدود 250 واحد خدمات دامپزشکی اعم از شرکتهای پخش - داروخانه ها- مراکز اشتغال به امور درمانی ، آزمایشگاهها ، مراکز مایه کوبی ، کشتارگاهها ، صنایع بسته بندی و .... در استان فعال بوده که همکاران نظام دامپزشکی به صورت مستقیم در آن واحدها مشغول خدمات رسانی به صورت شبانه روزی هستند.

دکتر فیض صدور کارت های عضویت به صورت اینترنتی، ارزشیابی و رتبه بندی برای اخذ پروانه های مختلف - استقرار هیئت های بدوی رسیدگی به تخلفات صنفی ، صدور گواهی های عدم سوء پیشینه را از خدمات نظام دامپزشکی استان به اعضای خود عنوان کرد.

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان اجرای دستورالعمل اجرائی ماده 5 نظام جامع دامپروری و واگذاری صدور پروانه های اماکن دامی اعم از مرغداریها ، دامداریها ، آبزی پروریها و ... از بخش دولتی به نظام دامپزشکی را از مهمترین کارهای انجام شده در سالجاری عنوان کرد و افزود :  در این راستا در شش ماهه سالجاری 265 پروانه صادره شده و 70 پروانه نیز در مرحله صدور است و نظام دامپزشکی استان اردبیل از جمله استانهای پیشرو در اجرای این دستورالعمل از نظر سرعت و دقت است.

 

 

نظر شما
ادامه