کد خبر: ۲۳۵۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

14 مهرماه در تقویم کشورمان به نام روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده است. به همین مناسبت عوامل دانشکده دامپزشکی دانشگاه اردکان (به عنوان تنها آموزشکده دامپزشکی استانهای مرکز کشور) پیامی صادر کردند. در این پیام آمده است:

دامپزشکی صرفا به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، بلکه این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان دامپزشکی، بدون شک بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد.

یکی از فعالیت‌های مهم دامپزشکی در جهت ارتقای بهداشت عمومی، کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی است که این کنترل در تمام مراحل پرورش و کشتار دام و مرحله عرضه و مصرف فرآورده دامی با نظارت و اقدامات بهداشتی صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه حدود نیمی از عوامل بیماری زا در انسان ناشی از عوامل ایجاد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، ضروری است رویکرد "دامپزشکی در خدمت سلامت جامعه" به عنوان یک شعار جدی مورد توجه قرار گیرد. حدود 49 درصد از بیماری های موجود در جهان بین انسان و دام مشترک است که با برنامه مدون برای واکسیناسیون دام ها، معدوم کردن دام های بیمار و نیز کنترل مرزهای جغرافیایی می‌توان تا حد زیادی از شیوع این نوع بیماری‌ها جلوگیری کرد. از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، تب مالت ، سل، هاری، مشمشه (بیماری مشترک بین انسان و اسب)، تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

دامپزشکی حرفه ای است که با سلامت مردم سروکار دارد و شاید بتوان ادعا کرد نقش سازمان دامپزشکی کشور به دلیل اهمیت مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام در جمعیت دامی و نیز پیشگیری از بیماری های غذازاد ناشی از مصرف فرآورده های دامی حتی بیشتر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
0
نکنه شما هم با این پیام رسانی خود می خواهید دکترا راه بندازید؟!
نظر شما
ادامه