کد خبر: ۲۳۵۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خوزستان به مناسبت گرامیداشت هفته دامپزشکی تور یک روزه خبرنگاری با هدف آشنائی با نحوه خدمت رسانی دامپز شکی به مردم در مرکز استان برگزار شد.

دکتر اعظم باجلان بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه از یکی از کشتارگاه صنعتی طیور و مراکز دامداری در شهرستان اهواز را از جمله برنامه های این تور یک روزه برشمرد و تصریح کرد: تور خبرنگاری دامپزشکی با هدف آشنایی بیشتر خبرنگاران با توانمندی‌ها و پتانسیل‌های دامپزشکی و همچنین اقدامات صورت گرفته طی سالجاری  برگزار شد.

در طی این بازدید مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به نقش خدمات دامپزشکی در سلامت جامعه گفت: وظیفه دامپزشکی تنها درمان و واکسیناسیون دام نیست؛ امروزه با مراقبت‌ها و پایش های  دامپزشکی، یک گام از پیشگیری جلوتر هستیم و با استفاده از مکانیزم‌های تعریف شده، به سمت پیشگیری و تشخیص بیماری پیش از بروز علائم حرکت کردیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به 9 کشتارگاه مرغ تمام صنعتی در سطح استان خوزستان ادامه داد: کشتارگاه‌های صنعتی به عنوان آخرین حلقه تولید در صنعت دامپروری و طیور می‌توانند نقش بسزایی در پرورش، تولید و خودکفایی در سطح کشور داشته باشند زیرا در صورتی که تولیدکننده بداند که محصول نهایی با چه شرایطی عرضه و کجا مصرف می‌شود، حتما شرایط امنیت زیستی بهتری به منظور تولید پایدار و بهداشتی‌تری ایجاد می‌کند.

 دکتر مصطفی کنارکوهی با اشاره به درج کد رهگیری وردیابی برروی مرغ‌های تولیدی عنوان کرد: خوزستان اولین استانی است که کد رهگیری روی مرغ‌ها را اجرایی نموده است . این کد نشان‌دهنده وضعیت و شناسنامه بهداشتی هر قطعه مرغی است که به دست مصرف‌کننده‌ها می‌رسد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف مهم دامپزشکی، بررسی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نیز بیماری‌هایی است که به صورت مستقیم می‌توانند در سلامت انسان تاثیرگذار باشند.

 کنارکوهی ادامه داد: استان خوزستان از معدود استان هایی است که دارای تولیدات متنوع دامی است؛ از انواع آبزیان همچون ماهیان سردابی، میگوی آب شور گرفته تا دام سبک، دام سنگین و غیره در خوزستان تولید می‌شود و بنابراین ما هم تولید و صادرات داریم و هم واردات؛ در ترانزیت کالا به کشورهای دیگر نیز به عنوان مبدا هستیم.

وی درباره محصولات تولیدی دامی در خوزستان گفت: ماهی پرورشی تازه از مهمترین اقلام صادراتی استان خوزستان است که میزان صادرات آن در 6 ماهه اول امسال 17 هزار و 981 تن بوده است. میزان صادرات ماهی دریایی تازه در این مدت نیز بیش از 2هزار تن می باشد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال بیش از 1900 تن میگو دریایی تازه از خوزستان صادر شده و میگو پرورشی نیز اکنون در حال صید است و فعلا حدود 23 تن صادرات داشته‌ایم.

کنارکوهی یکی از مهمترین وظایف دامپزشکی را نظارت بر سلامت دام و نظارت بر روند صادرات دانست که نقش مهمی در تولید ثروت و ارزآوری کشور دارد.

وی همچنین در ادامه در خصوص بیماری تب برفکی گفت این بیماری یک بیماری عفونی و گاهی کشنده، بسیار واگیردار ولی مشترک بین انسان و حیوان نیست که البته به عنوان بیماری استراتژیک برای صنعت دامداری محسوب می شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن، اعمال محدودیت در خرید و فروش و مواردی از این قبیل وابسته است.

کنارکوهی همچنین وظیفه دامپزشکی در پیشگیری از بیماری ها را یادآور شد و اظهار کرد: پایش بیماری هایی که به طور معمول اتفاق می افتد همچنین بیماری های نوپدید می تواند در سلامت دام ها نقش بسزایی داشته باشد.


وی همچنین افزود: بیماری لمپی اسکین (LSD) بیماری خطرناکی است که سال گذشته از مرزهای غربی کشور وارد شد و برخی استان ها را درگیر کرد اما به دلیل پیشگیری هایی که انجام شده بود در خوزستان فقط شوشتر درگیر شد و در فاز دوم نیز با وجودی که تمام استان درگیر شده بود کمتر از 10 راس تلفات اتفاق افتاد.

کنارکوهی خاطرنشان کرد: 203 هزار راس دام علیه بیماری LSD واکسینه شدند و اکنون آزمایشات نشان می دهد که حتی یک نقطه هم به عنوان کانون دراستان شناسایی نشده است.

وی با بیان اینکه برای انجام واکسیناسیون با مشکل مالی روبه رو هستیم، اضافه کرد: با این حال واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه تب برفکی، آبله، تب مالت، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، هاری، مشمشه و تست سل انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به احتمال انتقال بیماری از طریق انگل های خارجی و داخلی افزود: سمپاشی برای پیشگیری از انگل های خارجی انجام شده اما به دلیل کمبود اعتبار نتوانستیم 'شربت خوران' دام ها علیه انگل های داخلی را تا کنون انجام دهیم.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
0
0
آفرین باز یک مدیر کل دیدیم روپوش تو کشتارگا پوشید
ناشناس
|
-
|
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
0
واقعا تا بحال همه مدیرکلا با کت و شلوار می امدند کشتارگاه انگار رفتند اداره ، حتی رییس سازمان دکتر خلج عید قربان با کت و شلوار رفته بود کشتارگاه
نظر شما
ادامه