کد خبر: ۲۳۵۰۲

جانور ارزشمندی که برای احیای نسل یکی از گونه‌های منقرض شده ایرانی به کشورمان منتقل شده، چند سالی است در بلاتکلیفی بزرگی به سر می‌برد؛ آنقدر که گره کار به دست محیط زیستی ها حل نشده و حالا کار به مجلس شورای اسلامی کشیده شده‌ است.

به گزارش «تابناک»، به دنبال بی پاسخ ماندن نامه 1300 فعال حیات وحش به معصومه ابتکار، مبنی بر درخواست انتقال ببر سیبری به جایگاه پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست و توضیحات اینستاگرامی ابتکار در این باره که واکنش فعالان حیات وحش و متخصصانی از جمله مسئولان سازمان دامپزشکی را به دنبال داشت، پای مجلس به این ماجرا باز شد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که جایگاه تعیین شده برای جابجایی ماده ببر سیبری، پس از ماه ها رایزنی، به تایید سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت رسیده‌ بود و حتی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور وعده داده‌ بودند که به زودی این جابجایی رخ خواهد داد اما به ناگاه ورق برگشت و بار دیگر با طرح این شائبه که ممکن است ببر سیبری بیمار باشد، همه چیز متوقف شد.

همین موضوع موجب شد تا بار دیگر فعالان زیست محیطی که یک سالی است کارگروهی برای رهایی این ببر از قرنطینه تشکیل داده‌اند، پیگیری هایشان را ادامه داده و و این بار طی نامه ای به محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، خواستار پیگیری خلف وعده در انتقال ببر سیبری شوند. متن این نامه بدین شرح است:

جناب دکتر محمدرضا تابش
ریاست محترم فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی

درخواست پیگیری انتقال ببر سیبری از قرنطینه نامناسب ارم به جایگاه ببر در سمسکنده

با سلام و احترام،
همانطور که مستحضرید، در سال 1389 دو قلاده ببر سیبری برای احیای نسل ببر در میانکاله از روسیه به کشور وارد شدند که متاسفانه به دلیل آماده نبودن جایگاه در نظر گرفته شده در میانکاله برای نگهداری موقت به باغ وحش تهران منتقل شدند. جایی که در ماه های اولیه ورود بر اثر تغذیه از گوشت الاغ آلوده، ببر نر به بیماری مشمشه دچار شد و ببر ماده از آن تاریخ، به دلیل احتمال ابتلا به این بیماری، مدت 5 سال است که در جایگاهی غیراستاندارد با شرایط نامناسب موسوم به قرنطینه، واقع در بخش متروکه لونای 3 مجموعه ارم محبوس است.

بنا به گفته دامپزشکان و مسئولین مجموعه ارم، در سال 1389، از دو قلاده ببر سیبری وارداتی از روسیه و 14 قلاده شیر آفریقایی باغ وحش که مشکوک به ابتلا به بیماری مشمشه بودند، خونگیری شده و نمونه ها برای آزمایش مشمشه به کشور آلمان ارسال شده اند، اما روی تمامی نمونه خون ها به اشتباه، "ببر" نوشته شده. در نتیجه، نتایج آزمایش ارسالی از کشور آلمان که وجود عامل بیماری مشمشه را در برخی از این گربه سانان مثبت و در برخی منفی نشان می داده قابل استناد نبوده و متاسفانه پس از مرگ ببر نر، مسئولین، به دلیل عدم توانایی در تشخیص گربه سانان بیمار، تمامی شیرهای آفریقایی باغ وحش را معدوم کرده و ماده ببر را به دلیل ارزش بالای ژنتیکی برای بررسی مجدد به قرنطینه انتقال دادند.

با توجه به اینکه این ببر سیبری، بنا به تشخیص دامپزشکان برجسته حیات وحش کشور از جمله دکتر امیر رستمی و دکتر ایمان معماریان و دیگر اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تا به امروز هیچ گونه علائم بالینی از بیماری مشمشه بروز نداده است، آبان ماه 93 طی نامه ای به دکتر حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر محترم بهداشت خواستار حذف گزینه معدوم سازی و فرصتی برای خونگیری و آزمایش مجدد از ببر سیبری شدیم که پس از ماه ها پیگیری و فشار رسانه ای به حذف گزینه معدوم سازی از سوی این وزارتخانه منجر شد و گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی، انتقال این ببر به جایگاهی بدون بازدید عموم و دارای استانداردهای لازم برای بازدید کارشناسان بین المللی جهت آزمایش از این ببر اعلام شد.

پس از عدم تایید اولین گزینه پیشنهادی سازمان یعنی باغ وحش باراجین توسط سازمان دامپزشکی، به دلیل عدم در نظر گرفتن تنها شرط تعیین شده که همان دوری از مناطق مسکونی و عدم امکان بازدید عمومی از این ببر بود، جایگاهی که 5 سال پیش برای نگهداری از جفت دوم ببرهای سیبری وارداتی در منطقه حفاظت شده سمسکنده ساری احداث شده بود بعنوان گزینه پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست به سازمان دامپزشکی معرفی شد که فورا مورد تایید قرار گرفت.

با ارسال این نامه که 1300 امضای فعالان محیط زیست به آن پیوست شده بود، اکنون خبر می‌رسد که رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داده و از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواستار رسیدگی و اقدام موثر در خصوص انتقال ببر سیبری شده‌است.

بسمه تعالی

سرکار خانم دکتر ابتکار
ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست

با عرض سلام و احترام
توجه به پیگیری‌های چندین ساله و سوابق امر، لطفا دستور اقدام موثر صادر فرمایید تا خدایی ناکرده مشکلی پیش نیاید.

با احترام و تشکر
محمدرضا تابش

-رونوشت به دبیر فراکسیون جهت پیگیری و اعلام نتیجه

 

 

نظر شما
ادامه