کد خبر: ۲۳۴۹۶

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از پایش باقیمانده آنتی بیوتیک در گوشت مرغ از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: تولیدکنندگان باید دوره ممنوعیت استفاده از دارو قبل از کشتار مرغ را رعایت کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «دکتر حسین رشیدی» پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت هفته دامپزشکی اظهار داشت: دامپزشکی دو رسالت مهم «کمک به اقتصاد ملی و امنیت غذایی» و «پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام» را برعهده دارد.

وی با اشاره به اهمیت بحث امنیت غذایی تصریح کرد: با توجه به رشد جمعیت جهانی؛ در ۳۶ سال آینده باید تولیدات محصولات کشاورزی اعم از زراعی و دامی معادل ۵۰۰ سال گذشته باشد و این در حالیست که منابع خاک و آب محدود بوده و تنها راه چاره افزایش بهره وری است.

رشیدی ادامه داد: تنها دستگاه هایی که قادر به کنترل آفات و بیماری ها هستند، می توانند در افزایش بهره وری تاثیرگذار باشند و دامپزشکی از جمله دستگاه هایی است که نقشی بارز در تامین امنیت غذایی دارد؛ بنابراین دولت ها باید توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه دنیا در حال تبدیل شدن به دهکده جهانی است، گفت: در آینده با مشکلات و بیماری های نوپدید و بازپدید مواجه خواهیم بود.

رشیدی بیان داشت: اگر بخواهیم بیماری های مشترک بین دام و انسان را به صورت اساسی و کم هزینه کنترل کنیم باید اقدامات خود را معطوف به منشا و مبدا ایجاد بیماری کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از هاری به عنوان یکی از بیماری مشترک بین دام و انسان نام برد و ادامه داد: سالانه بیش از ۷۰ هزار نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و سگ های ولگرد ۹۵ درصد ناقلان بیماری هاری هستند.

رشیدی با اشاره به صرف هزینه های هنگفت در شبکه بهداشت و درمان، افزود: اگر اقدامات پیشگیرانه نظیر واکسیناسیون دام ها صورت پذیرد می توان با هزینه کرد یک دهم هزینه های بهداشت و درمان از بروز بیماری ها جلوگیری کرد.

وی به نقش دامپزشکی در زمینه کنترل بیماری های قابل انتقال به انسان اشاره کرد و ادامه داد: دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی را در قالبه بسته های درمانی به مردم ارائه شد؛ اما در مسائل پیشگیری و بهداشت نکته ای مورد غفلت قرار گرفته و به اقدامات هماهنگ و متوازن دامپزشکی در خصوص پیشگیری از بیماری های مشترک توجه نشده و منابع نیز سال به سال محدودتر می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: از مسئولین درخواست داریم که در این زمینه هماهنگی لازم را به وجود آورند تا دامپزشکی نیز بتواند همپای دانشگاه علوم پزشکی گام بردارد.

رشیدی عنوان به روش های مبارزه با بیماری های دامی اشاره کرد و افزود: بیماری هایی مانند تب مالت، شاربن و هاری از طریق مایه کوبی دام کنترل می شوند.

وی با اشاره به اینکه لاشه دام ها مورد بررسی قرار گرفته و در صورت بیمار بودن از چرخه مصرف خارج می شود، بیان داشت: همچنین آزمایشاتی بر روی دام های زنده انجام شده و در صورت بیمار بودن اقدامات لازم برای حذف دام صورت می گیرد.

شناسایی یک راس اسب مبتلا به مشمشه

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از شناسایی و حذف یک راس اسب مبتلا به مشمسه طی سال جاری خبر و ادامه داد: چنانچه این بیماری به انسان منتقل شود می تواند باعث مرگ فرد شود.

وی همچنین از طراحی سامانه مراقبت از بیماری ها براساس سامانه جی. آی. اس خبر داد و افزود: در این سامانه به صورت روزانه آمار و اطلاعات بیماری ها در نقاط مختلف کشور ثبت می شود. با استفاده از این سامانه می توان برای پیشگیری از بروز بیماری ها برنامه ریزی دقیق و مدونی را انجام داد.

شناسنامه دار شدن مرغ های کرمان

رشیدی ادامه داد: چنانچه بیماری های دامی کنترل نشوند فعالیت در حوزه دام توجیه اقتصادی نخواهد داشت و هزینه کرد بیشتر از درآمد خواهد شد.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی اشاره و تصریح کرد: یکی از این اقدامات اختصاص کد ردیابی به گوشت مرغ در کشتارگاه های طیور است و کرمان جزء استان های پیشگام در این خصوص است.

رشیدی گفت: بر این اساس گوشت مرغی که به دست مردم می رسد شناسنامه دار شده و تاریخ و محل کشتار آن مشخص است که افراد می توانند از طریق ارسال کد ردیابی به این اطلاعات دست پیدا کنند.

پایش باقیمانده آنتی بیتویک در گوشت مرغ

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان همچنین از پایش آنتی بیوتیک در گوشت مرغ در استان کرمان از ابتدای سال جاری خبر و ادامه داد: با این اقدام نمونه های مرغ در آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار گرفته و اگر باقی مانده آنتی بیوتیک در گوشت مرغ وجود داشته باشد با تولید کننده برخورد می شود.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان گوشت مرغ باید دوره ممنوعیت استفاده از دارو قبل از کشتار را رعایت کنند و با این اقدام تمامی مرغ های استان کرمان مرغ سبز هستند.

رشیدی همچنین با اشاره به اینکه تعداد زیادی از کشتارگاه های استان کرمان صنعتی نیستند، گفت: با دستور استاندار کرمان بازرسی از کشتارگاه ها در دستور کار قرار گرفت و اقداماتی برای رفع نواقص صورت گرفته است؛ اما با وجود اقدامات صورت گرفته هنوز کشتارگاه های ما تا حد ایده آل فاصله دارند.

راه اندازی کشتارگاه صنعتی بم

وی به راه اندازی کشتارگاه صنعتی بم اشاره کرد و افزود: این طرح حدود هفت سال نیمه تمام رها شده بود اما در سفر استاندار به بم به بهره برداری رسید.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان همچنین از تهیه سند امنیت غذایی استان کرمان خبر داد و افزود: در تهیه این سند دامپزشکی در زمینه مباحث مربوط به گوشت قرمز، گوشت سفید و شیر همکاری داشت که این سند به تصویب شورای بهداشتی استان و شخص استاندار رسید و اکنون مرحله به مرحله در حال اجراست.

وی گفت: از استاندار کرمان درخواست داریم که اعتبارات مصوب در این سند را به منظور اجرای به موقع آن در اختیار دستگاه ها قرار دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از تشدید نظارت بر کارخانه های خوراک دام خبر داد و بیان داشت: بسیاری از این کارخانه ها فاقد پروانه بهداشتی و بهره برداری بودند که اکنون موظف به دریافت پروانه های مورد نیاز شده اند.

رشیدی یادآور شد: چنانچه خوراک دام بهداشتی نباشد می تواند باعث انتقال آلودگی بهداشتی به دام و در نهایت به انسان شود که مشکلات جدی به همراه خواهد داشت.

 

 

نظر شما
ادامه