کد خبر: ۲۳۴۶۲

به گزارش دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر قاجاری» مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اظهار داشت: در راستای همکاری مشترک بین سازمان فائو وجمهوری اسلامی ایران پروژه ای تحت عنوان FAO TCP/INT/3502 بین سازمان دامپزشکی و سازمان فائو (FAO) به منظور کاهش و مدیریت خطر بیماری نکروز حاد هپاتو پانکراس میگو به اجرا در آمد.

دکتر قاجاری افزود:  کارشناسان ایرانی دکتر قاجاری بعنوان هماهنگ کننده ملی سازمان دامپزشکی (NPC) و دکتر علوی کارشناس و نماینده سازمان دامپزشکی مرتبط با این پروژه در تاریخ 94/06/23در سمیناری که به همین منظور در کشور هندوستان، ایالت اوتار پرادش، شهر لاکنو برگزار شد شرکت نمودند و در این نشست 3 روزه آخرین دستاوردهای کارشناسان فائو در خصوص بیماری مذکور (AHPND) تشریح گردید و در روز سوم نیز پیش نویس اقدام عملی (Action plan) توسط کارشناسان ایرانی تنظیم و در سمینار مذکور ارائه گردید. همچنین مقرر شد پس از اصلاحات لازم تا 30 دسامبر 2015 این اقدام عملی (Action plan) به منظور جمع بندی نهایی به مدیر پروژه فائو در رم ارائه گردد.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان تصریح کرد: بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس (AHPND) یک بیماری نوظهور میباشد که از سال 2011 کشورهای چین - ویتنام - مالزی- تایلند و مکزیک را درگیر نمود حدت بیماری در چین بقدری بود که حدود 80% از تولیدمیگودر این کشور از بین رفت . این بیماری باعث خسارت بالا در بچه میگوها پس از ذخیره سازی در مزارع پرورشی میشودوبیماری جزء بیماریهای اخطار کردنی سازمان OIE می باشد. 

وی ادامه داد:  سازمان دامپزشکی کشور تاکنون ضمن اطلاع رسانی لازم به پرورش دهندگان نسبت به اجراء سیستم مراقبت فعال  بیماری در مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو اقدام نموده است. 

 

 

نظر شما
ادامه