کد خبر: ۲۳۴۵۸

خبرگزاری فارس: سالانه ۷ میلیون تن خوراک دام وارد می‌شود/ انحصار واردات خوراک دام در دست ۲ نفر

مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه سالانه حدود ۷ میلیون تن خوراک دام توسط یک یا ۲ تاجر وارد می‌شود، گفت: این انحصار باید شکسته شود و صندوق حمایت از توسعه دامپروری و تشکل‌های امور دام در واردات و تأمین خوراک دام سهیم شوند.

«علیرضا عزیزاللهی» مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد واردات خوراک دام و طیور، گفت: سالانه حدود 7 میلیون تن خوراک دام و طیور و کنسانتره وارد کشور می‌شود که بخشی هم مربوط به نهاده‌های خوراک دام است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا واردات خوراک دام به اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها سپرده نمی‌شود، گفت: دولت هیچ مانعی برای واردات خوراک دام توسط بنگاه‌های اقتصادی ایجاد نکرده، اما از آنجا که واردات خوراک دام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خاصی می‌طلبد، بخشی از دستگاه‌ها و فعالان حوزه تجارت در بخش خصوصی که قابلیت و شرایط لازم برای ورود به این حوزه را داشته‌اند، واردات خوراک دام را انجام می‌دهند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از واردات خوراک دام توسط یک یا دو تاجر انجام می‌شود، گفت: حتما باید این انحصار شکسته شود.

عزیزاللهی تصریح کرد: حتما باید صندوق حمایت از توسعه دامپروری و تشکل‌های امور دام در واردات و تأمین خوراک دام سهیم باشند.

وی افزود: در واردات همیشه برخی مشخصه‌ها، یک تاجر را از تاجر دیگر متمایز می‌کند و در واردات خوراک دام هم دقیقا همینطور است که آن تاجری که توانایی‌های فنی و عملیاتی بیشتری دارد بیشتر می‌تواند در عرصه واردات حاضر شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران تصریح کرد: بنابراین بعد از اینکه واردات خوراک دام از بخش دولتی به خصوصی منتقل شد تا به امروز تشکل‌های تولید‌کنندگان جایگاهی در تأمین خوراک دام نیافته‌اند.

عزیزاللهی با بیان اینکه امیدواریم در آینده سهم مؤثری از واردات خوراک دام توسط تشکل‌های تولید‌کنندگان اتفاق بیفتد، تصریح کرد: در هر حرفه‌ای یک عده از تجار مشهور، موفق‌ترند و در حوزه واردات خوراک دام هم یکی دو تاجر عملکردشان وسیع‌تر است که البته با تلاش‌های وزارت جهاد کشاورزی این روند رو به تعدیل است.

 

نظر شما
ادامه