کد خبر: ۲۳۳۹۶

معاون سلامت دامپزشکی مازندران از ویژگی‌های دام‌های قابل ذبح در روز عید قربان خبرداد.

« دکتر حمید رسولی‌زاده» در گفت‌و‌گو با ایسنا، منطقه مازندران، درباره هشدار‌های بهداشتی دام در عید قربان به شهروندان گفت: تهیه دام از مراکز غیر مجاز می‌تواند موجب انتقال عوامل بیماری‌زا شود که عدم دقت به این موضوع و عدم معاینه دام قبل از کشتار توسط کارشناسان دامپزشکی و کشتار اینگونه دام‌ها سبب آلودگی محیط و به خطر افتادن بهداشت فردی و استفاده‌کنندگان از گوشت آلوده می‌شود.

وی افزود: کشتار دام بیمار سبب بروز بیماری‌های مهلک در انسان مانند بیماری تب کریمه کنگو و سیاه زخم می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی مازندران بیان کرد: تمامی کشتارگاه‌های دام استان در روز عید قربان با استقرار اکیپ ویژه نظارت بهداشتی دامپزشکی و با حضور ناظرین ذبح شرعی آماده ارایه خدمت به هم استانی‌ها هستند.

رسولی‌زاده به شهروندان توصیه کرد از خرید دام‌های بیمار و دارای لاغری مفرط و دام‌هایی که دارای مخاط زرد رنگ مانند لثه و سفیدی چشمی هستند باید خودداری کنند که این می‌تواند از نشانه‌های مبتلا به بیماری بابزیوز باشد.

وی ادامه داد: شهروندان باید خودداری کنند از خرید دام‌های دارای نفخ و بیماری گوارشی مانند اسهال، پشم‌های بلند، ژولیده و لنگش و همچنین دامهایی که به تازگی دارو تزریق کرده و دارای کچلی و تاول روی پوست، دنبه و سایر اندام خارجی باشند چراکه این دامها به احتمال زیاد مشکوک به بیماری آبله هستند.

معاون سلامت دامپزشکی مازندران درباره هشدار‌های بهداشتی گفت: شهروندان از ذبح دام در معابر عمومی، خیابان و کوچه خودداری کرده و برای قطعه کردن گوشت و یا شستشوی آن از دستکش استفاده کنند.

رسولی‌زاده گفت: توصیه می‌شود گوشت قربانی ابتدا به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری شود و سپس مصرف شود.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از آلودگی لاشه‌ها از برش دادن کیست‌ها و آبسه‌های بر روی لاشه خودداری شود، افزود: ضایعات غیر قابل مصرف در اختیار حیوانات خانگی قرار نگیرد و در محلی نگهداری شود تا در اختیار ماموران حمل زباله قرار گیرد و یا ضایعات و اجزای حرام در جایی دفن شود.

معاون سلامت دامپزشکی مازندران تصریح کرد: در روز عید قربان اکیپ‌های ثابت مستقر در ادارات دامپزشکی و اکیپ‌های سیار در سطح شهر آماده پاسخگویی به مسایل بهداشتی و شرعی شهروندان هستند.

 

 

نظر شما
ادامه