کد خبر: ۲۳۳۶۱

از آنجا که وزارت آموزش و پرورش با برگزاری مناقصه نسبت به خرید شیر مدارس با کمترین قیمت اقدام می‌کند، لازم است از برندهای برتر در این بخش استفاده شود تا کیفیت محصول تولیدی آنها بالاتر باشد.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی امروز در آستانه نزدیک شدن به ایام مهرماه و تعیین تکلیف شیر مدارس در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: تا این لحظه هیچ مورد مطلوبی درباره نحوه اجرای شیر مدارس اعلام نشده است.

رضا باکری افزود: از آنجا که بودجه مورد نیاز برای توزیع شیر مدارس تأمین شده است، بنابراین مشکلی از لحاظ اجرا نباید وجود داشته باشد، اما روش مناقصه و توزیع شیر بی‌کیفیت معضلی است که با آن روبه‌رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش برای خرید شیر مدارس اقدام به مناقصه می‌کند و شیرهایی که با قیمت ارزان خریداری می‌شود، امکان رعایت حداکثری استاندارد برای آن وجود ندارد.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ادامه داد: امیدواریم برندهای صاحب‌نام و باکیفیت برای سلامت فرزندانمان معرفی شود و این وزارتخانه نیز در روش مناقصه‌ای خود تغییر ایجاد کند.

باکری تصریح کرد: در انتخاب نام کارخانه‌ای که وظیفه تأمین شیر مدارس را عهده‌دار است، سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی و سازمان غذا و داروی کشور می‌تواند نظر دهد.

وی یادآور شد: لازم است کارخانه‌هایی انتخاب شوند که تجهیزات لازم را از لحاظ دستگاه‌های پاستوریزه کردن و سانتریفیوژ کردن لاشه‌های باکتری‌های جداشده داشته باشند.

باکری تأکید کرد: لازم است شیری تحویل مدارس شود که اطمینان خاطر از لحاظ سلامت آن وجود داشته باشد، نه آنکه ارزانی فدای کیفیت شود.

استفاده از شیرخشک برای اقشار کم‌درآمد، بی‌مهری است

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی درباره وضعیت شیر خام نیز اظهار داشت: استفاده از شیرخشک و تبدیل آن به شیر برای اقشار کم‌درآمد، نوعی بی‌مهری به صنایع لبنی و دانش‌آموزان محسوب می‌شود و اگر بخواهیم شیر که برای سلامتی مردم ضروری است را در سبد خانوار قرار دهیم، لازم است از شیر پاستوریزه استفاده کنیم و با تمهیداتی که دولت در این راستا می‌اندیشد، برای کاهش قیمت آن اقداماتی انجام دهیم.

وی همچنین گفت: تبدیل شیرخشک به شیر پاستوریزه هزینه‌بر بوده و نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت و به‌نظر می‌آید که در افزایش سرانه مصرف هیچ توفیری ایجاد نمی‌کند.

باکری در ادامه افزود: امیدواریم دولت و صنایع لبنی قدمی اساسی برای افزایش مصرف سرانه شیر در کشور بردارند.

وی درباره آزاد شدن راه واردات محصولات لبنی به کشور روسیه خاطرنشان کرد: با وجود آنکه صحبت‌هایی در این باره انجام شده و شرکت‌های صاحب‌نامی در این بخش معرفی شده‌اند، اما هنوز محموله‌ای بارگیری نشده است.

 

خبر مرتبط:

شیر غنی‌شده در مدارس توزیع می‌شود

دبیر انجمن صنایع لبنیات ایران: بی‌کیفیت‌ترین شیر در اختیار مدارس قرار می‌گیرد!

 

 

نظر شما
ادامه