کد خبر: ۲۳۲۸۳

مشکل تراکم آهوان در واحد سطح این حیوان حساس را در معرض بروز انواع بیماریهای مرتبط قرار می دهد. بطوریکه بواسطه شیوع یک بیماری پوستی ناشی از تراکم زیاد و نامساعد شدن زیستگاه در بین سالهای 81 تا 83، جمعیت آنها از حدود 1000 رأس به کمتر از 100 رأس رسید و عملا" در معرض نابودی کامل قرار گرفت.

انجام مرحله جدید طرح مدیریت جمعیت آهوان خارگ طی چند روز گذشته مرحله دیگری از طرح تعدیل و مدیریت جمعیت آهوان خارگ آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر: حسین دلشب ضمن اعلام این خبر به تاریخچه حضور و تغییرات شرایط این گونه پستاندار اشاره کرده و گفت: جزیره خارگ از سالیان دور با ورود آهوان از سمت گناوه به این جزیره رونق زیست محیطی دوچندانی یافت و جمعیت این گونه پستاندار با توجه به حفاظت بهینه پرسنل محیط زیست و فرهنگ بالای زیست محیطی مردم خارگ فزونی یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: در سالیان اخیر توسعه صنعتی این جزیره نیز بموازات جمعیت آهوان رشد چشمگیری داشت که این مسئله وضعیت زیستی آهوان منطقه را با چالشهای جدی روبرو ساخته است که مهمترین آن کاهش سطح زیستگاهی به حدود یک چهارم قبل بود . این مشکل باعث تراکم غیر منطقی آهوان در واحد سطح شده و این حیوان حساس در معرض بروز انواع بیماریهای مرتبط قرار گرفت. بطوریکه بواسطه شیوع یک بیماری پوستی ناشی از تراکم زیاد و نامساعد شدن زیستگاه در بین سالهای 81 تا 83، جمعیت آنها از حدود 1000 رأس به کمتر از 100 رأس رسید و عملا" در معرض نابودی کامل قرار گرفت. خوشبختانه با مدیریت و زحمات پرسنل محیط زیست این جمعیت بار دیگر خود را بازسازی کرد و طی سرشماری بهاره سال جاری به بیش از 500 رأس رسیده است.

همچنین مهندس درویشی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست بوشهر نیز به ضرورت تعدیل آهوان جزیره خارگ اشاره نمود و خاطر نشان کرد: متأسفانه کمبود زیستگاه و تلفات ناشی از تصادف و بیماری و احتمال ریزش شدید جمعیتی با توجه به سوابق ذکر شده ، لزوم اتخاذ تصمیماتی جهت مدیریت آهوان را ایجاب نموده است.

وی اضافه کرد: بجز مشکل بیماری، متأسفانه هر سال بطور متوسط بین 40 تا 45 رأس آهو بواسطه تصادفات جاده ای در جزیره تلف می شوند که ناشی از جاده کشی های زیاد در آن از یکطرف و تراکم جمعیت از طرف دیگر است. از اینرو جهت استاندارد نمودن جمعیت و تعیین ظرفیت برد مناسب تعداد آهوان در جزیره خارگ، کارشناسان این اداره کل با همراهی کارشناسان سازمان جلسات و بازدیدهای مکرری را از زیستگاه داشته و مشخص گردید حداکثر جمعیت قابل زیست در جزیره کمتر از یک سوم جمعیت حاضر است. از اینرو تصمیم بر اعمال یک جراحی بیولوژیک و انتقال آهوان به سایر نقاط گرفته شد که خوشبختانه در سه سال گذشته دو فاز از تعدیل آهوان خارگ انجام شد که البته مجموعا" کمتر از یک پنجم از جمعیت موجود از جزیره خارج شد. انتقال همین تعداد محدود نیزعلاوه بر ممانعت موقت از روند صعودی جمعیت، باعث گردید کاهش تلفات ناشی از تصادف و بیماری در چند ماه بعد از آن مشهود باشد . از اینرو لزوم انجام سالیانه این تعدیل با توجه به زاد و ولد گسترده بهاره این آهوان اجتناب ناپذیر است و انجام عملیاتهای تعدیل مشابه بمنظور أعمال مدیریتهای ضروری در جمعیت وحش، درسالیان أخیر در سایر نقاط کشور نیز دارای سابقه می باشد.

درویشی خاطرنشان کرد: این آهوان به افراد حقیقی و حقوقی مجاز که مجوز لازم را از سازمان محیط زیست کسب کرده باشند بصورت امانی واگذار می شود و از اینرو پس از انتقال به خارج از جزیره نیز محیط زیست بر این آهوان مالکیت دارد. همچنین اولویت مقصد این انتقال ها ، زیستگاههای مستعد آهو در استان و کشور است . بعنوان نمونه از جمله زیستگاه هایی که جهت احیاء این گونه مورد توجه این اداره کل قرار داشت جزیره خارگو در مجاورت خارگ بود که با انتقال تعدادی از آهوان به آنجا در سال 91 این عملیات اجرایی شد و جمعیت آنها هم اکنون به سه برابر تعداد اولیه رسیده است.

دکتر دلشب مدیر کل محیط زیست استان در ادامه اشاره کرد: در سالهای گذشته با تلاش شبانه روزی محیط بانان و کارشناسان اداره خارگ ، حفاظت و حراست مؤثر از این آهوان بعمل آمده و با توجه به فقدان یا محدودیت شدید پوشش گیاهی علفی و غذای طبیعی آهوان در جزیره، سالانه این اداره کل رأسا" با خریداری چندین تن علوفه مرغوب مورد نیاز از مناطق مستعد کشور و انتقال آنها به این جزیره و رسیدگی به آبشخورها و در اختیار قرار دادن آب و غذای سالم و مستمر به آهوان ، نقش حیاتی در بهبود حیات وحش این زیستگاه داشته و اکثر آهوان با توجه به این شرایط مساعد تغذیه ای در جزیره دوقلوزایی داشته اند.

وی تصریح کرد: مطمئنا" اگر محدودیت زیستگاهی وجود نداشت ، می توانستیم جمعیت وسیعی از آهوان را در جزیره داشته باشیم، لیکن مشکلات کنونی ایجاب می کند جمعیت آنها از یک میزان مجاز بالاتر نرود.

دلشب مراکز قُرق اختصاصی را یکی از مقاصد این آهوان اعلام کرد و افزود: اینگونه مراکز با مجوز سازمان محیط زیست دایر شده و جمعیت اولیه توسط سازمان به آنها بصورت امانی داده می شود. از اینرو علاقمندان به تکثیر جمعیت حیات وحش در استان با کسب مجوز مرتبط به ایجاد قرق اختصاصی در یک منطقه غیر حفاظت شده و مستعد استان، می توانند در این امر مشارکت داشته باشند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در پایان ضمن تشکر و قدردانی از مقامات و مردم جزیره خارگ در همکاری و همراهی با محیط زیست بوشهر و خارگ در راه حفاظت و صیانت از حیات وحش و تنوع زیستی تأکید کرد: صنایع بزرگ مستقر در جزیره بخصوص صنایع نفت و گاز نیز ضرورت دارد با در نظر داشتن کاملتر حقوق زیست محیطی مردم خارگ، ضمن به حداقل رساندن آلودگی ها با همسویی با محیط زیست و مساعدت لازم شرایط بهتری را برای زیستن آهوان موجود در جزیره ایجاد نمایند. از از اینرو انتظار می رود دستگاههای اجرایی و مردم فهیم و دوستدار محیط زیست این جزیره با همیاری پرسنل محیط زیست، در انجام بهینه این عملیات همکاری نموده و این اداره کل را در راه صیانت از تنوع زیستی استان مساعدت نمایند.

 

 

برچسب ها: آهو، تراکم،
نظر شما
ادامه