کد خبر: ۲۳۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: از 3 هزار گونه مار شناسایی شده در دنیا تنها 200 گونه سمی  هستند.

بهمن رئیسی در جریان بازدید از نمایشگاه مارهای گیلان اظهار داشت: مارها موجودات بسیار مفیدی در طبیعت و محیط زیست هستند به طوری که وجود مار در مزارع، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی موجب از بین بردن موش، قورباغه و دیگر آفات گیاهی می‌شود و کمک موثری به افزایش محصولات کشاورزی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مارها به سه دسته تقسیم می‌شوند، اظهار داشت: مارها به دسته‌های مارهای سمی، نیمه سمی و غیر سمی تقسیم می‌شوند.

به گفته رئیسی از حدود 3 هزار گونه مار شناسایی شده در دنیا، حدود 200 گونه مار سمی و بقیه غیر سمی هستند.

کارشناس محیط زیست گیلان ترس از مارها را بی‌مورد دانست و گفت: عدم شناخت کافی در مورد نوع مارها و وجود داستان‌هایی که نسل به نسل درباره مارها به ما رسیده، سبب ترس و وحشت بی‌مورد در انسان شده است.

وی ادامه داد: انسان مار را دشمن قسم خورده خود تلقی می‌کند در صورتی که مار و حوادث ناشی از مارگزیدگی در مقایسه با دیگر حوادث نظیر تصادفات و ... به مراتب بسیار ناچیز است.

رئیسی با بیان اینکه عدم شناخت مردم از انوع مارها، نقش و اهمیت آنها در زندگی به کرات مشاهده شده است، تصریح کرد: مردم با دیدن یک مار بدون اینکه به ارزش‌ها و فواید این موجود مفید توجه داشته باشند در صدد کشتن آن بر می‌آیند.

وی به وجود مارها در گیلان اشاره کرد و افزود: در گیلان نیز انوع مارهای سمی، مار افعی قفقازی، افعی زنجانی و گرزه مار بیشتر در ارتفاعات رودبار، لوشان و منجیل زندگی می‌کنند.

وی کور مار، مار آتشی، یله مار و مار چلیپر را از نوع مارهای نیمه سمی نامید و بیان داشت: این مارها در بیشتر مناطق گیلان مشاهده می‌شود.

رئیسی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مارها در محیط زیست استان گیلان اضافه کرد: محیط زیست گیلان به منظور شناخت و آکاه‌سازی مردم با مارها و نیز آشنایی با مارهای سمی، این نمایشگاه را برپا کرده است.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را ارائه اطلاعات اولیه و کافی در رابطه با شناخت مار به مردم خواند و تصریح کرد: اغلب مارهایی که در اطراف منازل دیده می‌شوند از نوع مارهای غیر سمی بوده و هیچ‌گونه خطری برای ساکنان ندارند.

رئیسی از همه مردم خواست تا در صورت مشاهده این گونه مارها، موارد را به اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان یا اداره‌های شهرستان‌ها اطلاع دهند.

وی با اشاره به تفاوت مارهای سمی و غیر سمی افزود: مردمک چشم مارهای سمی به صورت عمودی است ولی مردمک مارهای غیر سمی و نیمه سمی گرد است.

به گفته رئیسی اغلب مارهای سمی دارای سر مثلثی شکل و بدنی زخیم هستند که به طور منظم تا دم ختم می‌شود و سر و گردن کاملا مشخصی دارند.

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: بدن مارهای غیر سمی بتدریج و یکنواخت باریک شده و به دم می‌رسد و حرکتی آهسته و سنگین دارند ولی مارهای غیر سمی حرکتی سریع و تند از خود نشان می‌دهند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هادی
|
-
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
0
2
عالی بود خیلی چیزا یاد گرفتیم
نظر شما
ادامه