کد خبر: ۲۳۲۴۵

یک فعال حقوق حیوانات می‌گوید: ابتکار، اولین نامه درخواست حذف حیوانات از سیرکها را با این جمله پاسخ داد که "حذف حیوانات از سیرکها یک شبه مقدور نیست" و حالا که با کمک فراکسیون محیط زیست به حذف تدریجی حیوانات از سیرکها نزدیک شده ایم، با علم کردن مترسکی به نام کمپین «سیرک نه» که وانمود می‌کند خواهان حذف یکباره حیوانات از سیرک‌هاست، در مسیر کوتاه باقیمانده پیش پایمان سنگ اندازی می‌کند؛ سنگی بزرگ که علامت نزدن است!

«کیانا گودرزی»، نماینده کارگروه حذف حیوانات از سیرکها در گفت و گو با خبرگزاری فارس، گفت: سال 86 طی تجمعی مقابل سیرک ایران-ایتالیا به مدیریت خلیل عقاب واقع در پارک پردیسان نسبت به بکارگیری حیوانات در سیرکها معترض شدیم. اما این تجمع که در شب بعد نیز تکرار شد بدون هیچ‌گونه بازتاب رسانه ای و حتی وعده ای از جانب مسئولان سازمان محیط زیست مبنی بر حمایت از این تجمع به دست فراموشی سپرده شد.

این فعال حقوق حیوانات با اشاره به اینکه از آن زمان تا سال گذشته هرگز فعالیتی در رابطه با پایان حیوان آزاری در سیرکها انجام نگرفته گفت: از تجمع سال 86 تا فروردین ماه 93 که به همراه جمعی از فعالان حیات وحش، کارگروه حذف حیوانات از سیرکها را تشکیل دادیم، تنها نتیجه ای که با جستجوی واژه "سیرک" در خبرها با آن مواجه می‌شدیم تبلیغات برای این مجموعه ها بود؛ نه کوچکترین انتقادی نسبت به حیوان آزاری در این مجموعه ها و نه حتی پیشنهادی برای بهبود شرایط نگهداری حیوانات در آنها.

 

وی یادآورد شد: از زمان آغاز به کارِ کارگروه حذف حیوانات از سیرکها که از کارگروه های موفق تشکل فعالان حیات وحش به شمار می رود، متوجه شدیم سیرک خلیل عقاب تنها سیرک کشور نیست و سیرکهایی با شرایط به مراتب اسفبارتر از جمله سیرک قهرمانی و سیرک پرشین و همچنین معرکه گیرانی که با حیوانات اجاره ای برنامه اجرا می کنند در سراسر کشور به آسودگی مشغول کارند.

گودرزی افزود: فعالیت کارگروه حذف حیوانات از سیرکها با انتشار بیانیه ای مبنی بر درخواست پایان بکارگیری حیوانات در نمایشها آغاز و با رسانه ای کردن تصاویری که از حیوان آزاری در سیرکهای کشور تهیه کرده بودیم، ارسال نامه ای سرگشاده به حسن روحانی و همچنین دو تجمع مقابل سازمان حفاظت محیط زیست ادامه یافت که منجر به تصمیم معاونت طبیعی سازمان بر تشکیل جلساتی برای تدوین دستورالعمل حذف تدریجی حیوانات از سیرکها شد؛ جلساتی که در تمامی آنها شادی مدرس، موسس کارگروه و علیرضا سجاری، دامپزشک عضو کارگروه به همراه مدیرکل دفتر شکار و صید، مدیرکل دفتر حیات وحش، کارشناسان و دامپزشکان سازمان و دو نفر از اساتید دانشگاه شرکت داشتند.

وی درباره خروجی این جلسات گفت: پس از ترجمه دستورالعمل بکارگیری حیوانات در سیرکهای ولز که توسط کارگروه به اعضای جلسات تقدیم شد، سرانجام تدوین دستورالعملی که بنا بود به حذف تدریجی حیوانات طی دو سال منجر شود به پایان رسید و به مناسب ابلاغ این دستورالعمل همایشی در سالن سرو سازمان حفاظت محیط زیست توسط کارگروه حذف حیوانات از سیرکها ترتیب داده شد که در بخش اول آن مدیرکل دفتر شکار و صید با ارائه توضیحاتی راجع به این دستورالعمل، خبر از ابلاغ آن طی چند روز آینده داد و در نیمه دوم ابراهیم طریقت پیما (مدیر سیرک عقاب) و مهدی تارخ (مدیر سیرک پرشین) به سوالات جمعی 30 نفره از فعالان حقوق حیوانات پاسخ دادند و وعده دادند هم راستا با دستورالعمل تدوین شده به سوی حذف کامل اما تدریجی حیوانات از نمایشها گام بردارد.

وی افزود: اما طی چند روز بعد به جای خبر ابلاغ این دستورالعمل، خبر ممانعت تشکلی نوپا به نام کمپین سیرک نه از ابلاغ دستورالعمل اعلام شده. کمپینی که سوار بر موج مردمی حدف حیوانات از سیرکها تحت حمایت مستقیم معصومه ابتکار بود و لوگوی چندین سمن زیست محیطی که هرگز کوچکترین فعالیتی در زمینه سیرک انجام نداده بودند در پوستر آن درج شده بود و مدعی بود برنامه ای کارشناسانه برای حذف یکباره حیوانات از سیرکها دارد و دستورالعمل تدوین شده را به رسمیت نمی شناسد، اما این برنامه کارشناسانه هرگز ارائه نشد.

وی با ابراز تاسف از اینکه جلوگیری از ابلاغ این دستورالعمل که ورود هرگونه حیوان جدید به سیرکها را ممنوع می کرد سبب شد سیرک عقاب بتواند حیواناتی چون کوسه و فوک را برای اجرای نمایش از پرتغال به کشور وارد کند گفت: کمپین سیرک نه، طی یک مانور رسانه ای وسیع مدعی شد سیرک را در 21 استان کشور از جمله گیلان و بوشهر و کرمانشاه به یک باره ممنوع کرده است حال آنکه تنها با اختلاف چند روز از اعلام این ادعا، سیرک ایران-پرتغال در بوشهر و سیرک آذربایجان در گیلان حیوانات را روی صحنه بردند و امروز سیرک عقاب و ستارگان آسیا در کرمانشاه به اجرای نمایش با حیوانات مشغولند.

 

 

این فعال حقوق حیوانات با اشاره به افتتاح سیرک پرشین تحت عنوان اولین سیرک بدون حیوان کشور توسط کمپین سیرک نه در اواخر بهمن ماه تاکید کرد: هدف از افتتاح این سیرک به اصطلاح بدون حیوان که به شدت مورد حمایت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت چیزی نبود بجز حمایت از سیرک‌داران ورشکسته ای چون مدیران سیرک پرشین که به تازگی 5 قلاده شیر به دلیل شرایط بد نگهداری در آن تلف شده بوند و مجوز اجرای آن باطل شده بود.

گودرزی یادآور شد: این سیرک بدون حیوان تنها دو ماه پس از افتتاح در اسلامشهر بدون مجوز به اجرای برنامه با حیواناتی چون شیر و خرس و میمون و مار پرداخت. آن هم در حیاط اداره آموزش و پرورش اسلامشهر، چرا که کمپین سیرک نه طی نامه ای به وزیر آموزش و پرورش خواستان حمایت از این سیرک به اصطلاح بدون حیوان شده بود، حیواناتی که با گزارش کارگروه حذف حیوانات از سیرکها به امیرحسین داداشی، رییس اداره ساماندهی امور و مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، فورا ضبط و پس از چند روز به پارک پردیسان منتقل شدند.

گودرزی ضمن ابراز خرسندی از اینکه درخواست کمک از مجلس برای مبارزه با حیوان آزاری در سیرکها و بدتر از آن حمایت ریاست سازمان از این مجموعه ها با علم کردن مترسکی به عنوان کمپین سیرک نه منجر به اجرای برنامه حذف تدریجی حیوانات از سیرکها شد، افزود: به دنبال نامه محمدرضا تابش، ریاست فراکسیون محیط زیست مجلس به سازمان، برنامه حذف تدرجی حیوانات از سیرکها به اجرا درآمد که خوشبختانه به ضبط حیوانات اکثر سیرکها و معرکه گیران منجر شده بطوریکه از 20 مهرماه تا پایان سال جاری تنها دو سیرک مجاز به استفاده از حیوانات خواهند بود.

گودرزی ادامه داد: کارگروه حذف حیوانات از سیرکها از نتیجه به دست آمده در حال حاضر راضی است. سیرک عقاب که سال گذشته با ببر، خرس، میمون، اسب، شتر، مار، کروکودیل، کوسه و فوک به اجرای برنامه مشغول بود امروز تنها از 4 قلاده ببر در نمایشها استفاده میکند و سیرک قهرمانی که به گزارش مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز سال گذشته، 84 گونه حیوان غیر اهلی از جمله 30 شیر آفریقایی را در پارک نبوت کرج به نمایش گذاشته بود امروز تنها از 9 شیر، دو خرس، یک میمون و یک مار استفاده میکنند که به گفته مدیرکل دفتر شکار و صید این دو سیرک نیز طی تعهد محضری که به سازمان داده اند بناست حیوانات را تا پایان سال جاری به طور کامل از نمایشها حذف کنند.

وی تاکید کرد: این نتیجه به احتمال زیاد رضایت خاطر هر علاقمند به محیط زیستی را نیز جلب خواهد کرد چرا که هدف، حذف حیوانات از سیرکها بود که بناست بزودی محقق شود. اما برای بار دوم که به تحقق این خواسته فرهنگی که در اکثر کشورها نیز شکل گرفته نزدیک می شویم، ساز مخالف کمپین سیرک نه به گوش می رسد.

گودرزی با انتقاد از بیانیه تهدید آمیز و سراسر افترای کمپین سیرک نه که روز گذشته منتشر شد گفت: اینکه کمپین سیرک نه پس از تمامی سنگهایی که زیر نقاب حمایت از حیوانات پیش پای جریان حذف حیوانات از سیرکها قرار داده، امروز با به رخ کشیدن حمایت معصومه ابتکار و تهدید تند و هشدار به معدود مدیران و مسئولان متعهد سازمان، برای بار دوم نشان می دهد که حذف حیوانات از سیرکها با سیاست ریاست سازمان هم راستا نیست.

گودرزی در پایان از کمپین سیرک نه به عنوان مترسکی کهنه و نخ نما برای انحراف مسیر حذف حیوانات از سیرکها یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که با پشتکار فعلان حیات وحش، جریان حذف حیوانات از سیرکها تا پایان سال جاری به ثمر برسد و نام ایران در فهرست کشورهای بدون سیرک حیوان جهان ثبت شود.

 

 

نظر شما
ادامه