کد خبر: ۲۳۲۱۹

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی البرز با بیان اینکه واکسیناسیون علیه بیماری PPR یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز آغاز شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ هزار رأس دام گوسفند و بز علیه این بیماری واکسینه شوند.

«دکتر مسعود عصار» در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در کرج، با اشاره به اینکه خوشبختانه از ابتدای سال جاری گزارش تأیید شده‌ای از وقوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز وجود نداشته است، اظهار داشت: دام‌های اطراف کانون‌های بیماری در سال‌های 92 و 93 از تاریخ 15 شهریورماه سال جاری تحت پوشش واکسیناسیون در می‌آیند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود حدود 20 هزار رأس دام گوسفند و بز علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی البرز خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده و تهیه واکسن مورد نیاز تمامی دام‌های سبک پیش‌بینی شده در کانون بیماری، همه دام‌ها عیله بیماری طاعون واکسینه می‌شوند و این عملیات تا پایان سال جاری ادامه دارد.

عصار تصریح کرد: به سبب شیوع بیماری در نشخوارکنندگان وحشی، حیات وحش برخی از استان‌ها همکاری خوبی میان مجموعه دامپزشکی استان و اداره کل محیط زیست داشته و طبق برنامه OIE و پروتکل سازمان دامپزشکی کشور تلاش می‌کنیم تا 5 سال آینده این بیماری را ریشه کن کنیم.

وی اظهار داشت: این بیماری مسری که عامل آن ویروس است در گله‌های گوسفند و بز ایجاد بیماری می‌کند که منجر به تلفات و عقب‌ماندگی رشد شده و موجبات ضرر و زیان اقتصادی را برای دامدار فراهم می‌کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان البرز گفت: این بیماری بین انسان و حیوان مشترک نبوده و عامل آن ارتباط نزدیکی با ویروس طاعون گاوی دارد.

 

 

برچسب ها: البرز، ppr،
نظر شما
ادامه