کد خبر: ۲۳۲۱۱
درنای طناز در تالاب میقان اراک رصد شد
 

درنای طناز در سمت شمال‌غرب کشور به تعداد کم دیده شده است،این درنا تاکنون در استان مرکزی و در واقع مرکز کشور دیده نشده است و حضور آن در تالاب میقان اراک اهمیت دوچندانی را به تالاب خواهد بخشید.

«محمود کلنگری» مدیرعامل موسسه زیست‌محیطی آوای درنای خاکستری در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه مرکزی – از رویت درنای طناز در تالاب میقان اراک خبر داد و گفت: این پرنده برای اولین باد در اوایل شهریور ماه در حاشیه جنوب‌شرقی تالاب رصد شد.

وی درناها را شامل درنای سیبری خاکستری و طناز عنوان کرد و با اشاره به اینکه تالاب میقان هرساله میزبان ده‌ها هزار درنای خاکستری است، افزود: امسال شرایط تالاب به گونه‌ای که است که برای اولین بار مامنی برای درنای طناز است.

این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه طبق آخرین بررسی‌ها درنای طناز در سمت شمال‌غرب کشور به تعداد کم دیده شده است، اظهار کرد: این درنا تاکنون در استان مرکزی و در واقع مرکز کشور دیده نشده است و حضور آن در تالاب میقان اراک اهمیت دوچندانی را به تالاب خواهد بخشید.

وی با تاکید براینکه حضور درنای طناز در تالاب میقان اراک نشان از شرایط مطلوب تالاب، ارزش زیستگاه و امنیت موجود در منطقه دارد، عنوان کرد: درنای طناز پرنده با جثه بزرگ است و همه‌چیز خوار محسوب می‌شود. حضور آن در تالاب میقان اراک حاکی از آن است که حجم آب تالاب و همچنین وجود اراضی کشاورزی اطراف منطقه به عنوان منبع غذایی مناسب زیستگاه مطلوبی را برای زمستان گذرانی ایجاد کرده است.

کلنگری، حضور درنای طناز در تالاب میقان را فاکتور مناسبی برای حضور پرنده‌نگران حرفه‌ای و آماتور، داخلی و خارجی و جذب توریسم دانست و با اشاره به اینکه این امر چرخ اقتصادی جوامع محلی را بیش از پیش به چرخش درخواهد آورد، گفت: این امر باعث می‌شود که توجه بیشتری به تالاب اعمال شود و درکنار آن امور حفاظتی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به سیاست‌های سازمان محیط‌زیست که در پی توسعه گردشگری پایدار است، گفت: پرنده‌نگری یکی از پرجاذبه‌ترین شاخه‌های اکوتوریسم است که افراد آشنا به اصول محیط‌زیست و امور حفاظتی برای رصد پرنده‌ها در مناطق مختلف حاضر می‌شوند که البته این امر نیازمند تامین امکانات رفاهی و اقامتی است.

مدیرعامل موسسه زیست‌محیطی آوای درنای خاکستری افزود: تالاب میقان اراک ظرفیت‌های بسیاری در جذب توریسم و پرنده‌نگرها دارد و حضور درنای طناز نیز در منطقه ضمن افزایش ارزش زیستگاهی تالاب میقان مستلزم این است که باید از نظر حفاظتی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

 

نظر شما
ادامه