کد خبر: ۲۳۱۹۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
وی افزود: تشخیص و رسیدگی به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کار دامپزشکان است اما متاسفانه در کل مجموعه سازمان محیط‌ زیست حدود دو یا سه دامپزشک بیشتر حضور ندارد ...

حکیم مهر - عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تشکیل شورای بحران متشکل از متخصصان و مسئولان محیط زیست و دامپزشکی را برای کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در زیستگاه های کشور ضروری دانست.

«دکتر سید جاوید آل‌داوود» در گفتگو با خبرگزاری مهر، افزود: تشخیص و رسیدگی به بیماری طاعون نشخوارکنندگان که در حال حاضر در میان دام‌های اهلی و برخی از حیات‌وحش زیستگاه‌های کشور شایع شده است، کار دامپزشکان است.

به گفته وی، اما متاسفانه در کل مجموعه سازمان محیط‌ زیست حدود دو یا سه دامپزشک بیشتر حضور ندارد.

عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تصریح کرد: متاسفانه در مورد رسیدگی به بیماری طاعون نشخوارکنندگان مانند بسیاری از دیگر مسائل کشور، بخش‌های اجرایی و نهادهای علمی هر کدام جداگانه کارهایی انجام می‌دهند و تمام تلاش خود را برای انداختن تقصیرات به گردن یکدیگر بکار می‌بندند.

آل‌داوود اظهار داشت: این در حالی است که در شرایط فعلی بایستی شورای بحران برای رسیدگی به وضعیت دام‌ها و حیات‌وحش با سرعت تشکیل شود تا بتوان جلوی پیشرفت و شیوع بیشتر این بیماری را در دیگر زیستگاه‌های کشور و در میان سایر حیات‌وحش گرفت.

وی با بیان اینکه منشاء بیماری طاعون نشخوارکنندگان که در حال حاضر منجر به تلفات حیات‌وحش در زیستگاه‌های استان مرکزی و زنجان شده است دام‌های اهلی هستند، تاکید کرد: به دلیل نارسایی در مناطق حفاظت‌ شده، دامداران وارد این مناطق شده و از این مناطق حساس با مجوز و یا بدون مجوز به عنوان چراگاه استفاده می‌کنند.

آل‌داوود افزود: از آنجا که دام‌های اهلی در بسیاری از موارد واکسینه می‌شوند، حتی اگر به این بیماری آلوده باشند، بدون اینکه علایم آن را بروز دهند ممکن است به این بیماری آلوده باشند، اما علایم آن را بروز ندهند و تنها به عنوان ناقل، بیماری را به حیات‌وحش منتقل کنند.

رئیس انجمن حمایت از حیوانات تاکید کرد: بنابراین مهمترین اقدام در حال حاضر برای جلوگیری از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در میان حیات‌وحش، جلوگیری از ورود دام‌های اهلی به این مناطق است که به دلیل کمبود پرسنل، چنین امکانی وجود ندارد و مسئولان اجرایی محیط‌ زیست و سازمان جنگل‌ها نیز با اینکه مدت‌هاست از شیوع این بیماری در مناطق تحت مدیریت آنها می‌گذرد، تمایلی برای حل این قضیه نشان نمی‌دهند.

به گفته وی، با تشکیل سریع یک شورا و کمیسیون بحران که شامل مجموعه‌‌ای از نهادهای علمی و اجرایی باشد، می‌توان نحوه واکسینه کردن، مراحل انتقال، نحوه انتقال، چگونگی پاکسازی زیستگاه‌ها را مورد بررسی سریع قرار داد و جلوی پیشرفت این بیماری در دیگر زیستگاه‌ها را گرفت.

آل‌داوود تاکید کرد: این مسئله، یک مسئله بحرانی است که با دعوت و نامه‌نگاری فلان سازمان و بررسی‌های چندین ماهه مسئولان و متخصصان، راه به جایی نمی‌برد، بلکه بایستی سریعاً شورای بحران تشکیل شود تا بتوان جلوی پیشرفت این بیماری را گرفت.

 

 

برچسب ها: ppr، آل داوود،
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
0
0
تا جایی که به یاد دارم ایشون روی بحث نجاست سگ کار میکردند. چی شد یهو به نشخوار کنندگان کوچک علاقه مند شدن؟!
ناشناس
|
-
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
0
0
پشت میز نشستن و از دور حرف زدن کاری است بسیار آسان
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
0
0
با سلام،عجب این آقای .......... که لقب دامپزشک رو هم یدک میکشه باز هم نظریه ابراز فرمودن.آقا چرا باید یک سازمان در انحصار چند دامپزشک بد اخلاق و شومن باید باشه که اغلب دانش آموخته چهل سال پیش هستن و حالا بنگاه کاریابی و پارتی بازی برای عده خاص شدن.آیا این آقایان با سواد تر از یک فارغ التحصیل جدید هستن.والا راه رو به جوونا نبندین و در زمینه های مرتبط شغلی اینقد دامپزشکی رو محدود ،کوچک و زشت نکنید.دامپزشکی فقط سگ و گربه و گاو گوسفند و ببر و پلنگ نیست تازه توی این کوچک سازی، آقایان بد جوری گند زدن.گاهی آدم وارد کلینیک دولتی دام کوچیک تهران میره انگار وارد آسایشگاه سالمندان شده.
ناشناس
|
-
|
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
0
0
حداقلش اينه كه انقدر لياقت و جرات داره كه حرفش رو بي رو دربايستي بزنه و ملاحظه هيچ جايگاه و قدرتي رو نكنه و بعدشم اينكه پاي حرفاش امضا و اسم خودشو بگذاره نه اينكه مثل شما كه حرفاتون رو مينويسيد و جرات نوشتن اسمتون رو زيرش نداريد مستحضريد كه به اينجور حرفا چي ميگن
توي اين گير و دار كه نه رئيس سازمان دامپزشكي فرصت اظهار نظر در اين مورد رو دارن و نه رئيس سازمان نظام و نه جامعه دامپزشكان و نه اون كميته هاي تخصصي كه برخي از مدعيان بي اخلاق از آن دم ميزنند اين امر براشون ارزشي داره حالا كه ايشون پيگير اين امر شدن بايد بقيه جوامع هم ياد بگيرن و صحبتهاي ايشون رو كامل كنن
اگه يه لحظه ذهنتون رو از نجس بودن سگ خلاص كنيد به چيزهاي ديگه اي هم ميتونيد فكر كنيد
دكتر محمد مرسلي
ناشناس
|
-
|
۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
0
0
دکتر آل داوود انسان شجاع و آگاهی است و مخالفانش معلوم است از چه طیف اقلیتی هستند
مویدی
|
-
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
0
0
جناب آقای مرسلی ، خوش به حال شما و همکارانتون که اینقدر شجاع هستید و ذهنتون از نجاست سگ پاک شده. موفق و پیروز باشید.
ناشناس
|
-
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
0
0
سازمان حفاظت محيط زيست تعداد دامپزشكاش بيشتر از ايني هست كه گفتين
هر استان هم براي خودش يك دامپزشك داره
نظر بينندگان قبلي هم به خودشون مربوطه
فقط خواستم بگم يكم همه ما دامپزشكا بايد هواي هم و داشته باشيم نه انكه تو سر و كله هم بزنيم
موسی
|
-
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
0
0
بد نیست مسولیین سری به دامپزشکی ........... بزنن که مدیر کلش هر چی پیرمردو بوده کرده معاون وریسس اداره .اداره کل شده سرای سالمندان با حضور دها بازنشسته که همچنان به کارشون ادامه میدن
نظر شما
ادامه